Tuesday, January 18, 2011

UMNO baru kenal perlembagaan Negeri


Bila “Saya Perdana Menteri” Abdullah Hj Ahmad sebagai Perdana Menteri mengatakan bahawa isu pelantikan Menteri Besar itu tidak berperlembagaan dan kemudian dituruti dengan satu kenyataan oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan di Perak yang akan membuat memorandum untuk menghalang Raja Perak bersetuju melantik Ahli Majlis Kerajaan Negeri Perak yang mengandungi enam orang bukan Melayu atau ringkas orang Cina, maka rakyat yang tidak tidur dan cerdik sedikit dengan mereka-mereka ini bertanya? Apa faktanya?

Adakah benar Pemangku Raja Terengganu sudah melantik seorang Menteri Besar yang tidak mengikut Perlembagaan Undang-undang Tubuh Negeri Terengganu. Maka ini bererti undang-undang Tubuh atau Perlembagaan Negeri Terengganu sekian lama dari sebelum Merdeka telah dinodai oleh Sultan Terengganu kerana semua orang tahu dalam soal pelantikan seorang Menteri Besar adalah kuasa mutlak Sultan dan dia boleh memilih siapa sahaja dan hanya selepas Malaysia mengamalkan pemerintahan demokrasi dalam sebuah negara Merdeka, Menteri Besar itu mestilah seorang ahli Dewan Undangan Negeri.

Maka jika Ahmad Said bukan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri maka Sultan sudah mencabuli dan melampau haknya sebagai seorang Sultan dalam negeri Terengganu dan pelantikan Ahmad Said tidak boleh diterima dan batal.

Khabarnya persoalan ialah kerana Ahmad Said bukan nama yang dicadangkan oleh Presiden partinya yang kebetulan masih menjadi Perdana Menteri. Maka surat yang dihantar kepada Sultan atas sifat apa? Jika dia hantar atas sifat Perdana Menteri, maka Sultan boleh menolaknya kerana Terengganu bukan diatasi kuasa jajahan Kerajaan Persekutuan.

Sebaliknya jika dibuat atas nama Presiden UMNO atau Pengerusi Barisan Nasional untuk meminta Sultan melantik nama yang dicadangkan maka jika surat itu tidak dilayan dan sudah diketahui umum bahawa tidak diperkenankan maka sewajarnya Presiden UMNO atau Pengerusi Barisan Nasional memohon menghadap Sultan supaya penjelasan empat mata dapat diberikan dan diperbincangkan. Kerana jika Sultan menolak cadangan itu sudah pasti ada alasannya jika didedahkan akan mencemarkan nama UMNO atau Perdana Menteri sendiri.

Akhirnya bila selalu sangat menjual Islam Hadhari yang bermaksud ada had dan ada harinya oleh Abdullah Hj Ahmad dan di ikut secara membuta tuli oleh pemimpin UMNO Terengganu, ini lah kesudahannya bila sampai memerlukan sikap hadhari di dalam diri menghadapi krisis, Hadhari akan ditinggal di kaki lima atau koridor, kerana Hadhari ialah menerima qada dan kadar Allah kerana semuanya di tangan Allah yang menentukan.

Jika sudah ditakdirkan hilang jawatan dalam sekelip mata, bukan sahaja kerana kecuaian manusia tetapi sudah pasti ketentuan Allah. Akhirnya Islam Hadhari lebih dihayati oleh bukan Islam yang bernama Koh Tsu Kon yang menerima keputusan kekalahan dengan tangan terbuka dan secara “budiman” menyerahkan tugas Ketua Menteri kepada pengganti yang datang dari Parti lain dan sekutu Barisan Nasional.

Berbeza dengan Imam Besar Islam Hadhari di peringkat Negeri Terengganu bila mana tidak dapat membaca keadaan dan situasi bila Pemangku Raja terlalu lewat atau tidak memanggil terus masuk menghadap bagi menerima watikah dilantik ke jawatan Menteri Besar. Masalahnya dia masih mengharap, sebaliknya jika dia benar-benar semua kerana Allah, sewajarnya dia menghantar surat meletakan jawatan Menteri Besar supaya jalan penyelesaian demi kepentingan umah atau biasanya digunakan dalam UMNO kepentingan Parti UMNO lebih mendahului kepentingan diri dapat dilaksanakan.

Setengah orang yang mahu memahami isu Menteri Besar Terengganu akan bertanya adakah Ahmad Said bila menjadi Menteri Besar mewakili peribadinya atau nama UMNO Terengganu. Jika nama peribadinya sewajarnya di pecat dalam UMNO tetapi jika dia berkata, dia mewakili UMNO Terengganu, maka di mana salahnya? Bukankah UMNO Terengganu masih lagi menguasai Kerajaan Terengganu dan Ahmad Said sendiri adalah salah satu dari Lima Ketua UMNO Bahagian yang bergelar Yang Berhormat dari empat yang mewakili Dewan Negeri.

Pemikir-pemikir UMNO mungkin terlupa bahawa Terengganu adalah antara negeri yang termasuk terawal dalam Malaysia dalam Negeri Melayu Beraja menghadapi masalah pelantikan Menteri Besar atau bermasalah dengan Menteri Besarnya selepas Perak, dan kemudian Pahang dan Negeri Sembilan.

Bagaimana di dalam sejarah Malaysia yang mengamalkan dasar demokrasi terpimpin, tidak ada sejarah akhirnya orang politik menang bila cuba untuk menjadikan raja hanya sekadar boneka. Perak, Pahang, Negeri Sembilan dan termasuk Johor. Kesemua negeri-negeri ini akhirnya Raja yang menjadi pemutus dalam isu haknya yang dijamin oleh British bila persetujuan menjadikan negeri sebahagian Persekutuan Tanah Melayu yang kemudian bertukar kepada nama Malaysia di tahun 1963.

Kesimpulan maka perlu Abdullah Hj Ahmad dalam Kerajaan Tiga Beranaknya yang disokong oleh pemimpin UMNO yang penuh plaster satu badan, jika tidak menyokong kepimpinan Abdullah Hj Ahmad, BPR akan digunakan membuka plaster itu maka akan ternampak segala kudis dan pekong yang membalut wajah-wajah mereka. Menerima hakikat pelantikan Ahmad Said adalah kuasa Sultan melalui Pemangku Rajanya dan tidak boleh disentuh oleh mana-mana pihak.

Dan belajarnya kepada insiden yang berlaku dalam negeri Sabah di pertengahan tahun 1985/86 bila mana ada usaha cuba menggulingkan kerajaan majoriti mudah kerajaan Parti Bersatu Sabah oleh USNO dan Berjaya dengan bersemboyankan kepentingan Melayu dan Islam berakhir pembubaran Dewan Negeri dan kemudian diadakan Pilihan Raya semula dan berkeputusan PBS memenangi semula dengan majoriti dua pertiga.

Jika di Amerika Syarikat ada dua elemen penting yang menentukan keputusan Presiden ialah Ketua Staf Rumah Putih dan Penasihat Keselamatan, maka begitu juga di Perdana Putra, pejabat yang jarang dimasuki oleh Abdullah Hj Ahmad kerana banyak kerja dibuat di Sri Perdana, maka penasihat-penasihat selaku Ketua Staf Seri Perdana yang bernama Zaki dan penasihat keselamatannya yang bernama Vincent supaya jangan bermain bunga api kerana bunga api boleh menjadikan kebakaran.

Dan yang terpenting perlu di ingat bahawa Ahmad Said sudah menerima surat watikah sebagai Menteri Besar, dan bagi mengujudkan kerajaan dia memerlukan satu barisan Exco dan sekiranya dia mengambil kesemua 6 ahli dewan negeri dari PAS itu sebagai Exco dan dia berhak melakukan kerana dia tidak berparti maka terbentuklah satu kerajaan. Jika sudah terbentuk satu kerajaan dia mula berkuasa secara undang-undangnya dan Perlembagaan Negeri.

Maka kuasa untuk memberhentikannya ialah Dewan Undangan Negeri yang akan membuat usul undi tidak percaya. Katakan jika notis itu sudah dibuat, dia tidak boleh dilakukan dalam masa yang sama majlis mengangkat sumpah sebagai ahli Dewan Negeri dan memerlukan tarikh dan masa yang lain. Soalnya dia boleh mentadbirkan negeri tanpa mengira soal majoriti dalam Dewan Negeri dan penghujung selaku Menteri Besar, dia memohon kepada Pemangku Raja untuk membubarkan Dewan Negeri.

Maka persoalan hendak membuat di MAGERAN di Terengganu hanya sekadar angan-angan kerana setiap undang-undang MAGERAN hendak diluluskan di Parlimen dengan keadaan Kerajaan Tiga Beranak tidak menguasai dua pertiga dalam Parlimen maka bagi meluluskan adalah terlalu sukar bertambah pula kuasa muktamadnya kepada Yang Di Pertuan Agong yang juga Sultan Terengganu sendiri.

  Undang-Undang Kerajaan Negeri Terengganu 

KAEDAH PERLANTIKAN MENTERI BESAR TERENGGANU HENDAKLAH MENGIKUT UNDANG2 BAGI DIRI KERAJAAN NEGERI TERENGGANU 1911 DENGAN PINDAAN PADA TAHUN 1948.01.21 MASEHI BERSAMAAN 1367.3.10.

BAGI DIRI Negeri TERENGGANU 1911 (11.11.1911) DENGAN PINDAAN (DITAMBAH KEPADA UNDANG2 DIRI 1911 PADA 21.01.1948 DIKUATKUASA PADA PADA TARIKH YANG SAMA ( FASAL 1 (2) ) YANG DIZIN.

FASAL 5 UNDANG2 BAGI NEGERI TERENGGANU( YANG DIPINDA PADA TAHUN MASIHI 1948)

FASAL 5 MEMPERUNTUK RAJA MEMERINTAH MENGIKUT UNDAND2. RAJA BERKUASA MELANTIK MB DAN JUA PADA UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU TAMBAHAN 1948 DIBAWAH FASAL10(I) DAN FASAL 14(1)(2) .

PERUNTUKAN DIBAWAH UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU 1911 FASAL 29 MEMILEH DAN MENJADIKAN MB DAN NAIBNYA ADALAH SEMATA2 HAK BAGI SULTAN (TIDAK DIPINDA)

DIDALAM TAMBAHAN PADA TAHUN 1948 DIPERUNTUKAN DIBAWAH FASAL 10 PERLANTIKAN MB DYMM HENDAKLAH MELANTIK DENGAN SURAT LANTIKAN YANG DITANDA TANGANI OLIH BAGINDA DENGAN MEMAKAI MOHOR NEGERI SEORANG MB MENGIKUT SYARAT2 PERENGAN (1) DIBAWAH SYARAT (2)

FASAL 14 (2)(1) DAN (4) DYMM HENDAKLAH MULA2 MELANTIKAN DAHULU MB UNTUK MENGETUAI MAJLIS MESYUARAT KERAJAAN SEORANG AHLI DUN…

FASAL 14(4) TAKALA MELANTIK SEORANG MB MAKA BOLIHLAH DYMM MENGIKUT TIMBANGAN BAGINDA SENDIRI, MENINGGALKAN MANA2 SYARAT DALAM FASAL 10 YANG MENGHADKAN PILIHAN BAGINDA AKAN MB ITU JIKA SEKIRANYA PADA FIKIRAN BAGINDA MUSTAHAK MENINGGALKANYA KERANA HENDAK MENUNAIKAN KEHENDAK2 FASAL 10 INI.

Jelas perlantikan MB adalah HAK KUASA MUTLAK BAGINDA DYMM AL-SULTAN.
.

No comments:

Post a Comment