Saturday, May 6, 2017

At a doctor's clinic

One morning at a doctor's clinic a patient arrives complaining of serious back pain. The doctor examines him and asks him: "Tell me what happened to your back...?"

The patient replies: "Sir, I work for a local night club. This morning I went to my apartment early and heard some noise in my bed room. On entering I knew someone had been with my wife and the balcony door was open.
I rushed out of the balcony door and did not find anyone. As I looked down from the balcony I saw a man running out and he was dressing himself. I was very angry. I grabbed the fridge and threw it at him. It was very heavy... That is how I strained my back.!"

Later that day, a second patient arrives as if he has been in a car wreck.
The doctor said: "My previous patient looked bad..
But you look terrible..
What the hell happened to you ?"

He replied: "You know I have been unemployed for a while now. Today was the first day at my new job... I forgot to set my alarm and I was late... I was running out of the building, getting dressed at the same time. And you won't believe it but I was hit by a fridge. I don't know how and where from this fridge fell on me...!!!"

Before closing hours, the third patient comes. He looks like he was punished in hell.

The doctor is shocked.
He asks: "What the hell happened to you..??"

The patient replies:
"Well, It started like this, I was in a fridge.........."




Thursday, May 4, 2017

A Non Muslim came to an Aalim

A Non Muslim came to an Aalim and asked: Why is it Not Permissible in Islam for a Woman to shake hands with a Man
▶The Aalim said: Can you shake hands with the Queen
▶The Non Muslim said: Of course not, there are only certain people who can shake hands with the Queen.
▶The Aalim then replied: Our Women are Queens and Queens do not shake hands with strange men.

▶Then the Non Muslim asked another Question: Why do your women cover up their bodies
▶The Aalim smiled and got two sweets, he opened the first one and kept the other one closed. He threw them both on the dusty floor and asked the Non Muslim: If I asked you to take one of the sweets from the floor,which one will you take
▶The Non Muslim replied: The covered one of course
▶The Aalim said: That's how we treat and see our women.

▶The Non Muslim then asked: Show me God if he exists.
▶The Aalim Replied: Look straight into the Sun
▶Non muslim Replied: I Can't see, the Rays are hurting my eyes.
▶The Aalim Said: If you can't look at the Creation of God then how will you be able to Look at the Creator

▶Lastly the Non Muslim invited the Aalim to his house and gave him some Grapes, the Aalim eat them, then the Non Muslim offered him a cup of wine, the Aalim refused, the Non Muslim asked him how come you Muslims are forbidden drink wine and yet you eat grapes, although the wine comes from grapes
▶The Aalim Replied: Do you have a daughter?
He said yes,
▶The Aalim asked him could you marry her
▶The Non Muslim said no, the Aalim said SubhanAllah, you marry her mother and can't marry her although she came from her too.





Monday, May 1, 2017

Poket Kosong

Poket Kosong

Imam Masjidil Harram Al-Makki dalam khutbahnya mengatakan:

إحذروا الكيس المثقوب

Hati-hati dengan poket yang kosong

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' كيس مثقْوب
Engkau telah berwuduk dengan sebaik2 wuduk akan tetapi engkau membazir menguna air, (itu sama dengan) poket kosong

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم كيس مثقْوب.
Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian, engkau menghina dan menyulitkan mereka, (itu seperti)
 poket kosong

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم كيس مثقْوب
Engkau solat malam hari, puasa di siang hari, dan mentaati tuhanmu, tapi engkau memutuskan (tali) silaturrahm, (jelas itu adalah) poket kosong

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن كيس مثقْوب
Engkau sabar dengan haus dan lapar,  tapi engkau menghina dan mencaci, (sama dengan) poket kosong

" تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس "لكـن .. العطر فواح كيس مثقْوب
Engkau memakai baju kurung dan berjubah, tapi minyak Wangi menyengat, (itu) poket kosong

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه كيس مثقْوب
Engkau memuliakan tamumu dan berbuat baik kepadanya, tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya, (sungguh itu poket kosong

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران .
Pada akhirnya *kamu hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket kosong,*kamu mengumpulkan dengan susah payah kemudian kamu membazirkannya dengan mudah pula.
Ya Rabb, kami mohon Hidayah dan keampunan atas kami dan orang-orang yang kami cintai.

عجائب الشعب العربي :
Keganjilan-keganjilan orang-orang Arab (secara khusus dan kaum muslimin umumnya)

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
 ألا إن سلعة الله غالية
1. Tidak mampu menunaikan Haji kerana konon belanjanya besar, tetapi sanggup pergi melancung menggantinya, bukankah perdagangan Allah itu mahal

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
 ألا إن سلعة اللَّـه غالية
2. Tidak sanggup membeli haiwan qurban kerana harganya mahal, tapi sanggup dan mampu membeli iPhone untuk mengganti model yang ada. bukankah perdagangan Allah itu mahal

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
ألا إن سلعة الله غالية
Sanggup membaca beratus-ratus mesej (whatsapp, fb dll) setiap hari,  namun tidak sanggup membaca 10 ayat Al-Quran  dengan alasan tiada waktu yang cukup untuk membaca... bukankah perdagangan Allah itu mahal

قليل من سيرسلها لأنه يشعر بالحرج .
Sedikit yang mau menyebarkannya kerana merasa berat dan tak guna.

تخيل ان الله يراك وانت تنشرها لاجله.
Benamkan di fikiranmu bahwa Allah selalu melihatmu. Dan engkau menyebarkannya keranaNya.

 اذا اعجبتك الفكرة ..  فانشرها .
وإذا لم تعجبك .. فمر كأنك لم ترى شيئا.
Jika engkau terpanggil sebab tulisan ini maka sebarkanlah.. Namun jika tidak maka anggap engkau tidak pernah melihatnya..

يارب من يرسلها ترزقه من حيث لايحتسب

Ya Robb siapa yang mau berkongsi tulisan ini berilah rezki dari arah yang tidak disangka-sangka.



Sunday, April 30, 2017

Kesilapan Simpulan Bahasa Yang Ramai Tidak Sedari

Melton David:
Kesilapan Simpulan Bahasa Yang Ramai Tidak Sedari

Kesilapan berlaku disebabkan perubahan ejaan rumi daripada jawi.

1. HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI

Pembetulan : HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI

Keterangan :
Tahukah anda tiada Pagar Makan Padi tetapi Pegar yang makan Padi, kesalahan yang didapati dari perkataan rumi diambil daripada jawi. Kesalahan kita sendiri. Tidak masuk akal jika pagar yang memakan padi, betul tak?

Perlu di ingat dari dulu sampai sekarang mana ada pesawah pagarkan bendang mereka baik di Malaysia, Indonesia, China, India, Turkey, Jepun mahu pun Indo China, Thailand atau Myanmar.

Pegar adalah sejenis burung yang digunakan untuk menghalau burung lain.
 
2. MELEPASKAN BATUK DI TANGGA

Pembetulan : MELEPASKAN BATOK DI TANGGA

Keterangan :
Adalah tidak masuk akal jika Batuk iaitu ‘cough’ dilepaskan di tangga. Apa signifikasinya dengan maksud simpulan bahasa itu sendiri? Jadi sebenarnya adalah Batok.

Batok sebenarnya sejenis perkakas yang diperbuat daripada tempurung kelapa. Adat orang Melayu, sebelum naik ke atas rumah, kita akan basuh kaki dulu
dekat tempayan. Orang dahulu jarang yang berkasut. Batok digunakan untuk menceduk air dari tempayan untuk membasuh kaki.

“Melepaskan batok di tangga” bermaksud kita tak letakkan balik batok dekat tempat asal, iaitu kita tidak tinggalkan macam tu sahaja dekat tangga selepas digunakan. Daripada situlah ia bermaksud buat kerja separuh jalan.

3. MATA KERANJANG

Pembetulan : MATA KE RANJANG

Keterangan :
Menurut buku “Bahasa menunjukkan bangsa ” hasil karya Alif Danya Musyi, seorang penulis daripada Indonesia menyatakan bukan Mata Keranjang tetapi "MATA KE RANJANG" pisahkan "ke" dengan "ranjang" yang membawa maksud seseorang lelaki yang melihat perempuan sehingga mahu ke ranjang atau seks.

4. MERAH PADAM

Pembetulan : MERAH PADMA

Keterangan :
Sebenarnya bukan merah padam tetapi MERAH PADMA iaitu sejenis bunga teratai yang berwarna merah kemerahan (nama lain kepada “Teratai Merah”).

Kiranya kalau kita malu muka kita jadi merah seperti merah bunga Padma jika kita malu kepada si Jejaka/Gadis.

5. MENJOLOK MATA

Pembetulan : MENCOLOK MATA

Keterangan :
Makna mencolok mata ialah membangkitkan marah orang yang melihat, menyakitkan hati atau memberi malu. (Kamus Dewan)

Menjolok mata pula bermakna menusuk sesuatu dengan galah dan lain-lain, menusuk ke dalam lubang dan lain-lain. (Kamus Dewan)

6. SALING TAK TUMPAH

Pembetulan : SALIN TAK TUMPAH

Keterangan :
SALIN TAK TUMPAH bermaksud dua orang yang serupa benar. (Kamus dewan edisi ke4)

Jadi bersesuaianlah perkataan SALIN berbanding perkataan SALING maksud kata yang menunjukkan perbuatan dilakukan oleh dua pihak secara berbalas-balasan.




Thursday, April 27, 2017

Sakit

Sakit kalau kita sikapi dengan positif:

✅~ Sakit itu "Zikrullah"

Orang yang sedang sakit akan lebih sering menyebut Asma Allah dibandingkan ketika dalam sehatnya.

✅~ Sakit itu "Istighfar"

Orang yang sedang sakit akan teringat dosa-dosa yang pernah diperbuat, sehingga lisan akan terbimbing untuk selalu beristigfar dan memohon ampunan kepada Allah.

✅~ Sakit itu "Tauhid"

Bukankah saat sedang hebat rasa sakit, kalimat thoyyibah yang akan terus digetar?

✅~ Sakit itu "Muhasabah"

Orang yang sedang sakit akan punya lebih banyak waktu untuk merenungi diri, menghitung-hitung bekal apa yang telah dikumpulkan untuk kembali menghadap Illahi.

✅~ Sakit itu "Jihad"

Orang yang sedang sakit tidak diperbolehkan hanya pasrah akan tetapi diwajibkan terus berusaha dan berikhtiar untuk mencapai kesembuhan.

✅~ Sakit itu "Ilmu"

Bukankah ketika sakit, kita akan memeriksa, berkonsultasi dan pada akhirnya merawat diri utk berikutnya ada ilmu untuk tidak mudah kena sakit.

✅~ Sakit itu "Nasihat"

Orang sakit mengingatkan yang sehat untuk jaga diri. Yang sehat menghibur yang sakit agar mau bersabar.
Allah cinta dan sayang keduanya.

✅~ Sakit itu "Silaturrahim"

Saat jenguk, bukankah keluarga yang jarang bertemu akhirnya datang membesuk, penuh senyum dan rindu mesra? Karena itu pula sakit adalah perekat ukhuwah.

✅~ Sakit itu "Penggugur Dosa"

Orang yang sedang sakit sesungguhnya dia sedang dicintai sang Pencipta sekaligus sedang diberi ujian..tentu kalau diterima dengan sabar dan tawaqal akan merontokan dosa-dosa.

✅~ Sakit itu "Mustajab Do'a"

Sesungguhnya doa orang yang sedang sakit mustajab, maka saat kita menengok yang sakit disamping kita mendoakan maka mintalah doanya.
Imam As-Suyuthi  selalu keliling kota mencari orang sakit lalu beliau minta dido'akan.

✅~ Sakit itu salah satu keadaan yang "Menyulitkan Syaitan"

Orang yang sedang sakit diajak maksiat tak mampu dan tak mau. Dosa yang lalu disesali dan mohon ampunan.

✅~ Sakit itu membuat "Sedikit tertawa dan banyak menangis"

Satu sikap ke-Insyaf-an yang disukai Nabi dan para makhluk langit.

✅~ Sakit meningkatkan kualitas "Ibadah"

Rukuk - Sujud lebih khusyuk,
Tasbih - Istighfar lebih sering,
Bermunajat - Do'a jadi lebih lama.

✅~ Sakit itu memperbaiki "Akhlak"

Kesombongan terkikis, sifat tamak dipaksa tunduk, pribadi dibiasakan santun, lembut dan tawadhu'.

✅~ Dan pada akhirnya "SAKIT" membawa kita untuk selalu ingat akan "KEMATIAN"




Saturday, April 15, 2017

The story of a Bus Conductor

There was a Bus Conductor, who was Very Rude to his passengers.

One day, a Beautiful Young Girl, of around 18 Years, tried to board the bus, but he didn't stop
 the bus.

Unfortunately, the beautiful young girl came under the bus and died on the spot.

Angry passengers took the conductor to the police station, who in turn took him to the court.

The Judge was not at all impressed with him and gave him capital punishment.

He was taken to the electrocution chamber. There was a single chair in the center of the room. The conductor was strapped to the chair and high voltage current was given to him. But, to everyone's amazement, he survived. The judge decided to set him free, and he returned to his profession.
.
.
.

A couple of months later, an elderly gentleman tried to board the bus.

This time the Bus conductor, remembering his earlier experience stopped the bus. Unfortunately, the elderly gentleman slipped and died due to his injuries.

The conductor was taken to the police station and then to the court, to the same judge.

Though, he hadn't done anything wrong, but considering his past record the judge decided to set an example and gave him capital punishment.

The Bus conductor was again taken to the same electrocution chamber where there was a single chair in the center of the room. He was strapped to the chair and high voltage current was given to him.

This time he died instantly.....!!!!!
.
.

The question is why didn't he die on the first occasion..?? but, died instantly the second time....??
.
.
.
.
.
.

Okay........ here is the Answer............

During the first time The Conductor was a Bad Conductor, therefore electricity didn't pass through him. But, during the second time, he was a Good Conductor, so electricity passed through him freely and he died !!!! Physics never go wrong....
.




Thursday, April 13, 2017

A billionaire was taking a walk with his dog

One fine morning, a billionaire was taking a walk with his dog.

Suddenly a man ran out from the bushes in front of him and shot the poor dog three times. The dog died.

The billionaire screamed at the killer, "Why did you do that?". 

The killer answered, "Your wife gave me $50,000 and said, "Go, kill that son-of-a-bitch"

The billionaire hugged the killer & with tears in his eyes said...

"I am forever grateful to your English Teacher".




Wednesday, March 15, 2017

ANTARA KESEDIHAN PELAJAR SPM 2016

ANTARA KESEDIHAN PELAJAR SPM 2016

merupakan batch 99 yang banyak menghadapi kesukaran di zaman sekolah.
Perkara ini bermula dari zaman darjah 3 lagi.

DARJAH 3
👉🏻Kemasukan aliran KBAT* dlm subjek math,bm, dan bi.

DARJAH 5
👉🏻Kemasukan aliran KBAT* dlm subjek ujikaji sains.
👉🏻Pertambahan soalan dlm peperiksaan UPKK

DARJAH 6
👉🏻Penyelarasan soalan tinggi bagi semua subjek.
👉🏻kenaikan kadar KBAT dlm mutu soalan.
👉🏻Penambahan pergunaan bahasa arab dlm soalan SRAI.

TINGKATAN 1
👉🏻Penyelarasan pergunaan PBS dlm semua subjek.
👉🏻Penukaran PMR kepada PT3
👉🏻Peningkatan KBAT dlm subjek sejarah.
👉🏻Penambahan 30% KBAT dlm subjek bahasa melayu.
👉🏻Pembelajaran visual dan audio dalam subjek Bahasa Inggeris.
👉🏻Penambahan 30% KBAT dlm subjek pendidikan islam.

TINGKATAN 2
👉🏻Penyelarasan bagi kajian sejarah dan geografi.
👉🏻Peningkatan pembelajaran dalam ilmu kemahiran hidup bersepadu.
👉🏻Penambahan 40% KBAT dlm Bahasa Arab.

TINGKATAN 3
👉🏻Batch pertama yang menduduki peperiksaan PT3.
👉🏻penilaian Khusus geografi
👉🏻penilaian khusus sejarah
👉🏻Full KBAT dlm subjek sejarah
👉🏻Penilaian PBS dari F1 hingga F3.
👉🏻Gred tidak kurang.
👉🏻Pembahagian markah dalam subjek bahasa melayu dan bahasa inggeris.

TINGKATAN 4.
👉🏻Gred SPM meningkat.
👉🏻Pertambahan soalan KBAT dlm semua subjek.
👉🏻Sejarah Wajib lulus.
👉🏻Peningkatan kadar pembelajaran dalam bahasa inggeris.

TINGKATAN 5.
👉🏻Aliran KBAT di teras dalam semua subjek.
👉🏻Soalan SPM sejarah mengandungi 80% KBAT.
👉🏻Soalan SPM matematik mengandungi 60% KBAT.
👉🏻khabar angin soalan bocor bagi sejarah.
👉🏻sistem down di kPM pada hari ketiga peperiksaan di jalankn.
👉🏻Penyebaran soalan bocor sejarah di kolej vokasional.
👉🏻Soalan ulangan bagi peperiksaan di KV.
👉🏻Sistem Down semasa hari akhir  peperiksaan selama 5 jam.
👉🏻Mempunyai masalah semasa pengagihan soalan kepada pemeriksa.

TAHUN KEPUTUSAN

👉🏻Skema soalan yang salah.
👉🏻Pengubal semula skema jawapan.
👉🏻Jawapan yang terlampau padat akibat KBAT.
👉🏻Gred jatuh.
👉🏻Tarikh keputusan spm diubah.Tarikh sepatutnya 10 mac 2017
👉🏻Printer slip keputusan Down.
👉🏻Sistem Down pada 6 mac 2017 semasa kemasukan markah dlm sistem.
👉🏻Sistem Down pada 10 mac dlm penyebaran markah dlm Sistem pengajian tinggi.
👉🏻Harga Number PiN UPU naik.




We must take sides







Saturday, March 4, 2017

RAHSIA SURAH ALKAUTSAR

Image result for al kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat dan diturunkan di makkah dan bermaksud sungai di syurga,

kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati nabi muhammad kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian dua orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya ibrahim dan bapa saudaranya abu talib.

Berbagai khasiat terkandung di dalam surah ini boleh diamalkan :

♥ baca surah ini ketika hujan turun dan berdoa, mudah-mudahan allah s.w.t memakbulkan doa kita.

♥jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosokan di leher, insya allah hilang dahaga

♥jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

♥jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x mudah-mudahan allah s.w.t bagi ilham kepada kita dimana letaknya sihir itu.

♥jika membacanya 1000x rezeki kita akan bertambah.

♥jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

♥jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.








Tuesday, February 28, 2017

Four Doctors

An Israeli doctor says: "In Israel, medicine is so advanced that we cut off a man's liver put them on another man, and in 6 weeks, he is looking for work."

The German doctor says: "That's nothing,
in Germany we take part of a brain, put it in another man, and in 4 weeks he is looking for work."

The Russian doctor says: "Gentlemen, we take half a heart from a man, put it in another's chest, and in 2 weeks he is looking for work."

The American   doctor laughs: "You all are behind us. Two days ago, we took a man with no brains, no heart, and no liver and made him President.

Now, the whole country is looking for work!"







Friday, February 24, 2017

Banyakkan Sedekah

Peristiwa pertama, saya seorang bekas murid sebuah sekolah menengah berasrama di Pahang. Masa zaman saya bersekolah (14 tahun lepas) , duit syiling sangat penting macam nyawa lah. Gigih belanja 20sen kat koperasi semata-mata nak dapatkan syiling 80sen. Nak buat apa? Nak telefon mak ayah tanya bila nak datang, tolong bawak itu ini dan sebagainya. Ada satu hari saya ke klinik sebab demam. Semasa menunggu van sekolah ambil saya selepas menerima rawatan, ada seorang makcik datang kepada saya. “Nak, tolong telefon anak makcik nak. Bagitau makcik dah siap. Boleh ambil dah. Makcik cari syiling tak jumpa”. Masa tu syiling saya sangat kritikal. Sangat sangat. Ada tak sampai seringgit. Nak call mak ayah lagi. Tapi saya pergi kat telefon awam, call no anak makcik tu. Bagitau dah siap semua. Makcik tu tunggu agak jauh dari saya. Tiba-tiba makcik tu datang. “Nah ambil semua duit ni. Tadi guna duit anak kan? Anak makcik dah datang. Terima kasih ye”. Allah. Allah. Allah. Dapat lah dua genggam syiling masa tu. Subhanallah. Terkedu kat situ jugak.

Peristiwa kedua, ketika saya sudah bekerja. Saya bekerja sebagai guru. Ada satu hari saya tengok anak murid saya macam selekeh sangat. Tak makan, tak terurus. Saya panggil beliau dan bertanya “tak rehat ke?”. Jawab beliau “tak cikgu, ayah saya tak kerja” simple. Saya tahu kesusahan beliau tapi tak terfikirlah sampai sedaif itu. Saya hulur RM10. Saya cakap “ambil duit ni buat belanja sampai esok. Jangan tak datang pulak”. Lepas ucap terima kasih terus beliau pergi rehat. Saya pun naik bilik guru. Tiba-tiba ada seorang cikgu jumpa saya “ni RM100 duit dari PIBG penghargaan sebab buat kelas sepanjang tahun lepas”. Dalam masa 10 minit, RM10 saya dah digantikan dengan RM100. Allah Maha Kaya.

Peristiwa ketiga, saya seorang yang ingin punya anak awal. Rezeki saya mengandungkan anak pertama kira-kira lima bulan selepas berkahwin. Sebenarnya tidak terlalu awal bagi sesetengah orang. Sebelum saya tahu saya mengandung, saya pergi ke sebuah rumah anak yatim yang betul-betul dhaif. Masa tu tiada orang sebab semua orang pergi solat jumaat. Saya tinggalkan beberapa beg beras dan saya masukkan sedekah saya di dalam tabung di luar pejabat rumah anak yatim tersebut. Saya tinggalkan nota berbunyi “Sedekah untuk anak-anak. Doakan saya juga dapat rezeki anak.” Beberapa hari kemudian saya dapat tahu saya pregnant. Syukurnya Ya Allah. Saya harap nota tu tak terbang di bawa angin.

Saya rasa cukuplah tiga peristiwa ini sebagai pendorong anda untuk bersedekah. Di sini saya ingin kongsikan sedikit tips : –

1. Jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah. Bila dah sihat baru sedekah. Sebab potensi untuk anda lupa tu sangat tinggi. Sedekahlah supaya anda ada duit. Sedekahlah agar anda sihat.

2. Niat semasa sedekah. “Ya Allah, aku sedekah ni bagi pihak aku dan keluargaku. Berikanlah aku sekian sekian sekian.” Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

3. Seeloknya sedekahkan makanan. Biar terus menjadi darah daging dan beranak pinak dengan darah daging hasil derma anda.

4. Kalau nak sedekahkan kepada anak yatim, cari yang betul-betul memerlukan. Biar mereka merasa sama apa yang anda dan anak-anak anda rasa.

5. Nak mengandung? Nak rezeki datang? Sedekahlah. Kadang-kadang kita terlupa bahawa Yang Memberi Rezeki ialah Allah swt.

6. Kalau nak orang doakan, sila nyatakan dengan jelas apa yang anda nak. “Doakan saya dapat baby” “Doakan saya dapat 10A+”

7. Jangan rasa jemu bersedekah. Minggu lepas anda sedekah tak dapat apa-apa yang luar biasa? Ketahuilah anda bahawa mungkin sebenarnya ketika anda pulang dari kerja minggu lepas sebenarnya tayar anda akan pancit. Tapi kerana sedekah anda, rezeki anda untuk berjimat sebanyak RM100. Kita tak tahu. Allah Maha Mengetahui.

8. Sedekahlah pada hari Jumaat untuk dapatkan pahala berganda.

9. Doa juga sedekah. Alfatihah juga sedekah.

10. Kongsikan entry ini juga sedekah. Tolong saya. Saya nak dapat pahala. Orang lain baca dan bersedekah, anda juga dapat pahala.

Semoga kita semua diberi kesempatan untuk bersedekah sebanyak mungkin dan sedekah kita bermanfaat sebelum kita menghadap pencipta. Saya doakan yang terbaik buat kalian, doakan juga yang terbaik untuk saya dan keluarga.

Ingatlah, rezeki yang berkat itu ada tiga : makanan yang dihabiskan, pakaian/barangan yang digunakan hingga lusuh dan rezeki yang disedekahkan.

Hamba Allah yang mengharapkan pahala tidak putus.




Wednesday, February 15, 2017

Nilai 20sen

Nilai 20sen...kecil buat kita, besar buat ramai orang..

Semalam saya tertinggal dompet. Makanan dah order. Duit takde langsung dalam poket. Duduk doa baru fikir nak cakap kat kaunter. Takdir Allah ada orang dah bayar makanan saya semuanya yang saya bungkus. Ya Allah, saya rasa sebak kerana kasih sayang Allah dan adanya orang baik seperti itu..

Waktu malam anak saya sakit. Saya bawa ke klinik 3 pagi, sampai di sana tengok-tengok tertinggal dompet lagi. Seluk poket jubah ada terselit rm50..syukur..... 2 kali dah lupa bawa dompet...Ya Allah. Tak pernah macam ini..mesti kerana dosa dan kelalaian saya. Saya doa ya Allah..ya Allah..Allah nak ajar sesuatu untuk saya..risau duit tak cukup.

Lepas jumpa doktor dan diberi dekat 4 jenis ubat. Katanya rm38. Saya terus sebak. Ya Allah...ya Allah...

Ada seorang pelajar 10 tahun guna semua duit rayanya untuk bayar yuran madrasah. Syiling dan duit kertas kerana ibu ayah tiada duit. Anak tadi terkebil-kebil kira duit raya. Ustaz tadi sedih, dan kata takyah bayarlah. Nanti Allah beri jalan.

Ingatan buat saya bagaimanalah orang yang diuji dengan kesusahan dan kemiskinan. Sayangilah dan beri masa bersama orang miskin. Ia mengajar kita erti kehidupan. Doalah harapan paling utama. Hati yang berzikir ingat padaNya..tiada siapa yang kaya. Allah maha kaya...

Hidup ini macam roda. Ada masa kita di atas dan ada masa di bawah. Ada masa kita senang dan ada masa kita susah. Jadilah penyebab kesenangan dan kebaikan buat orang lain. Janganlah jadi orang yang menyusahkan orang lain..di mana kita berada bukan kerana kita atau kepandaian kita. Semuanya milik Allah. Dia pemilik segalanya. Dia Maha Kuasa.

Semakin kita mengasihi keluarga, orang miskin dan  anak yatim semakin kita disayangi Allah. Jauhnya kita dari sayang keluarga dan sayang orang miskin tanda kita semakin jauh kita dari Allah-ebit lew

#www.keluargasunnah.com
#4Mac2017 #matradeKL #jomDaftar #whatsapp0173666848

#isterikuBidadari #whatsapp0132984984




Thursday, February 9, 2017

A man, death and his funeral

I am lying on the bed. My children, brothers and sisters are all sitting by my bedside. Some close friends too are standing and overlooking my face. Suddenly I start breathing with long breaths. Someone among the people sitting in the room. Everyone around repeats with the reciter. My breath starts to ease out. I am opening my eyes and looking at something. Angel of death has arrived. I am getting late for the eternal journey. My mouth has opened up. My brother is dropping some water into my mouth, it is perhaps the "Zam Zam" water which I had preserved for the very moment.

Then everyone starts to recite, "Laa'ilaaha illallaaha Muhammadur Rasoolullaah". I have lost my vision. I have lost my tongue, I have even lost my sensation but I can still hear. I can hear my loved ones weeping in grief. I'm not dead yet but I am almost lifeless. Angel of death makes the final act and takes my soul out with an intensive jerk. I have now left this world.

All my wealth, cars, properties, bank balances, contacts and connections are of no use now. My identity is my grave and I am being referred to as 'dead body'. My near ones are preparing my grave and some of them think it as inauspicious to keep the dead body inside the house for too long. The house which I myself built and lived in is shrinking in space for me. My bath is being prepared. I am taken out in the compound for the final bath. My bathroom fitted with expensive bath fittings is not for me now.

I am being wrapped in the white cotton shroud. I am boxed in a wooden box for the travel to my grave. My expensive car is not for me now.

For what then did I amass so many worthless things. Why did I lie to earn the useless wealth. It is of no use to me. Woe to me for I wasted my life in vain. I forgot that my last journey is near and certain. Why did I sin so much ? Oh! I have lost my game.

Now stop imagining This is going to happen one day with you and me. So be prepared. Good deeds will make your journey and the life of the Hereafteru pleasant. Remember death. It is certain. It is so near. This world is just a short dream..... WAKE UP B4 ITS TOO LATE!

A Beautiful Hadith

Rasulullah (صل الله عليه وسلم) said:

'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased. When after the burial, the people return home, 2 angels, Munkar and Nakeer(names of two special Angels), come in the grave and try to separate this handsome man so that they may be able to interrogate the dead man in privacy about his faith. But the handsome man says, 'He is my companion, he is my friend. I will not leave him alone in any case. If you are appointed for interrogation, do your job.. I cannot leave him until I get him admitted into Paradise '. Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief..' When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Rasulullah( صل الله عليه وسلم ) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.' Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because Rasulullah ( صل الله عليه وسلم)
said: 'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'. May Allah bestow this favour on all of us.




Saturday, February 4, 2017

The Mirror

An Irish poet laments the fading youth and blames the mirror in this witty and humorous piece.

Written in 18th century...
Could well be describing us in our 70s.

The Mirror

(Edmund Burke 1729-1797,
Irish Philosopher)

I look in the mirror
And what do I see
A strange looking person
That cannot be me.

For, I am much younger
And not nearly so fat
As that face in the mirror
I am looking at.

Oh, where are the mirrors
That I used to know
Like the ones which were
Made thirty years ago

Now all things have changed
And I'm sure you'll agree
Mirrors are not as good
As they used to be.

So never be concerned,
If wrinkles/ extra flab appear
For one thing I've learned
Which is very clear,

Should your complexion
Be less than perfection,
It is really the mirror
That needs correction.





Monday, January 30, 2017

Ubat stroke

Pada suatu ketika dimana Nabi Allah Sulaiman A.S duduk di singgahsananya,
maka datanglah  Angin yang cukup besar,
maka bertanya Nabi Allah Sulaiman A.S "siapakah engkau..?"

Maka dijawab oleh Angin tersebut bahwa :
akulah Angin Rihul Ahmar....
dan Aku bila memasuki rongga anak Adam,
maka lumpuh, keluar darah dari Rongga, dan apabila aku memasuki otak anak Adam,
maka menjadi gilalah anak Adam .....

Maka diperintahkan oleh Nabi Sulaiman A.S .....
supaya membakar Angin tersebut,
maka berkatalah Rihul Ahmar kepada Nabi Sulaiman A.S bahwa
"Aku kekal sampai hari Kiamat tiba,
siapapun tidak ada  yg dpt membinasa kan Aku melainkan Allah SWT.......
Lalu Rihul Ahmar pun menghilang......

Diriwayatkan cucu Nabi Muhammad S.A.W. yg terkena Angin Rihul Ahmar .....

Sehingga keluar darah dari rongga hidungnya.......
Maka datang Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad S.A.W.  dan bertanya Nabi kepada Malaikat Jibril.......
Maka menghilang sebentar, lalu Malaikat Jibril kembali mengajari akan doa Rihul Ahmar kepada Nabi Muhammad S.A.W. .....kemudian.....
Dibaca doa tersebut kepada cucu nya dan dengan sekejap cucu Rasulullah S.A.W sembuh serta merta.

Lalu bersabda Nabi Muhammad S.A.W. bahwa barang siapa Membaca doa stroke/ Doa Rihul Ahmar walau sekali dalam seumur hidupnya, maka akan dijauhkan dari penyakit ANGIN AHMAR atau Stroke

Doa menjauhkan terhindar dari angin ahmar dan penyakit kronis

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar

Artinya
Ya Allah ya Tuhanku lindungi aku dari angin merah & lindungi aku dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat ....





Tuesday, January 24, 2017

Kiamat dan Alam Kubur

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda.

          - Kemunculan Imam Mahdi
         
          - Kemunculan Dajjal
         
          - Turunnya Nabi Isa (AS)
         
          - Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
         
          - Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
         
          - Pintu pengampunan akan ditutup
         
          - Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
         
          - Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
         
          - Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
         
          - Pemusnahan/runtuhnya Kabaah
         
          - Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
         
          - Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
         
          - Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
         
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
                
          Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
         
          Itulah yg dimaksud dajjal yg bermata satu:ertinya hanya mmikirkan duniawi drpda akhirat.     

   Kerugian meninggalkn solat:

          Subuh:
          Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur:
          Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar:
          Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib:
          Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isya':
          Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
          Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
         
          Nasihat Kubur:          
         
          1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD
         
          2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM ..
         
          3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR'AN.
         
          4). Aku adalah tempatnya binatang2   yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,
         
          5). Aku yg menyepitmu hingga hancur  bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT
         
          6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,   bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
         
          7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"



Wednesday, January 18, 2017

Hari Kebangkitan dan Hari Akhirat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.






Sunday, January 15, 2017

Ada Sahabat...

Ada sahabat... dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah je macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi huru hara. (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian.

Ada sahabat... dia macam gula. Sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik. Tapi... tetap tak boleh, kalau tak ada. Nanti ketar badan pulakk. Biasanya sahabat kita yang nakal-nakal suka buat orang kancing gigi.

Ada sahabat... dia macam beras. Wajib ada, kalau takde, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. Biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

Ada sahabat... dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin. Tercraving-craving... terleleh-leleh air liur gitu. Muncul sesekali tapi impact bermakna.

Ada sahabat... dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elokkkkkk sangat untuk kesihatan kita yang ni biasanya yang Ustaz atau Ustazah ☺

Walau kategori mana pun anda berada. Semuanya saling melengkapi hidup ni. Semuanya pentinggggg. Kalau salah satu takde, tak happening harian hidup ini tau.



Thursday, January 12, 2017

Reasons why I never visit my rich friends

Once visiting a millionaire friend, the maid approached me and question : "Sir, what would you like to have ..Fruit juice, Soda, Tea, Chocolate, Malt, Milo, Capuccino, Frapuccino or Coffee?"

Answer: "Tea please"

Question: "Ceylon tea, Indian darjeeling tea, Herbal tea, Earl Grey, Bush tea, Honey bush tea, Iced tea or Chinese green tea ?"

Answer : "Ceylon tea "

Question : "How would you like it.....black or white ?

Answer: "White"

Question: "Milk or fresh cream?

Answer: "With milk"

Question: "Goat's milk, or cow's milk"

Answer: "With cow's milk please."

Question: "Freezeland cow or Afrikaner cow?"

Answer: "Um, I'll just take any cow milk "

Question: "Would you like it with sweetener, sugar or honey?"

Answer: "With sugar"

Question: "Beet sugar or cane sugar?"

Answer: "Cane sugar"

Question:"White, brown or yellow sugar?"

Answer: "Forget about the tea, just give me a glass of water instead."

Question: "Mineral water, tap water or distilled water?"

Answer: "Mineral water"

Question: "Flavored or non-flavored ?"

Answer: " I think gona die of thirst!!



Tuesday, January 10, 2017

Aid for Syria






BENIH HITAM



Kisah nyata di AS. Ada seorang wanita kulit putih yang hendak melakukan perjalanan dengan seorang puteranya yg berusia 6 tahun. Mereka menaiki teksi yang dipandu oleh seorang lelaki kulit hitam.

Oleh kerana si anak tak pernah melihat orang kulit hitam sebelumnya, maka hatinya sangat ketakutan dan bertanya kepada ibunya:

“Ibu, apakah orang ini bukan penjahat? Mengapa kulitnya begitu hitam?”

Pemandu tadi sangat sedih mendengarnya...

Saat itu pula, sang ibu berkata kepada anaknya: “Pakcik ini bukan orang jahat, dia adalah orang yang sangat baik.”

Anak terdiam sejenak, lalu bertanya lagi:

“Jika dia bukan orang jahat, lalu apakah dia pernah melakukan sesuatu yg buruk sehingga kulitnya begitu hitam?”

Mendengar perkataan anak ini, mata pemandu kulit hitam itu berkaca2, tapi dia ingin tahu bagaimana wanita kulit putih itu menjawab pertanyaan tersebut.

Ibu ini menjawab:

“Dia adalah lelaki yg sangat baik, juga tak pernah berbuat jahat. Bukankah bunga2 di kebun rumah kita ada yg berwarna merah, putih, kuning & warna lainnya?”

“Benar bu!”

“Bukankah biji benih dari semua bunga tersebut berwarna hitam?”

Anak ini berfikir sejenak, “Benar bu! Semuanya berwarna hitam.”

“Benih hitam itu yg memekarkan bunga2 berwarna-warni yang indah sehingga dunia menjadi penuh warna-warni juga, bukankah begitu anakku?”

“Benar bu!”

Anak ini seakan tiba2 tersedar dan berkata:

“Kalau begitu pasti pakcik ini bukan orang jahat! Terima kasih pakcik! Anda telah membuat dunia menjadi penuh warna-warni, saya akan berdoa untukmu.”

Anak polos ini lalu mulai kumat-kamit berdoa, pemandu kulit hitam ini tak dapat menahan diri lagi utk tidak mengalirkan air mata.

Penjelasan yang bijak, membuat pengertian yang mendalam.

Sudah bijaksanakah kita memberikan penjelasan2 terhadap orang2 yang ada di sekitar kita.
Sehingga menenangkan dan mendamaikan suasana, tak ada lagi saling curiga mencurigai.
Sila renungkan
Semoga bermanafaat 😊

bagaimana kita harus menjaga lisan agar tidak menyakiti orang lain (termasuk status dan komen di media sosial) karena banyak orang yang masuk neraka karena lisannya.




Saturday, January 7, 2017

How to keep wife happy

It's really not difficult to make a wife happy.

A husband only needs to be:

1. a friend
2. a companion
3. a lover
4. a brother
5. a father
6. a man
7. a chef
8. an electrician
9. a carpenter
10. a plumber
11. a mechanic
12. a decorator
13. a stylist
14. a charmer
15. a doctor
16. a psychologist
17. a bug exterminator
18. a psychiatrist
19. a healer
20. a good listener
21. an organizer
22. a good father
23. Very clean
24. Sympathetic
25. Athletic
26. Warm
27. Attentive
28. Gallant
29. Intelligent
30. Funny
31. Creative
32. Tender
33. Strong
34. Understanding
35. Tolerant
36. Prudent
37. Ambitious
38. Capable
39. Courageous
40. Determined
41. True
42. Dependable
43. Passionate
44. Compassionate

AND, WITHOUT FORGETTING TO:

45. Give her compliments frequently
46. Love shopping
47. Be honest
48. Be very rich
49. Never stress her
50. Never look at other women!

AND AT THE SAME TIME, YOU MUST ALSO:

51. Give her lots of attention, but expect little yourself
52. Give her lots of time, especially time for herself
53. Give her lots of space

AND, VERY IMPORTANT:

54. Never to forget:

* birthdays
* anniversaries
* her favorite color
* her favorite flower
* her favorite gem
* her favorite fragrance
* her favorite memories
* her favorite holidays
* her favorite friends
* her favorite vacation destinations
* her favorite beverage
* her favorite food
* her favorite restaurant
* any arrangements she makes
---------------------


And Now,

HOW TO MAKE HUSBAND HAPPY

Just leave him alone.....with his TV remote and mobile phone........And he'll be just fine





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...