Wednesday, December 24, 2014

Petua Mentari Minda: menghilang toksin dalam badan





Petua Mentari Minda :

Terfikir begaimana untuk menghilang toksin dalam badan? Atau pernah mengikuti pelbagai cara tetapi tidak berkesan? Usah risau! Berikut adalah minuman yang paling mudah dibuat yang boleh membantu badan anda membersihkan semua toksin yang terkumpul!

Minuman berkhasiat ini akan menyerang toksin, memusnahkan mereka, dan membersih keluar dari badan. Ini akan menyebabkan anda berasa lebih segar dan ceria! Malah, ia juga akan membantu sistem pencernaan dan memberi tenaga sepanjang hari!

Bahan-bahan

1 biji lemon (dikupas )

4 biji buah epal (sebaik-baiknya epal hijau)

1 halia segar

1 cawan air (tidak wajib)

Penyediaan

Sila pastikan anda mengguna bahan-bahan organik jika anda tidak mengupas. Kisar limau, epal, dan halia dalam blender secara rata, dan mencampurkan air adalah pilihan.

Sediakan pada awal pagi dan minumlah dengan perut kosong sebelum sarapan pagi. Ia akan berkesan serta merta!



Wednesday, December 17, 2014

PETUA HILANGKAN KARAT PADA KUALI DAN PERIUK

  
Boleh cuba mana-mana cara berikut

1. Cuka dan Garam
Hilangkan karat di periuk, kuali dan belangga anda dengan membersihkannya dengan campuran cuka dan garam, kemudian dijemur sehingga kering.

2. Sos Tomato
Sapukan di tempat yang karat dan biarkan selama 2 jam. Kemudian bilas hingga bersih. InsyaAllah berhsil.

3. Kulit Kentang
Letakkan kulit kentang di dalam periuk yang berkerak dan isikan air separuh daripada periuk itu. Kemudian, letakkan di atas api. Tunggu sehingga didih dan toskan. Anda akan lihat kerak di periuk itu akan tanggal dengan sendirinya.

4. Asam Jawa
Caranya ambil segenggam asam jawa dan masukkan ke dalam kuali atau periuk berkarat yang ingin dicuci itu.
Gosok permukaan kuali atau periuk menggunakan asam jawa tadi dan lakukan sehinggan kesan karat hilang dan bilas hingga bersih.

5. Pencuci Pinggan
Caranya, sebelum memasak sapukan dahulu bahagian luar periuk dengan pencuci pinggan. Setelah siap memasak, cuci periuk dengan penggosok.

6. Baking Soda dan Air
Kadang-kadang apabila memasak kita cuai, jadi ada tanda hangus pada periuk. Cara hendak hilangkannya masukkan sedikit baking soda campur sedikit air dan biarkan beberapa jam. Kemudian, bersihkan periuk seperti biasa.





Sunday, November 30, 2014

Lakukanlah 10 perkara sebelum mati

Sebelum Imam Shafie meninggal dunia, beliau sempat mengajak sahabat-sahabatnya agar membuat perubahan jiwa ke arah yang lebih baik.

Beliau menyebut bahawa barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat, maka lakukanlah 10 perkara:

1. Hak kepada diri
iaitu dengan mengurangkan tidur,mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.


2. Hak kepada Malaikat maut
iaitu menqada’kan segala kewajipan yang tertinggal dengan memohon maaf daripada orang yang dizalimi, membuat persiapan untuk mati dan merasa cinta kepada ALLAH s.w.t.


3. Hak kepada kubur
iaitu membuang tabiat suka menabur fitnah, jangan suka kencing merata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.


4. Hak kepada Malaikat Mungkar dan Nakir
iaitu jangan berkata dusta, sering berkata benar, meninggalkan maksiat dan memberi nasihat.


5. Hak kepada Mizan
iaitu menahan kemarahan, banyakkan berzikir, ikhlas dalam amalan dan sanggup menanggung kesulitan.


6. Hak kepada titian sirat
iaitu buang tabiat suka mengumpat, wara’, bantu orang beriman dan hidup dalam suasana berjamaah.


7. Hak kepada Malaikat Malik
iaitu menangis lantaran takutkan kepada ALLAH s.w.t. membanyakkan sedekah, membuat kebaikan kepada ibubapa dan memperbaiki akhlak.


8. Hak kepada Malaikat Ridwan
penjaga syurga, iaitu redha kepada qada’ ALLAH s.w.t. sabar menerima bala’ dan bertaubat.


9. Hak kepada Rasulullah s.a.w.
iaitu dengan sering bersalawat kepada baginda, berpegang kepada sunnahnya dan bersaing mencari kelebihan dalam beribadah.


10. Hak kepada ALLAH
iaitu mengajak manusia kepada kebaikan, mencegah manusia daripada melakukan kemungkaran, bencikan kepada sebarang maksiat dan tidak melakukan kejahatan.


Friday, November 28, 2014

Zeus, the blind owl


Meet Zeus: The Rescued Blind Owl With Stars In His Eyes

This is Zeus, a blind starry-eyed owl who currently lives at the Wildlife Learning Center, Sylmar, California. The little guy was found lying on a front porch near the Wildlife Center. He flew into the wall of a house and hit his head. The poor fella was scared, but otherwise undamaged. They discovered that the cause of his accident was his blindness. They couldn’t simply release him into the dangerous wild so they kept him in the Center. Since he had mesmerizing starry eyes, they named him Zeus, the God of the Sky. Now Zeus is a full-time resident of Wildlife Learning Center, bringing happiness to every visitor. He even has a toy friend and loves Halloween! Zeuss is very friendly and loves to be near people, so if you’re ever in California, be sure to visit him and his friends in the Wildlife Learning Center.






Tuesday, November 25, 2014

Sheikh. Waleed Abdulhakeem: Which Mad'hab do you follow?

 

A common question that I receive is: Which Mad'hab (Fiqh School of Thought) do I personally follow?

- My father studied Shafi'i Fiqh at Al-Azhr, where he has Ijazah in the Matn of Abu Shujaa' by memorizing 1220 lines that summarize the Mad'hab, and he's a Hafiz from the age of 8 masha'Allah. I learned the Quran and Shafi'i Fiqh from him Alhamdulillah.

- My mother studied Hanafi Fiqh at Darul-Uloum, Cairo University, and she has specialized in Arabic grammar. I learned both from her Alhamdulillah.

- I learned Hanbali Fiqh and Hadeeth at the Islamic School and University in Riyadh.

- Later, I independently learned the Maliki Fiqh as part of my preparation for the History of Andalus research.

I must say, all four schools of thought have their unique beauty: The Hanafi's focus on logical explanations, the Maliki's focus on the Sahaba's opinions, the Shafi'i's attempt to combine the best of those two schools while laying down the foundations, and the Hanbali's adherence to textual evidence. Each of them have their respective beauty and they compliment each other very nicely (and if you put emotions and biases aside and remain objective, each of them have their areas of weaknesses and areas of strengths too!) They all take the Quran and Hadeeth as primary sources, but where they differ is on secondary sources and methods of interpretation.

Later in my Graduate studies, Allah helped me to systematically learn Comparative Fiqh and the Science of Tarjeeh (selecting the strongest opinion among different opinions), and that's what I follow today, which has helped me teach around the world regardless of which country I'm visiting. Alhamdulillah for giving us a rich and diverse religion, where the core of the religion (Tawheed) is fixed and crystal clear (along with the major obligations and sins), while the smaller details and practical issues are flexible for every time era and geographical region!
 
 
 
 

Saturday, November 22, 2014

JIKA ANAK DEMAM


Jika anak demam…pastikan anak itu dimandikan 3 kali sehari supaya panasnya keluar. Memang betul pun masa ibu jadi cikgu Sains dulu ada topik kenapa air panas dalam cawan teh akan sejuk dalam beberapa minit? Ini kerana haba panas akan bergerak keluar mencari kawasan sejuk…. samalah dengan suhu badan yang panas tadi.

• Bila selsema …tetap mandikan 3 kali sehari…supaya bila selepas mandi, lendir itu akan mudah keluar. Namun sayangnya ramai ibu2 hari ini ingat jika selsema anak sejuk maka jangan mandikan. Apabila ini berlaku…. anak mudah berkahak sehingga sesak nafas. Ibu cuba praktikkan setiap kali anak ada selsema, alhamdulillah maksimum kene pun 3 hari.

• Batuk….tetap mandikan 3 kali supaya panasnya keluar….dan bila tidur malam, sapukan minyak telon atau minyak yuu yee dibelakang badan anak dalam jam antara 1-3 pagi, insyaALLAH kahaknya cepat beransur baik. Jika minyak terlalu panas, campurkan sedikit dengan minyak kelapa atau minyak zaitun sebelum di urut pada badan anak. (Tips dari Doktor Fairuz: bila kahak die dah longgar tepuk belakang anak everytime die batuk takpe die muntah lebih baik jadi semua lendir2 tu keluar)

• Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi supaya chest tidak mudah sejuk dan diserang selsema.

• Biasakan selepas mandi, sapukan minyak panas pada ubun2 anak, belakang telinga, tapak tanga, dada dan belakang dada serta betis dan tapak kaki. Ini membantu melancarkan peredaran darah anak juga secara tidak langsung.

Kalau orang dulu, demam, batuk dan selsema tak bagi mandi….jadi panas tu akan terperap dalam badan dan lama-kelamaan boleh menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk. Zaman dah berubah, bidan pun belajar sains dan teknologi..Even doktor turut pesan, jika anak demam …pasangkan aircond di rumah jika ada supaya suhu sejuk dan rumah tidak berkuap.

Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susuibu, menjadi satu kelebihan dengan kerap menyusukan anak semasa anak dalam fasa tidak sihat supaya anak menjadi lebih bertenaga dan antibodi yang dibekalkan mampu melawan penyakit dengan cepat. Maka buat ibu baru….jangan panik. Banyakkan membaca, pasti luas pengetahuan.

Wednesday, November 12, 2014

9 PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK






9 PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK

1. TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI.
Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga, iaitu sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan. Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak. banyak sel-sel otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut.

2. TERLEBIH MAKAN.
Tidak bermakna makan berlebihan menyebabkan otak menjadi semakin baik. Makan berlebihan menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untuk tujuan pencernaan, menyebabkan kekurangan darah yang sampai kepada otak. ini mengakibatkan mengantuk, malas dan hilang daya fokus.

3. MEROKOK
Asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh sel-sel otak.

4. MENGAMBIL GULA YANG BERLEBIHAN.
Gula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. MENGHIDU UDARA YANG TERCEMAR.
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghidu udara tercemar menyebabkan kerosakan sel-sel otak. Berkawan dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya kepada otak.

6. TIDUR YANG BERLEBIHAN.
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita. Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang.

7. TIDUR DENGAN MENUTUP MUKA.
Tidur sambil meniarap, menekup muka dengan bantal atau menutup muka dengan buku atau lengan boleh menyebabkan banyak gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.

8. KURANG BERIMAGINASI.
Berimaginasi merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.

9. JARANG BERFIKIR.
Jarang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan kurang aktif. Maka, selalu berfikir akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak kita.

✔ ✔ ✔ PENTING: BANYAKKAN LATIHAN MATEMATIK.
Melakukan senaman adalah cara untuk menguatkan otot anggota badan. Bagi otak, melakukan latihan matematik adalah cara berkesan untuk melatih otak. Perlu diingat bahawa asas matematik adalah menguasai sifir. TERBUKTI pelajar yang pandai matematik adalah pelajar pintar kerana secara tidak langsung menguasai subjek-subjek lain juga.

Saturday, November 8, 2014

Name and shame: JKM Hulu langat

Jabatan Kebajikan Masyarakat Hulu Langat dan pegawai kaunter yang biadap.



JKM Hulu Langat
JKM Hulu Langat
JKM Hulu Langat





Friday, November 7, 2014

Cadangan: Masjid


Masjid!

Cadangan saya:

1. Setiap masjid menyediakan bantuan mininum kepada yg memerlukan. Tanpa label dan prejudis. Kat masjid org blh mintak bantuan tanpa dimalukan. Maknanya kalau tak ada susu anak atau duit nak makan, blh pergi masjid. 

2. Masjid jadi tempat mesra kanak2. Ada pertandingan melukis, bersukan dan sebagainya

3. Masjid jadi tempat budak2 muda tuntut ilmu mcm ilmu komunikasi, critical thinking, perniagaan, motivasi dll. Selain dari belajar ilmu agama

4. Masjid mengupah tok imam yg blh berkomunikasi ngan org muda. Bukan imam yg cengih dan garang tak tentu arah

5. Masjid peruntukan kawasan ada pasaraya murah lagi pd 1Malaysia. Barangan kat situ murah tapi ada kualiti. Org miskin blh dpt diskaun.

6. Setiap hjg minggu ada kelas memasak makanan sihat, kelas senaman utk lelaki2 yg terlebih lemak dan ada aktiviti kanak2. Makanya satu family blh dtg masjid.

7. Ada org yg pandai cakap org putih kat masjid. Jadi banyak bangsa blh datang lawat masjid dan faham tentang Islam

8. Ada jawatankuasa lawat org sakit dari masjid. Bila ada org masuk hospital, jawatankuasa lawat kat rumah dan hospital utk lihat bantuan

9. Hari Jumaat, ada ustazah blh bukak kelas bercerita utk kanak2 yg berminat dengar. Makanya ayah gi solat, anak2 dengar cerita mengenai pahlawan Islam atau cerita Nabi atau sebagainya

10. Kelas memanah percuma di masjid. Generasi 5 tahun lagi akan pandai memanah.

11. Kelas tuition percuma kat masjid. Blh belajar bahasa arab, mandarin, tamil, english dan sebagainya

12. Ada seminar ibubapa utk mak bapak yg makin hilang pedoman ni. Biar mak bapak dulu yg jadi soleh dan solehah sebelum nak kan anak yg soleh dan solehah

13. Masjid bagi bfast, lunch dan dinner utk golongan gelandangan tanpa mengira bangsa dan agama. Yg bg makanan tu pulak latih banyakkan senyum. Muka yg ketat tu suruh jaga mahkamah.

14. Kat tempat wuduk letak skrin yg ajar cara amik wuduk. Taklah air sampai sebaldi habis utk sorang aje amik wuduk. Buruk betul laku org ni

15. Masjid buat banyak kempen. Cthnya kurangkan plastik bag, makan buah2an, bersenam 3 kali seminggu, makanan sihat, tutup aurat, sayangi binatang dan sebagainya


Oleh Projek KASEH4U

Tuesday, November 4, 2014

Allah The Most Merciful



It was narrated that ‘Umar ibn al-Khattab (May Allah be pleased with him) said: “Some prisoners were brought to the Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him), and there was a woman among the prisoners who was searching (for her child). When she found her child she embraced him and put him to her breast. The Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him) said to us, ‘Do you think that this woman would throw her child in the fire?’ We said, ‘No, by Allah, not if she is able not to.’ The Messenger of Allah (Peace and Blessings of Allah be upon him) said, ‘Allah is more merciful to His slaves than this woman is to her child." (Riyad as-Salihin, Book 1, Hadith 418)

Never despair The Mercy of Allah. You may have sinned so much that the whole world is filled with your sins, but remember, I swear by Allah, one sincere repentance and Allah will erase all your sins or transform them into good deeds. May Allah forgive the Ummah of Muhammad (Peace and Blessings be upon him) and enter all of us into Jannah-ul-Firdaus by His Mercy. Ameen.

Monday, October 20, 2014

"I want to touch a dog": Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama

Syed Mohd Nazri
 
I want to touch a dog. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.

Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi.

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie. Bila anda ada di rumah orang, anda tak boleh buat rumah dia macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun tuan rumah tu hormati perilaku dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha anda melakukannya di dalam rumahnya.
Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

Hukum menyentuh anjing

1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:
“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.”
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]

Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis ke atas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.
Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

**Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

Hukum membela anjing

2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga

"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath."
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya."
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[riwayat Muslim no. 1571]

"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari"
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar"
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Syaratnya:

1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)


Thursday, October 9, 2014

Healing through proper breathing

Monday, May 15, 2000
Health
By Carol Krucoff


THINK you know how to breathe? Try this simple test: Sit or stand
wherever you are and take a deep breath. Then let it out.

What expanded more as you inhaled, your chest or your belly? If the
answer is your chest, you're a "chest breather,'' and like most people
you're doing it all wrong. You're also putting your health in jeopardy.

The technique is so powerful that Dr James Gordon teaches it to nearly
every patient he sees, from people with advanced cancer to those
crippled by arthritis to school children struggling with attention
deficit disorder.

"Slow, deep breathing is probably the single best anti-stress medicine
we have,'' says Gordon, a clinical professor of psychiatry at the
Georgetown University School of Medicine and director of the Center for
Mind-Body Medicine in the District of Columbia, the United States. "When
you bring air down into the lower portion of the lungs, where oxygen
exchange is most efficient, everything changes. Heart rate slows, blood
pressure decreases, muscles relax, anxiety eases and the mind calms.
Breathing this way also gives people a sense of control over their body
and their emotions that is extremely therapeutic.''

Obviously, everyone alive knows how to breathe. But Dr Gordon and other
experts in the emerging field of mind-body medicine, say that few people
in Western, industrialised society know how to breathe correctly. Taught
to suck in our guts and puff out our chests, we're bombarded with a
constant barrage of stress, which causes muscles to tense and
respiration rate to increase.

"Look around your office, and you'll see so little movement in people's
bellies that it's a wonder they're actually alive,'' Dr Gordon says.
"Then watch a baby breathe and you'll see the belly go up and down, deep
and slow.''

With age, most people shift from this healthy abdominal breathing to
shallow chest breathing, he says. This strains the lungs, which must
move faster to ensure adequate oxygen flow, and taxes the heart, which
is forced to speed up to provide enough blood for oxygen transport. The
result is a vicious cycle, where stress prompts shallow breathing, which
in turn creates more stress.

"The simplest and most powerful technique for protecting your health is
breathing,'' asserts Andrew Weil, director of the Program in Integrative
Medicine and clinical professor of internal medicine at the University
of Arizona in Tucson. Weil teaches "breathwork'' to all his patients. "I
have seen breath control alone achieve remarkable results: lowering
blood pressure, ending heart arrhythmias, improving long-standing
patterns of poor digestion, increasing blood circulation throughout the
body, decreasing anxiety and allowing people to get off addictive
anti-anxiety drugs and improving sleep and energy cycles.''

Unlike any other bodily function, he notes, "breathing is the only one
you can do either completely consciously or unconsciously. "It's
controlled by two different sets of nerves and muscles, voluntary and
involuntary. And it's the only function through which the conscious mind
can influence the involuntary, or autonomic, nervous system, which is
responsible for revving-up the body to fight or flee.

"Western medical education at the moment doesn't include information of
this kind,'' says Weil, who teaches breathing and other non-traditional
techniques to what he calls "doctors of the future'' through a variety
of programmes at his institution. "In the four years I spent at Harvard
Medical School and a year of internship in San Francisco, I learned
nothing of the healing power of breath. I learned about the anatomy of
the respiratory system, and I learned about diseases of the respiratory
tract.

But I learned nothing about breath as the connection between the
conscious and unconscious mind, or as the doorway to control of the
autonomic nervous system, or about using breathwork as a technique to
control anxiety and regulate mental states, or the possibility that
breath represents the movement of spirit in the body and that
'breathwork' can be a primary means of raising spiritual awareness.''

Eastern healing techniques often prescribe conscious breathing to help
restore health to people who are overly stressed.

"In Japan, a diagnosis of autonomic nervous system imbalance is common,
but in the medicine of the West, we don't have this diagnosis,'' he
says. "Western medicine typically tries to blunt the overactivity of the
sympathetic nervous system or deal with its consequences at a more
superficial level by giving drugs to suppress or control it.''

In contrast, relaxation breathing works to increase parasympathetic
tone, slowing down the heart rate and decreasing blood pressure,
bringing the two systems into balance. And unlike drugs, he says, "it's
free of toxicity, it's free of cost, and it's literally right under our
nose.''

Techniques that use focused breathing to affect the nervous system,
change physiology and connect the body with the mind can be traced back
to ancient India, notes Weil, who learned the breathing techniques he
uses through the study of yoga and by working with osteopathic
physicians.

"In many languages, the word for breath is the word for spirit,'' he
notes, citing the Latin spiritus, Hebrew ruach, Greek numa and Indian
prana. We lose this linguistic connection in English, he says, except
with the words "respiration'' and "conspire.''

Many systems of meditation and numerous spiritual practices also centre
on conscious breathing, Weil notes in his recently released CD,
Breathing: The Master Key to Self Healing (Sounds True, 1999). "By
simply putting your attention on your breath without doing anything to
change it,'' he says, "you move in the direction of relaxation.'' Or as
yoga master B.K.S. Iyengar explains in his classic guide, Light on Yoga
(Schoken Books, 1966): "Regulate the breathing, and thereby control the
mind.''

There is little scientific research documenting the healing power of
breathing, in part because its practice is so new in Western medicine.
And unlike drugs or devices, breathing has no manufacturer who must
sponsor studies to support its use.

Increased interest in studying the effects of non-traditional healing
therapies such as relaxation breathing led to the founding in 1991 of
the Office of Alternative Medicine, now the National Center for
Complementary and Alternative Medicine, at the National Institutes of
Health.

One of the few studies to examine a clinical application of yoga "belly
breathing'' found that menopausal women who learned the technique were
able to reduce the frequency of hot flashes by about 50%.

"The average breathing rate is 15 to 16 cycles (inhaling and exhaling)
per minute,'' notes Robert Freedman, a professor of psychiatry and
behavioral neurosciences at Wayne State University School of Medicine in
Detroit. "But with training, women can slow their breathing down to
seven or eight cycles per minute, which can significantly reduce the
frequency and intensity of hot flashes.''

Mind-body approaches have been reported in scientific studies to be
effective in the treatment of a variety of stress-related disorders,
says Herbert Benson, an associate professor of medicine at Harvard
Medical School and president of the Mind/Body Medical Institute in
Boston. As an example, he points to research showing that chronic-pain
patients who learned mind-body self-care techniques in a 10-week
outpatient program reduced clinic visits by 36% for more than two years
after the classes.

Deep diaphragmatic breathing and other mind-body techniques can
significantly reduce symptoms of severe PMS as well as anxiety,
depression and other forms of emotional distress, according to research
by Alice Domar, an assistant professor of medicine at Harvard Medical
School and director of the Mind/Body Center for Women's Health.

In addition, her studies suggest that these practices can combat
infertility. After completing a mind-body group program for women with
infertility--where 284 participants learned a variety of self-nurturing
techniques such as deep breathing--a surprising percentage of women,
44%, conceived within six months.

Proper breathing is the first thing Domar teaches virtually all her
patients. To teach the technique, Domar has patients make a fist and
squeeze it tight. "Then I ask them what happens to their breath, and
they realize that they've stopped breathing,'' she says. "When we get
anxious, we tend to hold our breath or breathe shallowly.''

Domar then shows patients how to breathe deeply into the abdomen, a
process most women tell her runs counter to the "hold in your stomach''
breathing they've done all their adult lives.

Domar's favourite stress-reduction technique is a short version of this
breath-focus exercise, which she calls a "mini-relaxation,'' or "mini.''
"You can do a mini when you're stuck in traffic, at a boring meeting,
whenever you look at a clock or any time you pick up a phone,'' she
says.

In our stressed-out world, the fight-or-flight response that kept our
ancestors alive has turned into a "stew and chew,'' contends Pamela
Peeke, an assistant clinical professor of medicine at the University of
Maryland, who studied the connection between stress and fat at the
National Institutes of Health. If no physical response occurs after
stress revs the body up for battle, chronically elevated levels of
stress hormones stimulate appetite and encourage fat cells deep inside
the abdomen to store what she calls "toxic weight.''

Peeke encourages Eastern movements, such as yoga and tai chi, which rely
on taking deep abdominal breaths. But she particularly urges patients to
do aerobic activity to help neutralize the effects of stress.

In hospitals, breathing techniques once were taught only to women for
use during childbirth. Today, some hospitals have begun teaching
relaxation breathing to patients of all ages and both sexes being
treated for a wide range of conditions. At the Washington Hospital
Center in the District of Columbia, nurse Julie Oliver incorporates
breathwork into support groups she leads, including one for people with
congestive heart failure and another for parents of babies in the
Neonatal Intensive Care Unit.

"Babies, especially premature babies, can sense how the mother and
father feel,'' Oliver notes. "If the parents go in full of muscle
tension and start jiggling the baby, the baby gets too stimulated, and
the staff may need to tell the parents to back away, which adds to
everyone's stress.''

At Duke University Medical Center in Durham, North Carolina, nurse Jon
Seskevich has taught "soft belly breathing'' to most of the more than
15,000 patients he's worked with since he became a full-time stress and
pain management educator for the hospital in 1990. About half the
patients he sees have cancer, and the others have a wide variety of
ailments including heart disease, cystic fibrosis and lung disorders.

One of his most dramatic cases involved a lung-cancer patient.

"I walked into the room to find this very large man literally fighting
for breath,'' Seskevich recalls. "His pulse oxygen was 74, and you want
it to be 90 or above. I sat down next to him and started talking in a
calm voice. I asked him if it was okay if I touched his belly. He
nodded, so I put my hand on his belly and told him to breathe into my
hand, to let his belly be soft and to let his abdomen rise into my
hand.''

After about six minutes of this, the man's pulse oxygen was 94 and he
was breathing comfortably. "I didn't tell him to relax,'' Seskevich
notes. "All day people were telling him to relax, and it seemed to make
his struggle worse. I just told him to breathe softly into his belly. We
didn't cure his cancer, but we may have saved him a trip to the
intensive-care unit.''

Patients are hungry for self-care information, says Seskevich.

"People are very anxious to learn what they can do for themselves,'' he
says. "They become empowered by these techniques and they do better.''

"There are a lot of health professionals today who aren't satisfied with
the tools they have, and to some extent feel lost,'' says Gordon of
Washington's Center for Mind-Body Medicine. "They are looking for ways
they feel they can help people again, that will put meaning back into
their practice.''

Weil's Integrative Medicine programme recently graduated its first class
of physicians, is starting an Internet-based associate fellowship
program, and is launching a continuing-education program for
psychiatrists, oncologists and cardiologists all of which will include a
unit on breathing and breathwork. Harvard's Mind/Body Medical Institute
has 14 affiliate programmes at hospitals around the country and is
negotiating with at least one other.

As graduates of these and similar programs bring mind-body strategies to
their practices, teaching breathwork and other forms of self-care will
soon become a common part of American medical care, these experts
predict.

"Sometimes I suggest my patients make signs to post in their office, at
their computers, or in their bedrooms,'' Gordon writes in his Manifesto
for a New Medicine (Addison-Wesley, 1996). "Signs that simply say,
'Breathe!' ''--LAT-WP


Carol Krucoff is co-author, with her husband, Dr Mitchell Krucoff, of
Healing Moves: How to Cure, Relieve, and Prevent Common Ailments With
Exercise'' (Harmony Books, 2000).


Thursday, October 2, 2014

RAKYAT DIPAKSA TELAN TANPA PILIHAN - SAIFUL NANG

By Saiful Nang

Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah).

Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup.

Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri.

Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan "tehtarik" di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak bercatu, beliau boleh berseloroh "Saya boleh mandi...rumah saya ada air" (lalu ketawa).

Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.

Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?
Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.

Turunlah Datuk Seri, Turunlah....

Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan "Islamik" tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.

Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.

Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Datuk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan "SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU".
Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataakn memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran "Haiiippppp....babab kangg" dan kemudian sambung bersembang semula.

Dulu semasa saya kecil, saya terpaksa percaya pada RTM. TV3 masa tu kalau nak dapat siaran pun kena pasang tudung periuk di antena. Setiap kali nak pilihanraya, Van Kementerian Penerangan akan buat hebahan WAYANG PACAK di pekan sehari Felda. Ramai-ramai kami berlonggok nak tengok cerita A.R Badul sambil hampar tikar dan kami juga terpaksa telan kempen pilihanraya yang main dalam wayang pacak ini. Sekarang surat khabar dan TV sudah bukan sumber doktrinisasi kerajaan lagi, kami boleh dengar terus dari suara rakyat di sebelah sana juga sebelah sini tanpa perlu mereka menjadi pemberita.
Datuk Seri, buanglah darah kerabat dan darah bangsawan yang ada dalam diri. Bercampurlah dengan marhaen yang sering terpaksa menelan semua yang disuapkan tanpa rela.

Datuk Seri mungkin lihat, selepas beberapa bulan rakyat akan senyap kembali dan semuanya berjalan seperti biasa dan Datuk Seri akan buat kenyataan "Alhamdulillah, Rakyat Malaysia sudah mampu terima kemajuan".

Boleh naikkan harga minyak, tetapi siapkanlah sarana pengangkutan awam yang murah dan efisyen serta boleh diharap. Jangan jadikan KEPERLUAN AWAM seperti pengangkutan, elektrik dan bekalan air sebagai satu perniagaan untuk dasar keuntungan tetapi jadikanlah itu satu khidmat yang wajib bagi sebuah kerajaan.

Sedarkah Datuk Seri, di sebalik penerimaan itu bukan kerana kerelaan tetapi kerana mereka terpaksa mencara jalan survival kerana sandaran mereka kepada Kerajaan sudah tidak berguna lagi. Nenek tua yang patut berehat terpaksa menjaja untuk tidak rasa membebankan anak-anaknya yang menjaga beliau. Berapa ramai anak jadi yatim kerana bapanya maut dalam kemalangan motorsikal kerana mengantuk membuat kerja tambahan sehingga 20 jam sehari? Berapa ramai anak-anak yang rosak akhlaknya kerana ibu bapa terpaksa kerah tenaga bekerja siang dan malam? Berapa ramai anak-anak yang terpaksa menukar ruji mereka dari nasi kepada bubur lembik? Berapa ramaikan bapa-bapa marhaen akan dipenjara kerana mencuri susu di pasaraya kerana anak kecilnya menangis kehabisan susu? Berapa ramaikah adik beradik berbunuhan kerana kesempitan ruang hidup? Berapa ramaikah suami dan isteri yang bercerai kerana kehidupan sudah jadi terlalu mahal untuk kekal bersama.

Datuk Seri tak mungkin tahu perkara ini. Kerana ayah, atuk dan keturunan Datuk Seri ialah orang Bangsawan. Bukan Marhaen yang melarat. Tidak salah jika saya sarankan Datuk Seri untuk belajar dan mungkin bekerjasama dengan individu yang memimpin dalam miskin seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin, jika tiada sekatan pembangunan dari kerajaan pusat, saya yakin cara kepimpinan TGNA mampu ubah Kelantan menjadi negeri termaju.

Bangsawan dengan bangsawan, Marhaen dengan marhaen. Jika makan berpinggan emas, masakan tahu erti tidur berbumbung langit.

Turunlah ke bawah seperti Khalifah Ummar lakukan....secara DIAM, sembunyi dan tidak dikenali. Jika turun padang Datuk Seri dengan rombongan sekapal dan gempita siren-siren polis pengiring, orang buta pun akan tahu PM yang datang.

Datuk Seri, bukannya marhaen tidak berjimat. Sudah habis susu anak berganti air sirap kurang gula kami berikan anak-anak kami yang menangis. Bukan juga marhaen malas, kerana marhaen sampai sudah hampir 24 jam bekerja. Jika tidur itu tidak wajib, 24 jam itu marhaen akan bekerja.

Bertimbang taralah...

Datuk Seri pembuat keputusan tertinggi di Malaysia. Input kepada percaturan keputusan Datuk Seri ialah informasi yang diberi. Jika informasi tidak telus, maka keputusan Datuk Seri pun akan jadi zalim juga.
Pentadbiran Datuk Seri terlampau mahal dan sesuap makanan Datuk Seri ialah sebaldi peluh marhaen. Bil Elektrik Datuk Seri setahun boleh menghantar 50 orang anak-anak Marhaen menjadi doktor yang tidak berhutang dengan PTPTN. Mungkin juga jika benar desas desus akan beg tangan Datin Seri yang mahal itu, untuk setiap satu beg tangan itu bernilai lebih dari pendapatan seumur hidup beberapa orang marhaen.
Datuk Seri, tak mengapa jika Wawasan 2020 tidak dicapai pada tahun 2020. Apalah guna jika dicapai tetapi kekayaan negara tidak dapat dirasai bersama, yang miskin terus tertolak tempatnya dari daratan negara.

Datuk Seri, MALAYSIA BELUM AMAN. MALAYSIA BELUM MAJU.

SAIFUL NANG

Orang Marhaen

//nota tambah : Datuk Seri kalau baca, saya nak ingatkan haritu ada minta nak jumpa Datuk Seri tanpa pelobi-pelobi projek seperti di Jibby & Co dulu. Saya bersama sekumpulan marhaen yang sudah buktikan kebahagian dan kemakmuran negara tidak bermodalkan duit sangat. Datuk Seri boleh menang majoriti 2/3 pun kalau cepat tahu caranya. Tapi tu lah...kami ni Marhaen kan, lama dah minta jumpa tak dapat-dapat juga. Saya pun tak suka jadi keyboard warrior berdegar-degar di laman sosial jika dapat berdepan dan berhadap.

///saya bukan orang politik. Saya bukan benci Datuk Seri, bukan juga benci kerajaan dan tidak juga penyokong Anwar Ibrahim jauh sekali bernadikan PERKASA...tetapi saya menulis sebagai MARHAEN MALAYSIA.

Sunday, September 28, 2014

Manusia hari ini suka sangka-sangka

Manusia hari ini suka sangka-sangka

Ada sangka baik

Ada sangka buruk

Orang beribadah disangka riak

Orang rileks disangka malas

Orang berpakaian baru disangka menunjuk

Orang berpakaian buruk disangka hina

Orang makan banyak disangka pelahap

Orang makan sedikit disangka diet

Orang yang senyum disangka mengejek

Orang yang masam disangka merajuk

Orang berbincang disangka mengumpat

Orang yang diam disangka menyendiri

Orang yang menawan disangka menggoda

Orang yang ceria disangka mengada

Orang yang bertanya disangka menyibuk

Hakikatnya...

Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah

Mana tahu yang masam itu kerana mengenang dosa

Mana tahu yang berbincang itu memberi pendapat

Mana tahu yang diam itu kerana beribadah

Mana tahu yang menawan itu bersih wataknya

Mana tahu yang ceria itu cerdas mindanya

Mana tahu yang bertanya itu perihatin orangnya

Justeru….

Sesuatu perkara yang kita lihat

Jangan suka sangka-sangka

Sikap sangka-sangka akan memusnahkan jiwa

Kerap sangka-sangka mengundang celaka

Jangan terlalu bersangka-sangka

Jauhi sikap sangka-sangka

"يأيها الذين ءامنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم.."
"Wahai org2 yg beriman jauhilah kamu semua kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.."
(AlHujurat:12)

Tuesday, September 23, 2014

Mohd Izhar seorang asnaf LZS dari Johan Setia, Klang



Mohd Izhar seorang asnaf  LZS dari Johan Setia, Klang dan merupakan seorang OKU. Hilang kaki sejak 26 tahun lepas akibat digilis kereta api. Beliau dan isteri yang juga merupakan seorang OKU mengusahakan perusahaan air soya untuk meneruskan kelangsungan hidup dan menanggung tujuh orang anak yang masih belajar.

Beliau berniaga air soya di Pasar Tani Mega, Shah Alam dan pasar malam di Andalas, Bayu Perdana serta Jalan Kebun. Selain daripada berniaga air soya beliau juga pakar dalam membaik pulih anggota palsu, kerusi roda dan ubah suai kenderaan untuk kegunaan OKU.

Kepada sesiapa yang berminat untuk membuat tempahan air soya, tau fu fa, baik pulih anggota palsu dan ubah suai kenderaan untuk OKU boleh menghubungi beliau di talian 0173215241.

NOTA: Mohd Izhar juga merupakan bekas atlet paralimpik negara dalam sukan memanah. Pernah mewakili negara dalam pelbagai temasya sukan paralimpik di dalam dan luar negara.
 
 
 





Sunday, September 21, 2014

Great Quotes to ponder

 
1.  Assumptions is the termites of relationships, so do not assume as it can make an ASS out of U and ME.
 
2.  It's not the load that breaks you down, it's how you carry it.
 
3.  Nothing in life is to be feared, it is only to be understood. Now is the time to understand more, so that we may fear less.
 
4.  Do not let your heart to be louder than your brain during any disagreement.

5. I can accept failure. Everyone fails at something. But I can't accept not trying.

6. I've always believed that if you took one tenth the energy you put into complaining and applied to solving the problem, you'll be surprised by how well things can work out.

7. Worry is a downpayment on a problem you may never have.

8. Holding on to an anger is like grasping a hot coal with the intent of throwing it at someone else but you're the one that gets burned instead.

9. Those who talk down to you are just trying to walk tall by making u feel small. Rise above!

10. The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing that you will make one.

11. There are no mistakes in life. Just lessons.

12.  Remember happiness doesn't depend upon who you are or what you have; it depends solely on what you think.

13. People too weak to follow their own dreams will always find a way to discourage yours.

14. If God asks that you bend, bend and do not complain. He's making you more flexible and for this be thankful.



Thursday, September 18, 2014

Pokok herba untuk rawatan denggi




Oleh Nur Farhana Noor Musa 

Saya tidak tahu nama pokok ini. Baik nama kampung,atau nama saintifiknya, memang saya tidak tahu. Kenal dah lama. Zaman kecik2 dulu, selalu kutip dan buat main masak2.

Rupanya pokok ini mustajab..


Ketika mama diserang denggi, ada auntie katil sebelah selalu minum air hijau, katanya ubatan herba. Satu hari, anak lelakinya bawa pokok ini kepada mama dan bagitahu mama, kaum cina selalu guna pokok ini sebagai rawatan denggi. Tujuannya untuk naikkan platlet pesakit. Kami pun mencuba. Alhamdulillah, sehari selepas mencuba, platlet mama naik, dan esoknya dilepaskan keluar ward.

Ketika suami saya Imran Arif diserang denggi, mama kirimkan sekotak pokok ini yg dikutipnya di tepi2 rumah memandangkan suami alergi kepada ketam. Alhamdulillah, denggi suami juga pantas kesembuhannya.
Di kesempatan ini, saya share ilmu yg kami dapati dari auntie dan keluarganya. Kita berusaha, Allah juga yg berkuasa untuk memberi kesembuhan, InsyaAllah..

Cara consume:

Kisar pokok ini yg dipotong sehingga akar umbi dengan brown sugar. Kemudian tapis, dan minum. Rasa? Suami ckp, rasanya mcm air tebu. Berapa sudu gula? Secukup rasa. Jangan sampai kena kencing manis plak.



Tuesday, September 9, 2014

Hai Melayu – A Samad Said


Hai Melayu!
Rumahmu semua dibina indonesia,
Ekonomi pula dikuasai cina,
golongan profesional semuanya india,
warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
warga bangla pula menjadi JaGa,
orang Nepal yang menabur baja,
orang pakistan usung karpet jaja merata.

Lalu melayu ada apa?
harapkan ustaz, saling menyesat,
harapkan hiburan, lagi best filem barat,
harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat
harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

Hai melayu!
Masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan,
rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah orang atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!
kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang,
duduk warung, gigit kacang!

Hai melayu!
Konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar
kau melayu aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu…..

Hai melayu!
Jari mu hebat bertutur di Facebook alam maya,
bila berdepan ekonomi semasa kau tidak berdaya,
kau cuma tahu ber gaya,

Hai melayu!
Kau melaung-laung di jalan raya,
bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

Hai melayu!
Kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
bila dah kaya kau jadi puaka,
ini tandanya kau sudah derhaka!

Hai melayu!
Sedarlah bangsa ku,
bukalah minda mu,
bersatulah bangsa ku,
kerana Malaya bukan lagi milik mu!

Aku pun melayu,
engkau pun melayu,
bodoh sombong harus di tepis,
riak, bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa…

A Samad Said



Tuesday, September 2, 2014

The three tests

One day the great philosopher came upon an acquaintance who ran up to him excitedly and said, "Socrates, do you know what I just heard about one of your students?"

"Wait a moment," Socrates replied. "Before you tell me I'd like you to pass a little test. It's called the Test of Three."

"Three?"

"That's right," Socrates continued. "Before you talk to me about my student let's take a moment to test what you're going to say. The first test is Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?"

"Oh no," the man said, "actually I just heard about it."

"All right," said Socrates. "So you don't really know if it's true or not. Now let's try the second test, the test of Goodness. Is what you are about to tell me about my student something good?"

"No, on the contrary..."

"So," Socrates interrupted, "you want to tell me something bad about him even though you're not certain it's true?"

The man shrugged, a little embarrassed.

Socrates continued. "You may still pass though, because there is a third test - the filter of Usefulness. Is what you want to tell me about my student going to be useful to me?"

"Well it....no, not really..."

"Well," concluded Socrates, "if what you want to tell me is neither True nor Good nor even Useful, why tell it to me at all?"




Read more at http://humormeetscomics.toptenhen.com/item/4093/working-with-idiots-15-photos#CuyUKYZ6plTE1z46.99

Friday, August 29, 2014

Lifestyle of Prophet Muhammad s.a.w.


 
 
"Lifestyle of Prophet Muhammad (sallAllaahu 'alayhi wa sallam)"

Talk softly,
Walk humbly,
Eat sensibly,
Breathe deeply,
Sleep sufficiently,
Dress properly,
Intract politely,
Act fearlessly,
Work patiently,
Think truthfully,
Believe correctly,
Behave decently,
Learn practically,
Plan orderly,
Earn honestly,
Spend intelligently,
Sacrifice regularly,
Worship dedicatedly,
Serve parents happily,
Respect neighbours appropriately ...

How can such a man be insulted?

May peace be upon him. Aameen"

[Mufti Ismail Menk]
 

Wednesday, August 27, 2014

Kisah perokok




Kisah seorang petugas sukarelawan Gaza yang merokok:

Sehinggalah... Menjejak kaki di bumi Gaza... Apabila ditegur oleh seorang anggota Al-Qassam semasa pergi ke kem di Jabaliya.

Soalan pertama dia tanya, "Anta isap rokok tak?" Saya jawab, "Hisap tapi di Malaysia. Di Gaza tak hisap lagi."

Lepas itu, dia senyap dalam 3,4 minit. Saya tunggu soalan yang seterusnya. Kenapa susah payah dia nak tanya soalan yang kedua.

Mungkin dia takut, saya akan terasa hati kalau dia tanya soalan yang seterusnya. Kemudian dia menarik nafas dalam-dalam. Baru dia bertanya semula. "Anta sayang tak Rasulullah?" Saya dengan pantas menjawab, "Mana mungkin tidak sayang. Mestilah sayang!"

Dia kemudian memberi penerangan. "Kalau sayangkan Rasulullah. Kita tidak akan buat apa yg Rasulullah tidak suka buat. Rasulullah tidak suka kepada perkara-perkara yang merosakkan diri sendiri dan orang lain. Rasulullah tidak suka kepada benda-benda yang berapi dan yang mengeluarkan asap. Rasulullah tidak suka kepada bau-bauan yang busuk."

Katanya lagi, "Agaknya kalau kita buat juga perkara-perkara yang Rasulullah tidak suka. Rasulullah sayang tak dengan kita?"

Saya senyap terus. Airmata mengalir. Berasa sebak dan pilu dalam hati.Selepas hari tu sehingga kini. Saya dah tidak menyentuh rokok.Sehinggakan orang nak suruh hulur kotak rokok pun saya tak mahu.

- Maz Mihar -


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...