Saturday, January 24, 2015

BUKU TEKS DAN BUKU RUJUKAN AKADEMIK TERPAKAI DIPERLUKAN




Salam semua, bagi yang ada buku teks terpakai sebaik-baiknya buku teks zaman sekarang (kalau nak bagi buku teks zaman LCE / MCE Senior Cambridge etc pun boleh. Kami dalam usaha untuk mengumpul buku-buku untuk kegunaan AKADEMI INSAN PRIHATIN - Sekolah bagi golongan asnaf, anak yatim, anak munfik dan wakif di Bandar Baru Bangi.

Berikut ialah bahan yang kami perlukan untuk anda jual pada harga terpakai ataupun nak wakaf terus;

1. Buku teks akademik - semua subjek dan jurusan termasuk agama, sains dan sastera.
2. Buku rujukan akademik tidak mengira penerbit
3. Buku rujukan O-Level / IGCSE
4. Buku-buku rujukan akademik universiti
5. Bacaan umum
6. Pengetahuan am
7. Pengetahuan Agama
8. Majalah ilmiah
9. Ensiklopedia
10. Dan lain-lain buku asalkan bukan pornografi, novel cinta, komik hiburan dan buku ajaran sesat smile emoticon

Jika tak dapat buku terpakai nak bagi buku baru pun kami tak kecil hati. Jika aa penerbit nak beri atau nak bagi diskaun yang menarik juga boleh dipertimbangkan. Kalau library nak dispose bahan bacaan lama juga boleh.

Buku ialah bahan ilmu. Wakafkan buku terpakai ialah satu kebajikan yang sentiasa berjalan. Please share semoga sharing anda menyampaikan mesej ini kepada mereka yang berkeinginan berbuat kebajikan.

Kalau nak pos boleh pos ke

AKADEMI INSAN PRIHATIN
7-49 Jalan Medan Pusat Bandar 8A
Bangi Sentral, 43650 Bangi
Selangor.
Whatsap : 0172267533

Kalau ada banyak nak serah sendiri boleh hantar di alamat yang sama juga dan buka setiap hari

Isnin-Jumaat : 9pg-7mlm
Sabtu Ahad : 11pg - 6ptg

Atau boleh hantar ke RPWP - alamat dan peta boleh lihat di www.prihatin.net.my di submenu ALAMAT

SAIFUL NANG
Akademi Insan Prihatin
(Sekolah milik penuh dan tadbiran RPWP)



Monday, January 19, 2015

Kegunaan bawang untuk persekitaran

 
 
Seorang doktor mengunjungi sebuah keluarga petani dan mendapati keluarga tersebut berada dalam keadaan sihat sedangkan jiran2 mereka menderita selsema dan sakit bawaan bakteria yang lain seperti demam, cirit birit, kudis dan lain2. Doktor bertanya petani bagaimana keluarga tersebut tetap sihat sedangkan jiran2 mereka menderita sakit. Si isteri petani menjawab mudah aje, letakkan bawang merah yang telah dikupas dalam piring disetiap ruang rumah. Doktor amat tertarik dan meminta untuk melihatnya dibawah mikroskop lalu mendapati virus selsema dan bakteria2 lain dibawang merah tersebut. Bawang merah ini berfungsi menyerap semua virus dan bakteria diruang sekitarnya dan secara tidak langsung dapat mengelakkan keluarga petani dijangkiti penyakit bawaan virus dan bakteria.

Kes kedua ialah disebuah kedai gunting rambut yang banyak dikunjungi pelanggan. Tauke kedai mendapati ramai pekerjanya diserang selsema kerana sesetengah pelanggannya sedang selsema ketika mengunjungi kedainya. Tauke pun meletakkan semangkuk bawang merah yang telah dikupas di beberapa penjuru kedainya dan hasilnya pekerja2 beliau tidak lagi diserang selsema.

Kes ketiga seorang yang terkena pneumonia menemukan artikel yang mengatakan untuk memotong kedua hujung sebiji bawang kemudian dicucuk dengan garpu pada salah satu hujungnya. Letakkan bawang tersebut disebuah bekas kosong dan tempatkan dibilik pesakit. Keesokannya didapati bawang merah menjadi hitam kerana kuman2 seakan tertarik padanya. Bawang merah yang berfungsi sebagai magnet yang menarik kuman2 padanya menjadi hitam dan rosak sebaliknya pesakit semakin bertambah baik.

Bawang merah dan bawang putih mempunyai kekuatan antibakteri dan antiseptik yang amat menguntungkan manusia. Bawang merah boleh menjadi amat bermanafaat jika digunakan dengan cara yang betul, sebaliknya ianya amat beracun jika dibiarkan semalaman setelah dikupas. Ini kerana ianya umpama magnet yang menarik kuman hingga boleh menyebabkan jangkitan kuman pada paru2, sakit perut, keracunan makanan, cirit birit dan sebagainya.

Satu kajian keatas haiwan mendapati anjing tidak boleh memakan bawang merah kerana perut anjing tidak dapat mengolah bawang merah. Harap diingat, adalah berbahaya untuk mengiris bawang merah dan menggunakannya untuk memasak pada hari berikutnya.


Friday, January 16, 2015

Daun Bidara Untuk Rawatan Gangguan Jin


GaramBuluh Master Meslan Tarseelim

Catatan pertama saya untuk tahun 2014, nak cerita mengenai DAUN BIDARA. Biasa dengar dalam pantun...nasi lemak, buah bidara tu. Tapi langsung tak tahu rupa dan khasiatnya. Sehinggalah mak saya mengalami sakit selama lebih 2 minggu. Asalnya demam, tapi dah baik. Walau dah baik demam tapi masih rasa tak sihat (kadang sampai tak mampu bangun) dan perasaan jadi gelisah. Juga kerap didatangi mimpi buruk.

Dah jumpa doktor, tapi takde bagi ubat sangat sebab memang tak demam. Cuma belum sampai tahap buat pemeriksaan lebih terperincilah. Melihat kepada simptom yang ada, saya dan kakak berpendapat kemungkinan adanya gangguan jin pada mak kami (pandai-pandai je kan!). Saya buat carian internet untuk herba rawatan berkaitan dan hasilnya menemukan info daun bidara ni.

• digunakan untuk merawat penyakit bersifat rohani - gangguan emosi, susah tidur, gangguan makhluk halus / sihir.

• bersumberkan amalan para ulama' terdahulu.

Terus saya minta seorang kakak saya carikan daun bidara. Kena cari cepat sebab lusanya saya nak bawa balik kampung di Johor. Hasilnya...

Nama umum : Pokok Bidara atau 'Indian Plum'

Nama dalam al-Quran : Sidr

Nama saintifik : Ziziphus mauritiana

Surah dan ayat al-Quran berkaitan : (34,16), (56,28)

(sumber : darussyifa.org)

Kakak saya mintak daun ni dari sebuah rumah yang dia tak kenal pun tuannya. Tapi demi mak kami, dia tebalkan jugak muka tanya pasal pokok bidara. Pokoknya besar macam pokok rambutan, rupa daun macam daun sireh tapi kecil. Menurut tuan rumah tu, dengan izin Allah dia pun dah pulih dari gangguan jin lepas buat rawatan dengan daun bidara ni. Dan dia sengaja biar pokok tu tak bertebang untuk tolong orang lain yang memerlukan daun ni. Alhamdulillah senang cari!

Macam mana cara rawatannya?

 
Perlu 21 helai daun bidara.
Gunakan 7 helai setiap hari selama 3 hari.
Dilakukan waktu petang, lepas Asar.

Ambil 7 helai tadi dan tumbuk guna lesung. Kemudian campurkan daun yang dah ditumbuk ke dalam segelas air kosong yang telah dibacakan dengan *ayat-ayat doa. Minum sedikit atau 3 teguk. Selebihnya campurkan dalam baldi berisi air untuk dibuat bilasan mandi. Lepas mandi dengan air ni, jangan terus lap. Biarkan seketika.

*ayat-ayat doa : seperti Ayatul Kursi dan 3 Qul.



Tuesday, January 13, 2015

~ Did You Know? ~

Mind Blowing Facts
 
1. Your shoes are the first thing people subconsciously notice about you. Wear nice shoes.

2. If you sit for more than 11 hours a day, there's a 50% chance you'll die within the next 3 years

3. There are at least 6 people in the world who look exactly like you. There's a 9% chance that you'll meet one of them in your lifetime.

4. Sleeping without a pillow reduces back pain and keeps your spine stronger.

5. Stomach acid (conc. HCl) is strong enough to dissolve razor blades!!


6. If a part of your body "falls asleep", you can almost always "wake it up" by shaking your head.


7. There are three things the human brain cannot resist noticing - Food, attractive people and danger


8. Right-handed people tend to chew food on their right side


9. Putting dry tea bags in gym bags or smelly shoes will absorb the unpleasant odour.


10. According to Albert Einstein, if honey bees were to disappear from earth, humans would be dead within 4 years.


11. There are so many kind of apples, that if you ate a new one everyday, it would take over 20 years to try them all.


12. You can survive without eating for weeks, but you will only live 11 days without sleeping.


13. People who laugh a lot are healthier than those who don’t.


14. Laziness and inactivity kills just as many people as smoking.


15. A human brain has a capacity to store 5 times as much information as Wikipedia


16. Our brain uses same amount power as 10-watt light bulb!!


17. Our body gives enough heat in 30 mins to boil 1.5 litres of water!!


18. The Ovum egg is the largest cell and the sperm is the smallest cell !!


19. SMILE. It is the ultimate antidepressant.



Friday, January 2, 2015

Kehebatan Surah Al-Ikhlas

 DAHSYATNYA SURAT AL-IKHLAS...

Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda,

”Demi Allah yang jiwa ku di genggaman-Nya, sesungguhnya
QUL HUWALLAHU AHAD itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s,
ALLAHHUS SOMAD itu tertulis disayap malaikat Mikail a.s,
LAMYALID WALAM YUULAD tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s,
WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s".

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda, "Ketika aku (Rasulullah SAW) isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan.
Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka, ”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik lelaki mau pun perempuan".

Riwayat Anas bin Malik juga merakam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas. Suatu ketika 70.000 malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal. Kedatangan para malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari.

70,000 malaikat itu diutus hanya kerana arwah sering membaca surah ini. Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di Tabuk merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan malaikat Jibril datang kepada Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.

Rasulullah S.A.W bersabda,
"Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka tubuhnya tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga".
(HR Qurthuby).



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...