Wednesday, July 20, 2016

GURU.....DARJAT MU TERLALU TINGGI....

Pesanan untuk ibu bapa.

 Tanamkan dalam hati bahawa;

1. Anak kita bukan baik sangat.

Walau kat rumah dia taat, dia mungkin nakal dibelakang kita. Jadi dia mungkin lawan cakap cikgu, pukul kawan dia, dan buat pelbagai perkara yang kita tak jangka.

2. Bukan anak kita sorang aje kat dalam kelas tu.

Kita kat rumah paling banyak anak 6 @ 7 orang. Itu pun kita tak mampu nak beri perhatian pada semua. Anak cakap banyak sikit kita dah suruh diam. Just imagine kita ada anak kembar seramai 40 orang. Macam tu lah apa yang cikgu alami sewaktu mengajar anak-anak kita.

3. Anak kita juga pandai menipu.

Jangan percaya sangat dengan cerita2 anak kita. Dia mungkin menipu. Tak kiralah seyakin mana kita dengan kesolehan dia, dia mungkin menipu. Siasat dan jangan cepat melatah. Nanti kita yang malu.

4. Anak kita layak dimarah.

Anak kita bukan malaikat. Dia tidak sempurna. Dia pasti melakukan banyak silap. Dia perlu dididik. Character dia di rumah dan di sekolah tak sama. Dia mungkin sangat annoying waktu di dalam kelas dan kita takkan tahu itu. Jika dia dimarah, itu tandanya gurunya sedang mendidiknya.

5. Ingat semula kenapa kita hantar dia kesekolah.

Untuk dia jadi diva kah?
Sampai tak boleh diusik.
Untuk dia jadi samseng?
Sampai tak boleh dijentik.
Untuk dia jadi biadap?
Sampai tak boleh dididik.

6. Dia sedang dididik. Dengan cara yang kita suka, mahupun tidak suka.

Jika tak boleh terima orang lain didik dia dengan cara yang tak sama dengan didikan kita, jangan hantar dia ke sekolah. Kita tak boleh harapkan orang ikut cara kita. Cara kita tak semestinya betul.

7. Kita tak mampu berikan semua ilmu yang diperlukannya.

Kita perlukan guru2. Kita mungkin pakar kimia, tapi kita tak tahu matematik, geography, biology dan sebagainya. Kita mengharapkan guru2 itu mencurahkan ilmu kepada anak kita. Hormati mereka.

8. Duit bukan segalanya.

Kita mungkin kaya. Tapi duit tak mampu jadikan anak kita sempurna. Duit tak boleh membentuk akhlaknya. Dia perlu didik, diajar, dibentuk. Baru dia mampu menjadi manusia.

9. Kita tak mampu membentuknya seorang diri.

Anak kita perlu dilatih hidup dengan masyarakat. Dia perlu diajar bagaimana menghadapi dunia yang ganas di luar sana. Dia perlukan sekolah sebagai langkah pertama untuk memahamkan dia bagaimana untuk survive di dunia ini. Guru2 itulah yang akan membantu kita membuatnya melihat dunia. Beri guru2 itu ruang untuk membantu kita.

10. Kita bukanlah orang yang paling betul dalam dunia.

Cara guru dan kita mungkin berbeza. Tapi pengalaman mereka mendidik memang kita tak mampu menandinginya. Paling hebat kita didik 6 @ 7 orang anak kita sendiri. Mereka dah didik 6 @ 7 orang anak sendiri dan beratus malahan beribu anak-anak orang lain yang mereka didik seperti anak-anak mereka sendiri.

11. Jangan sombong dengan guru2. Allah sebut darjat mereka tinggi di dalam al quran.

Mereka bukan sahaja bekerja kerana gaji, tapi mereka melakukan amal jariah dengan memberi ilmu yang bermanfaat kepada ribuan manusia, dan amal ini allah kira sahamnya walaupun setelah mereka meninggal dunia. Amal kita?

12. Ilmu anak kita takkan berkat tanpa redha gurunya.

Tanamkan itu dalam peribadi anak-anak kita. Yang 11A tapi jika biadap dengan guru belum tentu berkat ilmunya, belum pasti tenang hidupnya. "A" kurang tak apa. Asalkan tak kurang adabnya. Biar berkat ilmunya. Kejayaan akan datang dalam pelbagai cara.

13. Guru2 sentiasa mengingatkan anak kita agar hormat ibu bapanya.

Ibu bapa sentiasa menjadi sentimen utama yang digunakan oleh guru2 untuk menasihati anak-anak kita. Mengapa kita tak boleh buat perkara yang sama? Satu sahaja, kerana kita rasa kita lebih bagus dari segenap segi daripada guru2 anak-anak kita.

Berlapang dadalah.
Ilmu itu bukan bilangan "A".
Tapi apa yang anak kita dapat untuk dia jadikan panduan untuk jalani kehidupan di dunia dan diakhirat.

Tepuk dada, tanya hati, Fikir Atas Iman, bertindak Atas takwa



Sunday, July 17, 2016

CONSIDERATIONS


1. ON EARNING:
Never depend on single income. Make investment to
create a second chance.
 
2. ON SPENDING:
If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need.
 
3. ON SAVINGS:
Do not save what is left after spending, but spend what is left after saving.
 
4. ON TAKING RISK:
Never test the depth of a river with both feet.
 
5. ON INVESTMENT:
Do not put all eggs in one basket.
 
6. ON EXPECTATIONS:
Honesty is a very expensive gift. Do not expect it from cheap people.
 
7. Past is a waste paper, present is a newspaper, and future is a question paper. Come out of your past, control the present, and secure the future.
 
8. When bad things happen in your life, you have three choices. You can either let it define you, let it destroy you or you can let it strengthen you.
 
9. Our eyes are in the front because it is more important to look ahead than to look backwards.
 
10. We use pencil when we were young, but now we use pens. Do you know why? Because mistakes in childhood can easily be erased, unlike now.
 
 
 
 

Friday, July 15, 2016

Paraprodsdokians

Paraprosdokians are figures of speech in which the latter part of a sentence or phrase is surprising or unexpected and is frequently humorous. (Winston Churchill loved them.)

1. Where there's a will, I want to be in it.

2. The last thing I want to do is hurt you.... but it's still on my list.

3. Since light travels faster than sound, some people appear bright until you hear them speak.

4. If I agreed with you, we'd both be wrong.

5. We never really grow up.... we only learn how to act in public.

6. War does not determine who is right, only who is left.

7. Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

8. To steal ideas from one person is plagiarism. To steal from many is research.

9. I didn't say it was your fault, I said I was blaming you.

10. In filling out an application, where it says, "In case of emergency, notify...." I answered, "a doctor."

11. Women will never be equal to men until they can walk down the street with a bald head and a beer gut, and still think they are sexy.

12. You do not need a parachute to skydive. You only need a parachute to skydive twice.

13. I used to be indecisive, but now I'm not so sure.

14. To be sure of hitting the target, shoot first and call whatever you hit the target.

15. Going to church doesn't make you a Christian, any more than standing in a garage makes you a car.

16. You're never too old to learn something stupid.

17. I'm supposed to respect my elders, but it's getting harder and harder for me to find one now.




Tuesday, July 12, 2016

Air nabeez, minuman sunnah


Pernah dengar tentang air nabeez? Air nabeez adalah minuman sunnah yg mempunyai byk khasiat. Rugi kalau tak pernah buat atau tak nak buat. Ia adalah minuman berakali, mampu membantu membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan serta menyingkirkan bahan2 toksin dari badan. Dalam ertikata lain ~ sebagai detox!! (Tak payah nak popular kan lemon... Guna kurma lagi bagus... Ikut sunnah)

Air nabeez tinggi dengan kandungan fiber, membantu sistem penghadaman, dan menguatkan daya ingatan. Air nabeez juga membantu sistem limpa, hati, tekak melapangkan dada dan bagus utk prostate. Sbb tu kaum lelaki amat di galakkan amalkan air nabeez. Juga bagus untuk pesakit Arthritis & pesakit Gout ~ kerana air nabeez membantu menuetralkan kadungan urik asid di kalangan pesakit Gout

Cara penyediaan air nabeez ni, mudah yg amat. Selepas isya', rendam kira2 100gm kurma/100gm kismis didlm 1 liter air. Kurma ajwa adalah yg terbaik, tapi boleh jugak gunakan kurma2 yg lain. Kalau kismis, manaqqa (warna kuning) lebih baik dari yg hitam. Saya guna 3 biji kurma @ segenggam kismis utk segelas air. Kalau kurma, lebih baik angka ganjil... Tutup gelas tersebut, dan biar semalaman@ kira2 12 jam. Guna air biasa jek, bukan air panas ya. Lagi satu, jgn di campur kurma & kismis. Gunakan salah satu sahaja... Esok pagi, kluarkan kurma tu, kacau & minum. Kurma tu blh di makan begitu jek atau di kisar dgn air nabeez tadi, dan minum. Kalau nak minum malam, boleh rendam pada waktu pagi. Minum sebaik2 nya selepas makan, bukan time perut kosong. Lebih baik 2 jam setelah makan terutamanya selepas makan daging. Tapi ingat ya, dilarang meminum air rendaman kurma/ kismis yang sudah memasuki 2~3 hari. Ini disebabkan air rendaman kurma/ kismis yang dibiarkan melebihi 2~3 hari, proses penapaian (fermentation) telah bermula dan air rendaman kismis/ kurma itu sedang dalam proses menjadi arak dan haram diminum. Utk lebih selamat, simpan dlm peti sejuk agar nabeez tidak mudah rosak.

'Abdullah r.a berkata; aku mendengar Sufyan bertanya ttg nabeez, Nabi menjawab; 'buat lah di malam hari dan minum ketika pagi'
Hadis sahih dari Sunan an Nasa'ai vol 6, buku 51, Hadith 5745

Abu Qatada r.a meriwayatkan bahawa ayahnya mendengar Nabi berkata; Jgn menyediakan nabeez dgn mencampurkan kurma separuh masak dan kurma yg tlh masak bersama2, dan jangan mencampurkan anggur(kismis) Dan kurma bersama tetapi hendaklah di lakukan secara berasingan.
Sahih Muslim Book 23 Hadith 4904

Ibn Abbas r.a meriwayatkan bahawa nabeez yg disediakan utk Nabi saw akan di minum oleh baginda pada hari tersebut, sehari selepasnya dan sehari berikutnya. Pada ptg hari ketiga, baginda akan minum dan memberi kepada sahabat nya. Baki air tersebut Akan di buang.
Sahih Muslim Book 23 Hadith 4974



Monday, July 4, 2016

Work smart, live a good life

Think outside the box

Plan ahead and properly

Be happy and grateful with what you have

Those appear to try to help you may not be helping you at all

Having the right tool is useless if you don't know how to use it

Don't follow the crowd

Get back up and get moving when you've fallen. Don't stay down.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...