Saturday, February 28, 2015

9 SIGNS YOU’VE FOUND YOUR SOULMATE

February 11, 2015 in Picture Quotes, Quote of the Day
9 SIGNS YOU’VE FOUND YOUR SOULMATE
(If you believe in that sort of thing)
by author Kelsey Borresen

Mention the word “soulmate” to a group of people and you’re bound to get a few eye rolls. The idea that there’s one magical person for you who you’ll fall in love with instantly and never disagree with is just not realistic.

What does exist — at least for many people — is a person who you know instinctively, who you connect with on the deepest level and who allows you to grow as a person within the relationship. When that person is a romantic partner, you’ve come across something truly special.

So how do you know when you’ve found The One? Below, a team of love and relationship experts identify the most telling signs.

1. You communicate without speaking.

Soulmates can read each other like an open book. “They connect fervently on every level of being,” clinical psychologist and relationship expert Dr. Carmen Harra told The Huffington Post. “One may finish the other’s sentences, they may pick up the phone to call each other simultaneously, or feel like they simply can’t be without their partner.”

Dr. Sue Johnson, a clinical psychologist and author of Love Sense, said that a soulmate also knows how to respond to your emotional signals. “They stay close when you confide, give you their full attention and move in to answer to your needs, touching your hand when you are a little unsure, beaming and hugging you when you are glad, and tenderly comforting you when you are in pain,” she added.

2. You know in your gut that you’ve found The One.

The old adage “When you know, you know” rings true when it comes to a soulmate connection. “There really is no guessing or wondering when the real thing comes along,” wedding officiant and author Rev. Laurie Sue Brockway told The Huffington Post. “There is usually a telltale sign that lets you know when true love has arrived -– a voice in your head, a sense of recognition or a gut feeling that this is someone special to you.”

3. The physical chemistry is palpable…

…and the electricity that you feel doesn’t just happen on a sexual level. “Holding the hand of your soulmate throws your spirit into a whirlwind, even many years into the relationship,” Harra said.

4. You’ve been totally comfortable around each other since day one.

Soulmates connect with ease right off the bat and let their true colors show without fear of judgment. “Soulmates often feel a sense of the familiar and a sense of comfort around each other,” Brockway said. “Many people say it’s easier to relax into that person and allow themselves to be vulnerable.”
“It is the one who opens up to you –- who lets you in, so you can see them,” Johnson added. “This is the kind of person who takes risks and shares about their inner world, their emotions and their needs.”

5. But the relationship isn’t all rainbows and butterflies. He or she challenges you like no one else can.

The soulmate relationship, despite what people might assume, isn’t always smooth sailing. “A soulmate isn’t always wrapped in the perfect package, physically or in terms of life circumstances — nor does it mean that the relationship will come without challenge,” author Kailen Rosenberg of matchmaking firm The Love Architects said. “Yet, the difference is that the life circumstances and the difficult challenges are a strengthening power that becomes the glue that keeps you together through the difficult times and helps each of you become your most authentic self.”

What’s more, we rely on our soulmates to help us evolve as people. “You might find a soulmate relationship to be rocky, and that your partner is someone who pushes your buttons and aggravates you at first because they bring with them some of the more difficult lessons for the soul,” Brockway said.

6. You may not see eye-to-eye on every little thing, but you’re on the same page where it really matters.

“A soulmate relationship doesn’t necessarily mean both partners always share the same views, but that their overall goals and ambitions match,” Harra said. “More diminutive opinions will differ, but soulmates generally have the same virtues and values and see the world through a similar lens.”

7. The relationship brings both partners a sense of inner calm.

It’s obvious when you’re with the wrong person; you are insecure about the relationship and worry that one false move will turn your partner off. That’s not the case for soulmates.

“You feel confident that your partner is with you for the long haul,” dating expert Tracey Steinberg, author of Flirt For Fun & Meet The One said. “No matter what happens in your lives, you both agree that you are teammates and in it together.” She continued, “Your inner voice tells you that you are in a healthy relationship. You trust each other, feel confident and comfortable around each other and feel safe discussing challenging topics in a mature way.”

8. You and your partner have separate identities, but you face the world as one.

“Soulmates recognize that they are two parts of the same whole, and no outside influence or external matter can break that bond,” Harra said.

9. You may have known each other for years, but you suddenly find yourselves ready for love at the same time.

When it comes to true love, timing is everything. “I have married so many couples who met in high school or in their twenties, maybe dated, broke up, moved on, or hung out around the same circle of friends and never connected,” Brockway told The Huffington Post. “Then one day, they run into each other again, sometimes in magical ways, and love blooms.” Keep an open mind and an open heart so that when your soulmate comes knocking, you’re ready to answer the door.




Wednesday, February 25, 2015

Mencari Istiqamah – Tujuh(7) Cara Berubah Secara Berterusan

By Insyirah Azhar

Istiqamah. 9 Huruf yang ringan dibicarakan namun liat dan begitu berat untuk melakukannya. Ada pelbagai aspek istiqamah yang kita boleh adaptasi. Antaranya:

1) Orang yang ingin berhijrah daripada dunia jahiliahnya.

2) Orang yang ingin berubah daripada tabiat yang buruk kepada tabiat yang lebih baik, sekaligus meninggalkan tabiatnya yang buruk.

3) Orang yang ingin menjadikan rutin hariannya produktif tanpa sesaat pun mensia-siakan masanya di dunia.
Dan ada pelbagai jenis istiqamah yang boleh kita renungkan. Akhirnya pasti jawapannya adalah, untuk berubah ke arah sesuatu yang lebih baik.

Tujuh (7) Cara berubah secara berterusan ini adalah, antara yang kita boleh lakukan supaya paling minima, kita menghasilkan perubahan walau sekecil zarah. Kerana sesungguhnya gunung-ganang itu terdiri daripada kerikil-kerikil kecil.

Anda boleh lakukan 7 cara ini mengikut kesesuaian anda. Mungkin tidak perlu ikut urutan.

Istiqamah #1 – Matlamat Yang Jelas

Andai kita belajar hadis, perkara yang pertama yang disebut adalah tentang niat. Begitulah pentingnya sebelum kita berubah, kita jelaskan matlamat ‘kenapa kita nak berubah?’. Analoginya begini:
Kita nak pergi ke sesuatu tempat. Pasti ada destinasi betul? Apabila kita tahu destinasi, maka kita akan lebih mudah dapat membuat pilihan dan keputusan, jalan mana yang mahu digunakan untuk ke sana.

Nah! Beginilah pentingnya menetapkan matlamat tentang, ‘mengapa kita nak berubah?’. Minda ini apabila kita jelaskan apa yang kita mahu, maka inshaAllah lebih mudah ia faham dan memberi arahan kepada yang lain.

Ambil satu kertas A4, jawab 2 soalan di bawah,
Mengapa aku nak berubah?
Apakah impak apabila aku berubah?

 Mencatat perkara penting membantu sebagai peringatan berterusan.

Anda boleh bermula dengan menulis perkara-perkara negatif. Contoh:
“Aku tak suka, aku selalu solat lewat.”

Selepas anda senaraikan semua perkara-perkara negatif yang menyebabkan anda ingin berubah, tukarkan kepada ayat-ayat positif seperti contoh di bawah:
“Aku suka, aku selalu solat awal waktu.”

Kemudian, slash ayat-ayat negatif yang anda tulis tadi. Hasilnya, otak anda akan mula fokus apa yang anda inginkan. Barangkali antara sebab kita masih berubah, kita fokus kuat kepada perkara-perkara yang kita tidak suka. Dan ia semakin membuat kita membencinya. Justeru, tukar fokus kita. Mula fokuskan pada perkara-perkara positif.

Istiqamah #2 – Melazimi Taubat

Mungkin istiqamah yang anda sangkakan bukan tentang dosa, namun pasti yang anda mahukan adalah perubahan yang lebih baik kan? Syarat untuk berubah adalah meninggalkan yang tidak mahu, dan mula fokus kepada perkara yang kita mahu. Ada pepatah dalam bahasa Inggeris,

“Let go of the past and the past will let go of you.”

Taubat adalah bermaksud menyesali perbuatan lalu dan berazam memperbaiki perbuatan akan datang. Yakni, kita nak bina sesuatu yang baru dalam diri kita, dan syaratnya adalah perlu meninggalkan perbuatan lalu.

“Jika kamu bertaubat sehingga taubat itu gugur dan kamu kembali melakukan dosa, maka, bersegeralah bertaubat kembali! Katakanlah pada dirimu: Moga-moga aku mati sebelum sempat mengulangi dosa kali ini.”
Imam Ghazali

Selagi kita masih di takuk yang lama, pasti susah untuk kita beralih kepada sesuatu yang baru betul? Justeru, penting untuk sentiasa melazimi taubat.

Supaya kita sentiasa bersihkan diri daripada perkara-perkara lalu, sama ada dosa atau tabiat buruk, seterusnya fokus dengan keras untuk membina pahala dan tabiat baru yang lebih baik.

Istiqamah #3 – Berdoa Kepada Allah

Mu’az bin Jabal ra menceritakan bahawa suatu hari Rasulullah saw memegang tangannya seraya mengucapkan:
“Hai Mu’az, demi Allah sesungguhnya aku benar-benar mencintaimu. Demi Allah, aku benar-benar mencintaimu.”

Lalu baginda bersabda,
“Aku wasiatkan kepadamu hai Mu’az, jangan kamu tinggalkan bacaan setiap kali di akhir solat hendaknya kamu berdoa, ‘Allahumma a’in ni ‘ala zikrika wa syukrika wa husni ‘ibadatik’ (Ya Allah, bantulah aku untuk mengingat-Mu, bersyukur kepadaMu, dan beribadah dengan baik kepada-Mu).”
Riwayat Abu Daud

Doa adalah penyerahan bukan tuntutan. Selepas kita berniat, kita serah ke Allah terus untuk menguruskan diri kita. Sesungguhnya Allah sebaik-baik pengurus. Hatta jantung yang berdegup inipun kita tidak mampu uruskan, apatah lagi, menguruskan seluruh diri kita.

Berdoalah kepada Allah, memohon hidayah dan rahmat limpah kurniaNya.

Boleh juga baca doa ini supaya Allah membaiki segala urusan kita, dan seterusnya menguruskan diri kita mengikut kebijaksanaan-Nya:
“Ya Haiyyu, Ya Qayyum, dengan rahmat-Mu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata.”
Riwayat al-Nasai, dinilai sahih oleh al-Albani

Istiqamah #4 – Mulakan Dengan Perubahan Yang Ringan Dan Termampu

Jangan gelojoh. Tergesa-gesa itu daripada syaitan. Analoginya, andai sekarang berat kita 150kg, jangan gelojoh mahu terus turunkan kepada 50kg. Hatta Al-Quran diturunkan secara berperingkat.

“Jangan takut perlahan. Yang lebih patut ditakuti adalah, apabila tidak bergerak langsung.”

Lebih baik turunkan berat badan sedikit demi sedikit secara natural dan tanpa penyakit. Berbanding, turun menjunam namun mendapat 101 penyakit kerana, pemakanan yang tidak sihat dan penggunaan produk kuruskan badan yang banyak. Ini analogi sahaja supaya lebih mudah faham.

Daripada Aisyah rha, Nabi Muhammad saw bersabda:
“Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Contoh, seumur hidup tak pernah baca Al-Quran terjemahan. Jangan terus gelojoh mahu habiskan satu juz. Memadai baca 1 ayat pada tiap hari. Biar perlahan asal bergerak.

Contoh lain, bagi yang ingin melatih fokus, boleh mulakan tugasan itu tiap 5 minit. Selepas itu andai rasa boleh lama, teruskan. Sekiranya rasa sudah tak mampu, berhenti sekejap, dan sambung semula. Biar perlahan asal tugasan itu dapat diselesaikan sedikit demi sedikit.

Istiqamah #5 – Pilih Persekitaran Yang Sama Dengan Misi Kita

Rasulullah saw bersabda,
“Perbandingan teman yang baik dan teman yang buruk ibarat seorang penjual minyak wangi dan seorang tukang besi. Penjual minyak wangi mungkin akan memberimu minyak wangi, atau engkau akan membeli minyak wangi darinya, dan kalaupun tidak, engkau tetap mendapatkan bau harum darinya. Sedangkan tukang besi, mungkin (percikan apinya) mengenai pakaianmu, dan kalaupun tidak engkau tetap mendapatkan bau asapnya yang tak enak.”
Riwayat Bukhari 5534 dan Muslim 2628

Andai kita pelajar yang mahu capai dean list pada semester itu, maka bergaul lah dengan orang yang sama misi dengan kita. Supaya misi kita tidak terganggu sebaliknya saling mendorong sesama rakan bagi mencapai misi itu.


Persekitaran yang baik dapat membawa hati dan jiwa yang tenang. [Bin Muhamad]

Andai kita orang yang mahu berniaga, maka bergaul lah dengan orang yang sudah lama berniaga. Supaya daripada situ, kita boleh mendapatkan tip perniagaan daripadanya. Berbanding kita bersama dengan orang yang tidak suka berniaga, pasti dicemuh atau direndah-rendahkan niat kita untuk mulakan pernaigaan.

Istiqamah #6 – Jaga Solat, Dan Sentiasa Mengingati Allah

Solat mempunyai rahsia tersembunyi yang boleh membantu kita perbaiki perubahan kita. Andai kita seorang yang suka bertangguh, cuba kita perhatikan adakah kita seorang yang selalu melengahkan solat?

Andai kita seorang yang selalu tergesa-gesa, cuba renung cara kita solat. Adakah tergesa-gesa atau secara perlahan-lahan dan khusyuk? Pepatah Inggeris mengatakan:

“How you do anything is how you do everything.”

Pasakkan diri untuk sentiasa berusaha menunaikan solat pada awal waktu, dan memperbaiki cara kita solat selama 21 hari. Kemudian, lihat bagaimana kehidupan kita setelah memperbaiki solat kita. InshaAllah pasti ada perubahan untuk projek istiqamah kita.

Solat merupakan salah satu tanda kita sebagai hamba mengingati Pencipta.

Di samping itu, bagi meningkatkan potensi perubahan kita, usahakan untuk sentiasa mengingati Allah. Sama ada berzikir atau berdialog atau meluahkan kepada Allah apa yang kita mahukan untuk perubahan kita itu, dan betapa kita sangat perlukan Allah untuk membuat transformasi kita berjaya dengan izin-Nya.

Istiqamah #7 – Bersyukur Pada Tiap Proses

Apabila kita masuk syurga, apa yang kita boleh raikan bukanlah tentang matlamat kita dapat masuk syurga. Tetapi proses yang telah kita lalui untuk masuk ke syurga.

Seperti kita masuk universiti 3 tahun untuk dapatkan Ijazah. Pasti ketika hari graduasi kita, ada 101 perasaan. Antaranya gembira. Gembira kerana telah berjaya tamatkan pelajaran selama 3 tahun itu setelah melalui 101 pengalaman suka dan duka di dunia kampus.

Hari graduasi itu adalah hari kita raikan segala usaha dan penat lelah, menamatkan dunia kampus untuk mendapatkan ijazah kita. Sama juga dalam projek istiqamah ini.

Setelah berjaya satu perkara yang buat kita gembira, dan berpuas hati pada hari itu, tulis dalam satu buku yang kita boleh namakan sebagai, Buku Kejayaan.

Contoh. Tulis tarikh 4 Februari 2015. Di bawahnya senaraikan:

1. Saya siapkan assignment Multimedia bersama rakan dalam masa 3 jam.
2. Saya telefon ibu selama 5 minit untuk bertanya khabar.
3. Saya baca 1 ayat Al-Quran nombor 216 dalam surah Al-Baqarah.

Antara tip hidup tenang adalah kita membandingkan diri kita pada hari semalam dengan hari ini. Bukan dengan membandingkan diri kita dengan diri orang lain yang sudah Bab 20, sedangkan diri kita yang baru Bab 1.

InshaAllah dengan menulis dalam Buku Kejayaan, kita lebih jelas tentang perubahan yang kita lakukan. Sedikit namun ada penambahbaikan pada tiap hari.

Kan best tengok! Baru bersemangat! Buku Kejayaan juga adalah salah satu cara kita bersyukur kepada Allah dan diri, bahawa kita dapat buat lebih baik pada hari itu berbanding sebelum ini.

Rumusan – Jangan Pandang Belakang, Jalan Terus

Allah tidak akan jemu selagi kita tidak jemu untuk berubah. Allah tidak melihat hasil, sebaliknya Allah melihat usaha kita. Walau kita berusaha sekecil 0.0001mm, pasti Allah akan mengganjarkan usaha kita berubah ke arah lebih baik untuk-Nya.

Perbanyakkanlah apa yang Allah suka, inshaAllah Allah beri apa yang kita suka mengikut kebijaksanaan-Nya. Saat kita ada terdetik untuk meminta, barangkali itu tanda Allah nak beri. Justeru, mintalah.



Wednesday, February 18, 2015

Do something good today







Thursday, February 5, 2015

Mohon Bantuan: Adik Anis


Assalamualaikum... Mintak kawan2 luangkan sminit utk membace coretan ni.

Ape yg lea nk kongsikn kt sini adalah ttg kisah seorang perempuan dengan anaknye yg bernama anis.sbenarnye,lea bersame suami bru je balik dr bandar kota bharu.kami singgah di pusat beli belah tesco di sni utk bli sdikit brg keperluan.lepas abes meronda di tingkat atas,kami putuskan utk mkn malam di kfc yg brade d tingkat bwh tesco.semasa kami berjalan mnuju ke kfc,suami tibe2 mnhulurkan skeping note kertas yg boleh beli 2set bucket kfc.lea igt suami suruh blikan kfc utk tapau mkn d rumah,tp suami bgtau lea suruh patah balik d tepi selekoh dekat eskalator krn ade sorang perempuan dgn sorang anak yg nampak sakit,suami suruh bg duit pada die.lea xbyk tanye,trus ptah balik n cari prempuan dgn ank nye.sb mase lea lalu td mmg lea xprasan langsung.

Smpai je dkt slekoh td,lea nampak la prempuan tu tgah meriba anak prempuan die.anak die lea nmpak mcm xsihat dengan ade bengkak sebesar bola pingpong d dahi kanan.tibe2 rse sedih sgt tgk keadaan anak die.lea pn tegur la prempuan tu tnye anak die sakit ape.prempuan tu mcm berat nk mnjawab.die cume ckp sakit biase aje.lea pun tnye la name anak die n age brape sambil lea usap2 badan anak die.prempuan tu ckp anak die name anis umur baru 1tahun 8bulan.tibe2 ade air mate bgenang dkt mate prempuan tu.lea cube slidik n tnye beberape soklan lg.rupenye anak die ade pnyakit barah.tkejut juge lea.ya allah,besarnye dugaan ibu ni dengan anak die.sedih tgk keadaan adik anis.lea hulurkan note kertas yg suami bg pd genggaman ibu anis.xputus2 die ucap trime kasih smbil mngis.lea jd sebak sgt smbil lea mnta dri.

Mse makan malam dgn suami,lea ade bgtau suami yg lea nk tgk lg ibu anis tu.nak tnye keadaan anak die tu lebih lnjut.mse tgh makan,dlm hati trtanye2 ibu anis ngn anis tu mkn x lg.ramai sgt org dkt kfc tu,mngadap makanan masing2.hati ni sedih bile trkenang org yg lg ssh dr kami.lea ni pn bkn org senang,tp bile d fikirkan,kami patut brsyukur sb dberi kesihatan,keselesaan,wp ade jge masalah,tp ade lg org yg lg susah hidup nye. Ya Allah,jadikanlah hambamu ini org yg sentiasa bersyukur kpd Mu..

Lpas mkn,lea pergi smule ke tempat ibu anis td.lea sempat bsembang dgn ibu anis wp x lame.skadar brtanye keadaan adik anis,bgaimana kos rawatannye dan pnyakit yg dihidapinye. Ibu anis adalah seorang ibu tunggal.die mempunyai 3org anak dan anis adalah anak bongsu.anis dikesan mnghidap barah sejak umur 4bln.sejak dr tu,ibunye xbekerja sb mnjaga anis.die hnya mampu memnta sdekah utk menanggung prbelanjaan harian dan utk rawatan anis.lea ade tnyekan ibunye adekah die mndapat bantuan dr pihak kbajikan atau ade tak mane2 pihak yg bantu beliau.tp die hanye gelengkn kpale smbil mnangis.pihak kbajikan masyarakat hanya diam slpas berkali2 masalahnya diadu pd pihak berkenaan.lea xtau ape masalah pihak kebajikan utk tidak membantu ibu tunggal dgn 3anak serta mempunyai anak dgn masalah pnyakit barah.

Lea harap ade pihak yg sudi membantu ibu anis dan anis.wp tak dapat bantu sepenuhnye,lea harap dapat lah meringankn beban ibu anis. Lea bukan lah org kelantan,tp lea mnetap di sini dan lea tgk org kelantan ramai yg pemurah hati nye.utk maklumat lanjut,boleh lah mnghubungi ibu anis sndri,harap kawan2 boleh share supaya ade yg membaca yg sudi menghulurkan bantuan pada ibu anis.

No tel: 012-949 4408
Nama: Norsahada bt razali


No.acc Bsn:
03010-41-00020373-7

Wednesday, February 4, 2015

Khasiat kismis, badam, kurma dan susu

Khasiat Kismis

1. menguatkan daya ingatan
2. mengubati penyakit lupa
3. mencerdaskan minda
4. memutuskan balgham
5. membersihkan hati
6. mencerahkan mata

Khasiat Badam :


1. Baik untuk jantung.
2. anti kolestrol
3. seimbangkan emunisasi tubuh
4. Baik untuk organ dalaman terutama hati.
5. antara bijirin tinggi Vitamin E
6. kandungan Magnesium tinggi.

Khasiat susu :


Susu lembu boleh dikatakan sihat terutamanya kerana kandungan protein dan kalsiumnya. Ia juga merupakan sumber baik bagi sejumlah vitamin. Satu hidangan (1 cawan atau 250 ml) 2%-susu lemak mengandungi 285 mg Kalsium, yang mewakili 22% hingga 29% daripada jumlah dicadangkan harian (daily recommended intake) (DRI) kalsium bagi orang dewasa, bergantung kepada usia, 8 gram protein, dan sejumlah zat lain (samaada secara semulajadi atau melalui pengkayaan):

Vitamin D dan K - penting bagi pembentukan tulang.
Iodin - mineral penting bagi fungsi tiroid (thyroid)
Vitamin B12 dan Riboflavin - penting bagi kesihatan kardiovaskular dan penghasilan tenaga
Biotin dan asid Pantothenik - vitamin B penting bagi penghasilan tenaga
Vitamin A - penting bagi sistem imunisasi
Potassium dan Magnesium - bagi kesihatan kardiovaskular
Selenium - sedikit (trace)mineral penghalang-barah
Thiamin - vitamin B-penting bagi fungsi kognitive, terutamanya daya ingatan
Conjugated asid Linoleik - asid lemak berguna yang membantut beberapa jenis barah pada tikus, telah terbukti membunuh sel barah kulit manusia, sel barah kolorektal dan sel barah payu dara dalam kajian vitro, dan mungkin membantu mengurangkan kholesterol dan menghalang (atherosclerosis); hanya bagi susu yang di dapati daripada lembu yang makan susu.

KHASIAT KURMA :


Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah saw kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi. Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta. Sebaliknya gula di dalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam tubuh. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk.

Kita makan kurma tanpa buang kulitnya yang mengandungi serat. Amat baik untuk mencegah barah usus besar kerana ia melawaskan. Sementara kandungan vitamin A dan C amat tinggi pada peringkat khalal atau rotab dan menurun sedikit pada peringkat tamar. Selain itu ia mengandungi zat galian dan yang paling banyak dikenali sebagai potasium. Potasium diperlukan oleh tubuh untuk sistem saraf kerana kurma adalah excellant source atau sumber mujarab. Memang dalam susu, yogurt dan makanan laut juga mengandungi potasium tetapi jumlahnya sedikit.

Ramai beranggapan hanya kismis yang baik untuk menguatkan ingatan, sebenarnya kurma juga setanding. Mungkin atas alasan pihak-pihak tertentu atau negara pengeluar anggur telah menjalankan kempen makan kismis dan mempopularkan khasiatnya.

Diriwayat oleh Aishah r.a. yang menjelaskan, kurma mengandungi ubat. “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

Dalam bidang perubatan dengan ketiadaan kolesterol, lemak dan gula di dalam kurma, ia amat baik untuk meredakan tekanan darah tinggi. Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus atau dijadikan serbuk seperti teh. Direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Melalui petua tertentu, kurma dimakan bersama badam dan madu untuk menyembuhkan penyakit. Kurma dikatakan menambah tenaga seksual atau batin. Jus buah kurma mungkin baru di negara ini, sebaliknya di negara pengeluar selain dimakan segar, kering atau salai, kurma dibuang biji dan diganti dengan kacang tanah, badam atau gajus bagi mengenakkannya. Kurma juga dibuat jem, sirap atau bahan tambahan dalam aiskrim.


Kurma sejenis buah yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan juga niasin.Ia lazimnya dimakan semasa bulan Ramadhan dan mempunyai khasiat serta nilai yang tinggi dalam dunia perubatan tradisional.


. dari segi saintifik amat berkesan bagi mengubati gangguan usus yang kronik, dimana ketidakserasian dengan gluten, menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna.


Kurma mengandungi sejenis bahan protein serta garam galian yang menghentikan tindak balas luar biasa yang dicetuskan oleh gluten dalam usus kecil. Tindakbalas itu jika dibiarkan boleh membawa kepada pengeluaran sel darah putih secara berlebihan.


Selain daripada gangguan usus, jus kurma berkesan untuk mengatasi masalah sembelit. Bagaimanapun minuman ini tidak sesuai di amalkan oleh mereka yang mengidap penyakit diabetis, kerana ia boleh mendatangkan kesan yang lebih serius.


Jus kurma juga merupakan penawar mujarab dalam perubatan tradisional untuk mengatasi masalah insomnia. Bagi mereka yang mengalami masalah batuk jus kurma sesuai untuk diamalkan kerana kandungan gula dalam buah kurma bertindak menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong sekaligus menghentikan batuk.
Kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang banyak kerana telah terbukti, di dalam Al-Quran terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma.


Mengikut pendapat pakar perubatan, buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil dan selepas bersalin. Hal ini berasaskan kepada wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya memakan buah kurma ketika beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin.

Amalkan seminggu sekali. Lihat rekod kesihatan anda.. bagi yg belum buat abg syorkan buat dan bole post gambar jus itu ke sini , abg isikan doa ye.. zahir batin sembuh.. jgn malu2 segan2 pengisian doa free saja.. amin...

Salam sayang dari Pujangga
Aremir Putera Ahmad Zaalawi



Sunday, February 1, 2015

Amalan 5 Bismillah


Sedikit penkongsian ayat ini


MANAFAAT:
Manafaat Bismillah 5 ini terlalu banyak, dan secara keseluruhannya boleh menjadi penawar kepada semua jenis penyakit & rasa bisa pada tubuh badan samada yang diketahui puncanya atau pun tidak.

KAIFIAT/CARA:
Letakkan tangan di tempat yang sakit, tarik nafas, dan baca Bismillah 5 sebanyak 7 kali. Kemudian tiup pada tempat yang sakit itu. Selepas itu tiup/hembus pula pada air.

Jika tempat sakit itu tak boleh diletakkan tangan, sebab sakit atau payah untuk letakkannnya, boleh letakkan tangan di anggota lain dengan fokus hati yang tinggi dan anggaplah/gambarkan tempat tersebut adalah anggota yang sakit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...