Tuesday, February 28, 2017

Four Doctors

An Israeli doctor says: "In Israel, medicine is so advanced that we cut off a man's liver put them on another man, and in 6 weeks, he is looking for work."

The German doctor says: "That's nothing,
in Germany we take part of a brain, put it in another man, and in 4 weeks he is looking for work."

The Russian doctor says: "Gentlemen, we take half a heart from a man, put it in another's chest, and in 2 weeks he is looking for work."

The American   doctor laughs: "You all are behind us. Two days ago, we took a man with no brains, no heart, and no liver and made him President.

Now, the whole country is looking for work!"







Friday, February 24, 2017

Banyakkan Sedekah

Peristiwa pertama, saya seorang bekas murid sebuah sekolah menengah berasrama di Pahang. Masa zaman saya bersekolah (14 tahun lepas) , duit syiling sangat penting macam nyawa lah. Gigih belanja 20sen kat koperasi semata-mata nak dapatkan syiling 80sen. Nak buat apa? Nak telefon mak ayah tanya bila nak datang, tolong bawak itu ini dan sebagainya. Ada satu hari saya ke klinik sebab demam. Semasa menunggu van sekolah ambil saya selepas menerima rawatan, ada seorang makcik datang kepada saya. “Nak, tolong telefon anak makcik nak. Bagitau makcik dah siap. Boleh ambil dah. Makcik cari syiling tak jumpa”. Masa tu syiling saya sangat kritikal. Sangat sangat. Ada tak sampai seringgit. Nak call mak ayah lagi. Tapi saya pergi kat telefon awam, call no anak makcik tu. Bagitau dah siap semua. Makcik tu tunggu agak jauh dari saya. Tiba-tiba makcik tu datang. “Nah ambil semua duit ni. Tadi guna duit anak kan? Anak makcik dah datang. Terima kasih ye”. Allah. Allah. Allah. Dapat lah dua genggam syiling masa tu. Subhanallah. Terkedu kat situ jugak.

Peristiwa kedua, ketika saya sudah bekerja. Saya bekerja sebagai guru. Ada satu hari saya tengok anak murid saya macam selekeh sangat. Tak makan, tak terurus. Saya panggil beliau dan bertanya “tak rehat ke?”. Jawab beliau “tak cikgu, ayah saya tak kerja” simple. Saya tahu kesusahan beliau tapi tak terfikirlah sampai sedaif itu. Saya hulur RM10. Saya cakap “ambil duit ni buat belanja sampai esok. Jangan tak datang pulak”. Lepas ucap terima kasih terus beliau pergi rehat. Saya pun naik bilik guru. Tiba-tiba ada seorang cikgu jumpa saya “ni RM100 duit dari PIBG penghargaan sebab buat kelas sepanjang tahun lepas”. Dalam masa 10 minit, RM10 saya dah digantikan dengan RM100. Allah Maha Kaya.

Peristiwa ketiga, saya seorang yang ingin punya anak awal. Rezeki saya mengandungkan anak pertama kira-kira lima bulan selepas berkahwin. Sebenarnya tidak terlalu awal bagi sesetengah orang. Sebelum saya tahu saya mengandung, saya pergi ke sebuah rumah anak yatim yang betul-betul dhaif. Masa tu tiada orang sebab semua orang pergi solat jumaat. Saya tinggalkan beberapa beg beras dan saya masukkan sedekah saya di dalam tabung di luar pejabat rumah anak yatim tersebut. Saya tinggalkan nota berbunyi “Sedekah untuk anak-anak. Doakan saya juga dapat rezeki anak.” Beberapa hari kemudian saya dapat tahu saya pregnant. Syukurnya Ya Allah. Saya harap nota tu tak terbang di bawa angin.

Saya rasa cukuplah tiga peristiwa ini sebagai pendorong anda untuk bersedekah. Di sini saya ingin kongsikan sedikit tips : –

1. Jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah. Bila dah sihat baru sedekah. Sebab potensi untuk anda lupa tu sangat tinggi. Sedekahlah supaya anda ada duit. Sedekahlah agar anda sihat.

2. Niat semasa sedekah. “Ya Allah, aku sedekah ni bagi pihak aku dan keluargaku. Berikanlah aku sekian sekian sekian.” Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

3. Seeloknya sedekahkan makanan. Biar terus menjadi darah daging dan beranak pinak dengan darah daging hasil derma anda.

4. Kalau nak sedekahkan kepada anak yatim, cari yang betul-betul memerlukan. Biar mereka merasa sama apa yang anda dan anak-anak anda rasa.

5. Nak mengandung? Nak rezeki datang? Sedekahlah. Kadang-kadang kita terlupa bahawa Yang Memberi Rezeki ialah Allah swt.

6. Kalau nak orang doakan, sila nyatakan dengan jelas apa yang anda nak. “Doakan saya dapat baby” “Doakan saya dapat 10A+”

7. Jangan rasa jemu bersedekah. Minggu lepas anda sedekah tak dapat apa-apa yang luar biasa? Ketahuilah anda bahawa mungkin sebenarnya ketika anda pulang dari kerja minggu lepas sebenarnya tayar anda akan pancit. Tapi kerana sedekah anda, rezeki anda untuk berjimat sebanyak RM100. Kita tak tahu. Allah Maha Mengetahui.

8. Sedekahlah pada hari Jumaat untuk dapatkan pahala berganda.

9. Doa juga sedekah. Alfatihah juga sedekah.

10. Kongsikan entry ini juga sedekah. Tolong saya. Saya nak dapat pahala. Orang lain baca dan bersedekah, anda juga dapat pahala.

Semoga kita semua diberi kesempatan untuk bersedekah sebanyak mungkin dan sedekah kita bermanfaat sebelum kita menghadap pencipta. Saya doakan yang terbaik buat kalian, doakan juga yang terbaik untuk saya dan keluarga.

Ingatlah, rezeki yang berkat itu ada tiga : makanan yang dihabiskan, pakaian/barangan yang digunakan hingga lusuh dan rezeki yang disedekahkan.

Hamba Allah yang mengharapkan pahala tidak putus.




Wednesday, February 15, 2017

Nilai 20sen

Nilai 20sen...kecil buat kita, besar buat ramai orang..

Semalam saya tertinggal dompet. Makanan dah order. Duit takde langsung dalam poket. Duduk doa baru fikir nak cakap kat kaunter. Takdir Allah ada orang dah bayar makanan saya semuanya yang saya bungkus. Ya Allah, saya rasa sebak kerana kasih sayang Allah dan adanya orang baik seperti itu..

Waktu malam anak saya sakit. Saya bawa ke klinik 3 pagi, sampai di sana tengok-tengok tertinggal dompet lagi. Seluk poket jubah ada terselit rm50..syukur..... 2 kali dah lupa bawa dompet...Ya Allah. Tak pernah macam ini..mesti kerana dosa dan kelalaian saya. Saya doa ya Allah..ya Allah..Allah nak ajar sesuatu untuk saya..risau duit tak cukup.

Lepas jumpa doktor dan diberi dekat 4 jenis ubat. Katanya rm38. Saya terus sebak. Ya Allah...ya Allah...

Ada seorang pelajar 10 tahun guna semua duit rayanya untuk bayar yuran madrasah. Syiling dan duit kertas kerana ibu ayah tiada duit. Anak tadi terkebil-kebil kira duit raya. Ustaz tadi sedih, dan kata takyah bayarlah. Nanti Allah beri jalan.

Ingatan buat saya bagaimanalah orang yang diuji dengan kesusahan dan kemiskinan. Sayangilah dan beri masa bersama orang miskin. Ia mengajar kita erti kehidupan. Doalah harapan paling utama. Hati yang berzikir ingat padaNya..tiada siapa yang kaya. Allah maha kaya...

Hidup ini macam roda. Ada masa kita di atas dan ada masa di bawah. Ada masa kita senang dan ada masa kita susah. Jadilah penyebab kesenangan dan kebaikan buat orang lain. Janganlah jadi orang yang menyusahkan orang lain..di mana kita berada bukan kerana kita atau kepandaian kita. Semuanya milik Allah. Dia pemilik segalanya. Dia Maha Kuasa.

Semakin kita mengasihi keluarga, orang miskin dan  anak yatim semakin kita disayangi Allah. Jauhnya kita dari sayang keluarga dan sayang orang miskin tanda kita semakin jauh kita dari Allah-ebit lew

#www.keluargasunnah.com
#4Mac2017 #matradeKL #jomDaftar #whatsapp0173666848

#isterikuBidadari #whatsapp0132984984




Thursday, February 9, 2017

A man, death and his funeral

I am lying on the bed. My children, brothers and sisters are all sitting by my bedside. Some close friends too are standing and overlooking my face. Suddenly I start breathing with long breaths. Someone among the people sitting in the room. Everyone around repeats with the reciter. My breath starts to ease out. I am opening my eyes and looking at something. Angel of death has arrived. I am getting late for the eternal journey. My mouth has opened up. My brother is dropping some water into my mouth, it is perhaps the "Zam Zam" water which I had preserved for the very moment.

Then everyone starts to recite, "Laa'ilaaha illallaaha Muhammadur Rasoolullaah". I have lost my vision. I have lost my tongue, I have even lost my sensation but I can still hear. I can hear my loved ones weeping in grief. I'm not dead yet but I am almost lifeless. Angel of death makes the final act and takes my soul out with an intensive jerk. I have now left this world.

All my wealth, cars, properties, bank balances, contacts and connections are of no use now. My identity is my grave and I am being referred to as 'dead body'. My near ones are preparing my grave and some of them think it as inauspicious to keep the dead body inside the house for too long. The house which I myself built and lived in is shrinking in space for me. My bath is being prepared. I am taken out in the compound for the final bath. My bathroom fitted with expensive bath fittings is not for me now.

I am being wrapped in the white cotton shroud. I am boxed in a wooden box for the travel to my grave. My expensive car is not for me now.

For what then did I amass so many worthless things. Why did I lie to earn the useless wealth. It is of no use to me. Woe to me for I wasted my life in vain. I forgot that my last journey is near and certain. Why did I sin so much ? Oh! I have lost my game.

Now stop imagining This is going to happen one day with you and me. So be prepared. Good deeds will make your journey and the life of the Hereafteru pleasant. Remember death. It is certain. It is so near. This world is just a short dream..... WAKE UP B4 ITS TOO LATE!

A Beautiful Hadith

Rasulullah (صل الله عليه وسلم) said:

'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased. When after the burial, the people return home, 2 angels, Munkar and Nakeer(names of two special Angels), come in the grave and try to separate this handsome man so that they may be able to interrogate the dead man in privacy about his faith. But the handsome man says, 'He is my companion, he is my friend. I will not leave him alone in any case. If you are appointed for interrogation, do your job.. I cannot leave him until I get him admitted into Paradise '. Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief..' When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Rasulullah( صل الله عليه وسلم ) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.' Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because Rasulullah ( صل الله عليه وسلم)
said: 'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'. May Allah bestow this favour on all of us.




Saturday, February 4, 2017

The Mirror

An Irish poet laments the fading youth and blames the mirror in this witty and humorous piece.

Written in 18th century...
Could well be describing us in our 70s.

The Mirror

(Edmund Burke 1729-1797,
Irish Philosopher)

I look in the mirror
And what do I see
A strange looking person
That cannot be me.

For, I am much younger
And not nearly so fat
As that face in the mirror
I am looking at.

Oh, where are the mirrors
That I used to know
Like the ones which were
Made thirty years ago

Now all things have changed
And I'm sure you'll agree
Mirrors are not as good
As they used to be.

So never be concerned,
If wrinkles/ extra flab appear
For one thing I've learned
Which is very clear,

Should your complexion
Be less than perfection,
It is really the mirror
That needs correction.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...