Sunday, November 30, 2014

Lakukanlah 10 perkara sebelum mati

Sebelum Imam Shafie meninggal dunia, beliau sempat mengajak sahabat-sahabatnya agar membuat perubahan jiwa ke arah yang lebih baik.

Beliau menyebut bahawa barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat, maka lakukanlah 10 perkara:

1. Hak kepada diri
iaitu dengan mengurangkan tidur,mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.


2. Hak kepada Malaikat maut
iaitu menqada’kan segala kewajipan yang tertinggal dengan memohon maaf daripada orang yang dizalimi, membuat persiapan untuk mati dan merasa cinta kepada ALLAH s.w.t.


3. Hak kepada kubur
iaitu membuang tabiat suka menabur fitnah, jangan suka kencing merata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.


4. Hak kepada Malaikat Mungkar dan Nakir
iaitu jangan berkata dusta, sering berkata benar, meninggalkan maksiat dan memberi nasihat.


5. Hak kepada Mizan
iaitu menahan kemarahan, banyakkan berzikir, ikhlas dalam amalan dan sanggup menanggung kesulitan.


6. Hak kepada titian sirat
iaitu buang tabiat suka mengumpat, wara’, bantu orang beriman dan hidup dalam suasana berjamaah.


7. Hak kepada Malaikat Malik
iaitu menangis lantaran takutkan kepada ALLAH s.w.t. membanyakkan sedekah, membuat kebaikan kepada ibubapa dan memperbaiki akhlak.


8. Hak kepada Malaikat Ridwan
penjaga syurga, iaitu redha kepada qada’ ALLAH s.w.t. sabar menerima bala’ dan bertaubat.


9. Hak kepada Rasulullah s.a.w.
iaitu dengan sering bersalawat kepada baginda, berpegang kepada sunnahnya dan bersaing mencari kelebihan dalam beribadah.


10. Hak kepada ALLAH
iaitu mengajak manusia kepada kebaikan, mencegah manusia daripada melakukan kemungkaran, bencikan kepada sebarang maksiat dan tidak melakukan kejahatan.


Friday, November 28, 2014

Zeus, the blind owl


Meet Zeus: The Rescued Blind Owl With Stars In His Eyes

This is Zeus, a blind starry-eyed owl who currently lives at the Wildlife Learning Center, Sylmar, California. The little guy was found lying on a front porch near the Wildlife Center. He flew into the wall of a house and hit his head. The poor fella was scared, but otherwise undamaged. They discovered that the cause of his accident was his blindness. They couldn’t simply release him into the dangerous wild so they kept him in the Center. Since he had mesmerizing starry eyes, they named him Zeus, the God of the Sky. Now Zeus is a full-time resident of Wildlife Learning Center, bringing happiness to every visitor. He even has a toy friend and loves Halloween! Zeuss is very friendly and loves to be near people, so if you’re ever in California, be sure to visit him and his friends in the Wildlife Learning Center.






Tuesday, November 25, 2014

Sheikh. Waleed Abdulhakeem: Which Mad'hab do you follow?

 

A common question that I receive is: Which Mad'hab (Fiqh School of Thought) do I personally follow?

- My father studied Shafi'i Fiqh at Al-Azhr, where he has Ijazah in the Matn of Abu Shujaa' by memorizing 1220 lines that summarize the Mad'hab, and he's a Hafiz from the age of 8 masha'Allah. I learned the Quran and Shafi'i Fiqh from him Alhamdulillah.

- My mother studied Hanafi Fiqh at Darul-Uloum, Cairo University, and she has specialized in Arabic grammar. I learned both from her Alhamdulillah.

- I learned Hanbali Fiqh and Hadeeth at the Islamic School and University in Riyadh.

- Later, I independently learned the Maliki Fiqh as part of my preparation for the History of Andalus research.

I must say, all four schools of thought have their unique beauty: The Hanafi's focus on logical explanations, the Maliki's focus on the Sahaba's opinions, the Shafi'i's attempt to combine the best of those two schools while laying down the foundations, and the Hanbali's adherence to textual evidence. Each of them have their respective beauty and they compliment each other very nicely (and if you put emotions and biases aside and remain objective, each of them have their areas of weaknesses and areas of strengths too!) They all take the Quran and Hadeeth as primary sources, but where they differ is on secondary sources and methods of interpretation.

Later in my Graduate studies, Allah helped me to systematically learn Comparative Fiqh and the Science of Tarjeeh (selecting the strongest opinion among different opinions), and that's what I follow today, which has helped me teach around the world regardless of which country I'm visiting. Alhamdulillah for giving us a rich and diverse religion, where the core of the religion (Tawheed) is fixed and crystal clear (along with the major obligations and sins), while the smaller details and practical issues are flexible for every time era and geographical region!
 
 
 
 

Saturday, November 22, 2014

JIKA ANAK DEMAM


Jika anak demam…pastikan anak itu dimandikan 3 kali sehari supaya panasnya keluar. Memang betul pun masa ibu jadi cikgu Sains dulu ada topik kenapa air panas dalam cawan teh akan sejuk dalam beberapa minit? Ini kerana haba panas akan bergerak keluar mencari kawasan sejuk…. samalah dengan suhu badan yang panas tadi.

• Bila selsema …tetap mandikan 3 kali sehari…supaya bila selepas mandi, lendir itu akan mudah keluar. Namun sayangnya ramai ibu2 hari ini ingat jika selsema anak sejuk maka jangan mandikan. Apabila ini berlaku…. anak mudah berkahak sehingga sesak nafas. Ibu cuba praktikkan setiap kali anak ada selsema, alhamdulillah maksimum kene pun 3 hari.

• Batuk….tetap mandikan 3 kali supaya panasnya keluar….dan bila tidur malam, sapukan minyak telon atau minyak yuu yee dibelakang badan anak dalam jam antara 1-3 pagi, insyaALLAH kahaknya cepat beransur baik. Jika minyak terlalu panas, campurkan sedikit dengan minyak kelapa atau minyak zaitun sebelum di urut pada badan anak. (Tips dari Doktor Fairuz: bila kahak die dah longgar tepuk belakang anak everytime die batuk takpe die muntah lebih baik jadi semua lendir2 tu keluar)

• Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi supaya chest tidak mudah sejuk dan diserang selsema.

• Biasakan selepas mandi, sapukan minyak panas pada ubun2 anak, belakang telinga, tapak tanga, dada dan belakang dada serta betis dan tapak kaki. Ini membantu melancarkan peredaran darah anak juga secara tidak langsung.

Kalau orang dulu, demam, batuk dan selsema tak bagi mandi….jadi panas tu akan terperap dalam badan dan lama-kelamaan boleh menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk. Zaman dah berubah, bidan pun belajar sains dan teknologi..Even doktor turut pesan, jika anak demam …pasangkan aircond di rumah jika ada supaya suhu sejuk dan rumah tidak berkuap.

Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susuibu, menjadi satu kelebihan dengan kerap menyusukan anak semasa anak dalam fasa tidak sihat supaya anak menjadi lebih bertenaga dan antibodi yang dibekalkan mampu melawan penyakit dengan cepat. Maka buat ibu baru….jangan panik. Banyakkan membaca, pasti luas pengetahuan.

Wednesday, November 12, 2014

9 PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK






9 PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK

1. TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI.
Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga, iaitu sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan. Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak. banyak sel-sel otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut.

2. TERLEBIH MAKAN.
Tidak bermakna makan berlebihan menyebabkan otak menjadi semakin baik. Makan berlebihan menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untuk tujuan pencernaan, menyebabkan kekurangan darah yang sampai kepada otak. ini mengakibatkan mengantuk, malas dan hilang daya fokus.

3. MEROKOK
Asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh sel-sel otak.

4. MENGAMBIL GULA YANG BERLEBIHAN.
Gula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. MENGHIDU UDARA YANG TERCEMAR.
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghidu udara tercemar menyebabkan kerosakan sel-sel otak. Berkawan dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya kepada otak.

6. TIDUR YANG BERLEBIHAN.
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita. Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang.

7. TIDUR DENGAN MENUTUP MUKA.
Tidur sambil meniarap, menekup muka dengan bantal atau menutup muka dengan buku atau lengan boleh menyebabkan banyak gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.

8. KURANG BERIMAGINASI.
Berimaginasi merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.

9. JARANG BERFIKIR.
Jarang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan kurang aktif. Maka, selalu berfikir akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak kita.

✔ ✔ ✔ PENTING: BANYAKKAN LATIHAN MATEMATIK.
Melakukan senaman adalah cara untuk menguatkan otot anggota badan. Bagi otak, melakukan latihan matematik adalah cara berkesan untuk melatih otak. Perlu diingat bahawa asas matematik adalah menguasai sifir. TERBUKTI pelajar yang pandai matematik adalah pelajar pintar kerana secara tidak langsung menguasai subjek-subjek lain juga.

Saturday, November 8, 2014

Name and shame: JKM Hulu langat

Jabatan Kebajikan Masyarakat Hulu Langat dan pegawai kaunter yang biadap.



JKM Hulu Langat
JKM Hulu Langat
JKM Hulu Langat





Friday, November 7, 2014

Cadangan: Masjid


Masjid!

Cadangan saya:

1. Setiap masjid menyediakan bantuan mininum kepada yg memerlukan. Tanpa label dan prejudis. Kat masjid org blh mintak bantuan tanpa dimalukan. Maknanya kalau tak ada susu anak atau duit nak makan, blh pergi masjid. 

2. Masjid jadi tempat mesra kanak2. Ada pertandingan melukis, bersukan dan sebagainya

3. Masjid jadi tempat budak2 muda tuntut ilmu mcm ilmu komunikasi, critical thinking, perniagaan, motivasi dll. Selain dari belajar ilmu agama

4. Masjid mengupah tok imam yg blh berkomunikasi ngan org muda. Bukan imam yg cengih dan garang tak tentu arah

5. Masjid peruntukan kawasan ada pasaraya murah lagi pd 1Malaysia. Barangan kat situ murah tapi ada kualiti. Org miskin blh dpt diskaun.

6. Setiap hjg minggu ada kelas memasak makanan sihat, kelas senaman utk lelaki2 yg terlebih lemak dan ada aktiviti kanak2. Makanya satu family blh dtg masjid.

7. Ada org yg pandai cakap org putih kat masjid. Jadi banyak bangsa blh datang lawat masjid dan faham tentang Islam

8. Ada jawatankuasa lawat org sakit dari masjid. Bila ada org masuk hospital, jawatankuasa lawat kat rumah dan hospital utk lihat bantuan

9. Hari Jumaat, ada ustazah blh bukak kelas bercerita utk kanak2 yg berminat dengar. Makanya ayah gi solat, anak2 dengar cerita mengenai pahlawan Islam atau cerita Nabi atau sebagainya

10. Kelas memanah percuma di masjid. Generasi 5 tahun lagi akan pandai memanah.

11. Kelas tuition percuma kat masjid. Blh belajar bahasa arab, mandarin, tamil, english dan sebagainya

12. Ada seminar ibubapa utk mak bapak yg makin hilang pedoman ni. Biar mak bapak dulu yg jadi soleh dan solehah sebelum nak kan anak yg soleh dan solehah

13. Masjid bagi bfast, lunch dan dinner utk golongan gelandangan tanpa mengira bangsa dan agama. Yg bg makanan tu pulak latih banyakkan senyum. Muka yg ketat tu suruh jaga mahkamah.

14. Kat tempat wuduk letak skrin yg ajar cara amik wuduk. Taklah air sampai sebaldi habis utk sorang aje amik wuduk. Buruk betul laku org ni

15. Masjid buat banyak kempen. Cthnya kurangkan plastik bag, makan buah2an, bersenam 3 kali seminggu, makanan sihat, tutup aurat, sayangi binatang dan sebagainya


Oleh Projek KASEH4U

Tuesday, November 4, 2014

Allah The Most Merciful



It was narrated that ‘Umar ibn al-Khattab (May Allah be pleased with him) said: “Some prisoners were brought to the Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him), and there was a woman among the prisoners who was searching (for her child). When she found her child she embraced him and put him to her breast. The Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him) said to us, ‘Do you think that this woman would throw her child in the fire?’ We said, ‘No, by Allah, not if she is able not to.’ The Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him) said, ‘Allah is more merciful to His slaves than this woman is to her child." (Riyad as-Salihin, Book 1, Hadith 418)

Never despair The Mercy of Allah. You may have sinned so much that the whole world is filled with your sins, but remember, I swear by Allah, one sincere repentance and Allah will erase all your sins or transform them into good deeds. May Allah forgive the Ummah of Muhammad (Peace and Blessings be upon him) and enter all of us into Jannah-ul-Firdaus by His Mercy. Ameen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...