Monday, March 30, 2009

HOW TO STAY YOUNG

1. Throw out nonessential numbers. This includes age, weight, and height. Let the doctors worry about them. That is why you pay them.

2. Keep only cheerful friends. The grouches pull you down. (Keep this in mind if you are one of those grouches!)

3. Keep learning: Learn more about the computer, crafts, gardening, whatever. Never let the brain get idle. 'An idle mind is the devil's workshop.' And the devil's name is Alzheimers!

4. Enjoy the simple things

5. Laugh often, long and loud. Laugh until you gasp for breath. And if you have a friend who mak es you laugh, spend lots and lots of time with him or her!

6. The tears happen: Endure, grieve, and move on. The only person who is with us our entire life, is ourself. LIVE while you are alive.

7. Surround yourself with what you love: Whether it's family, pets, keepsakes, music, plants, hobbies, whatever. Your home is your refuge.

8. Cherish your health: If it is good, preserve it. If it is unstable, improve it. If it is beyond what you can improve, get help.

9. Don't take guilt trips. Take a trip to the mall, even to a foreign country, but NOT to where the guilt is

10. Tell the people you love ,that you love them, at every opportunity.

What Makes A Malaysian

1. You can name all the players from the the English Premier League, but ask you to name one football player from Malaysia , one name also cannot come out.

2. When StreamyX come, you complain StreamyX too slow. When Maxis Broadband come, you complain Maxis Broadband always disconnects. When WiMax come, you complain Wimax too expensive. In the end, you say StreamyX still the best lah.

3. When toll price increase, you complain. When petrol price increase, you complain. When you go Starbucks buy RM10 coffee, NO COMPLAINTS.

4. When you cannot find parking in a shopping mall and have to walk very far, you complain. When you go inside the shopping mall and there's SALE , run from one end of 1Utama to the other also NO COMPLAINTS.

5. You are always late. And the excuse you give when you're late is always either:
(a) traffic jam
(b) no transport or
(c) cannot find parking.

6. You have a parent who force you to take science stream in high school, study engineering in Uni, then when you graduate, they ask you to forget everything you learnt in Uni and do commerce.

7. You know someone who can specially develop an angmoh accent when speaking to a American / British / Australian.

8. You complain against the government in kopitiam, you talk loud loud. Leave anonymous comments on blogs, you also talk loud loud. Attend ceremah by DAP, you shout loud loud. Then when Opposition organise a protest and ask you to go, you dun wan. Scared later kena tangkap by ISA.

9. Every year on the 30th April, you are one of the people below queueing up last minute to submit your tax return at the IRB.

10. When you pay RM10 for something that costs RM1, you blame the Chinese. 11. When a government service is too slow, you blame the Malays.

12. When a building is not good and collapsed, you blame the Indians. 13. When a Chinese student won a scholarship, you say 'Wah! Very clever hor?' When a Malay student won a scholarship, you say 'Aiya! Of course lah! He Malay mah!'

14. When an angmoh stranger kiss you on the cheek to say hello, you very happy. When a Malaysian guy kiss you on the cheek to say hello, you slap him.

Women as explained by engineers











Very Interesting Findings of Dr Tariq Al Swaidan on Holy Qur'an

Dr. Tariq Al Swaidan discovered some verses in the Holy Qur'an that mention one thing is equal to another, i.e. men are equal to women.
Although this makes sense grammatically, the astonishing fact is that the number of times the word man appears in the Holy Qur'an is 24 and number of times the word woman appears is also 24,

therefore not only is this phrase correct in the grammatical sense but also true mathematically,
i.e. 24 = 24.

Upon further analysis of various verses, he discovered that this is consistent throughout the whole Holy Qur'an where it says one thing is like another.

See below for astonishing result of the words mentioned number of times in Arabic Holy Qur'an

Dunia (one name for life) 115 .

Aakhirat (one name for the life after this world) 115

Malaika (Angels) 88 .
Shayteen (Satan) 88

Life 145 ...... Death 145

Benefit 50 . Corrupt 50

People 50 .. Messengers 50

Eblees (king of devils) 11 . Seek refuge from Eblees 11

Museebah (calamity) 75 . Thanks ! 75

Spending (Sadaqah) 73 . Satisfaction 73

People who are mislead 17 .Dead people 17

Muslimeen 41 . Jihad 41

Gold 8 . Easy life 8

Magic 60 . Fitnah (dissuasion, misleading) ! 60

Zakat (Taxes Muslims pay to the poor) 32 .....

Barakah (Increasing or blessings of wealth) 32

Mind 49 .N Noor 49

Tongue 25 . Sermon 25

Desite 8 . Fear 8

Speaking publicly 18 . Publicising 18

Hardship 114 .... Patience 114

Muhammed 4 . Sharee'ah ( Muhammed's teachings) 4

Man 24 . Woman 24

And amazingly enough have a look how many times the following words appear:

Salat 5 , Month 12 , Day 365 ,

Sea 32 , Land 13
Sea + land = 32 + 13= 45
Sea = 32/45*100q.= 71.11111111%
Land = 13/45*100 = 28.88888889%
Sea + land 100.00%

Modern science has only recently proven that the water covers 71.111% of the earth, while the land covers 28.889%.

Is this a coincidence? Question is that who taught Prophet Muhammed (PBUH) all this?

Reply automatically comes in mind that ALMIGHTY ALLAH taught him.










Malaysia in Recession already?

November 05, 2008

Malaysia Will Not Slip Into Technical Recession Next Year, Says Najib

KUALA LUMPUR, Nov 5 (Bernama) -- The Government is confident Malaysia will not slip into a "technical recession" next year as the RM7 billion stimulus package is sufficient to support the projected 3.5 percent growth next year, Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said today.

A technical recession means two consecutive quarters of negative economic growth.

Besides ensuring the 3.5 percent growth, the stimulus would maintain the 4.8 percent fiscal deficit, said Najib who is also Finance Minister.

Hmm...How about now?


Recession: The Newspaper Definition

The standard newspaper definition of a recession is a decline in the Gross Domestic Product (GDP) for two or more consecutive quarters.

Recession: The BCDC DefinitionThe Business Cycle Dating Committee at the National Bureau of Economic Research (NBER) provides a better way to find out if there is a recession is taking place.
This committee determines the amount of business activity in the economy by looking at things like employment, industrial production, real income and wholesale-retail sales. They define a recession as the time when business activity has reached its peak and starts to fall until the time when business activity bottoms out. When the business activity starts to rise again it is called an expansionary period. By this definition, the average recession lasts about a year.
Meanwhile...


Puncak Niaga Holdings Bhd (PNHB) Executive Chairman, Tan Sri Rozali Ismail gets paid RM5.1 million in director's fee/salary as per the 2007 Puncak Niaga Holdings Berhad annual report. It's well within the Top 10 highest paid directors in Malaysia.
According to Malaysian Business, he's also the 33rd richest man in Malaysia, after successfully securing the water privatisation deals in Selangor, under its subsidiaries, Puncak Niaga Sdn Bhd and SYABAS Sdn Bhd.
When asked by reporters about his pay package, he had only this to say, "...If they want professionals to run the company, they will have to pay." Ooooh....ouch!
Now he wants the Federal Government to pay much more for "his" water concession which was granted to PNHB for a song (he rejected Selangor Government's offer), while at the same time, also asking the Government to take over all the companies' bond and loan obligations amounting to RM4.1 billion in total due to ever increasing cashflow problems. (Note: PNHB incurred a quarterly loss (for the first time?) for its most recent Oct-Dec 2008 results.)

RM64 Billion Toll Compensation For PLUS

RM63.83 billion.That's the approximate amount which needs to be paid in terms of compensation PLUS Expressways Bhd between 2008 to 2038 (when the concession ends), should the Government for one reason or other decide to maintain the tariffs at the current rate.
That works out to an shocking average of RM2.1 billion a year, and an incredible strain on taxpayers and the Government's finances.For 2008, the Government has agreed to pay (or have paid) PLUS more than RM731 million in toll compensation (compared to RM698 million in 2007) . With toll rate hikes of 10% scheduled every 3 years, this amount will just keep increasing over the next 30 years.
For example, a Kuala Lumpur - Penang return trip costing RM86.60 today will cost an exhorbitant RM247 by 2038, if the tariff structure is fully complied with. And based on existing compensation terms in the agreement, the Government will have to pay for all loss of revenue from actual traffic volume, which is estimated to increase by 5% annually.

Mengapa Kedah Penang Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu..

Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu di sanggah selama ini.....

1908:Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat.

Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1909: Portugis menhantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1910:Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal ( Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1912:Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Kedah dan P.Pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

feb 1912:Alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan P.Pinag) mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar Kedah dan Pulau Pinang untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan...

Semiggu selepas FEB 1912, Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso

Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Al fonso yangselama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah:

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan ( sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1 : Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Kedahdan Pulau Pinang
Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2:Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilagan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3:Betoi tu tuan...antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana,hang pi mana, hang nak pi mana, hang singgah dulu,bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang Kedah dan Pulau Pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawanmelayu Melaka amat ngeri......ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat Kedah dan Pulau Pinang

TV3: Pembohongan terkini, fitnah sensasi

Ahmad TajdidTue Mar 03, 09 10:56:33 am MYT

SEMUANYA seperti tidak masuk akal... Bagaimana sebuah stesen penyiaran yang mendakwa sebagai 'market leader' dalam kelompoknya boleh melayan isu picisan tanpa sebarang merit dan kredibiliti.

Itulah TV3... Stesen penyiaran milik tidak langsung Umno yang bertemakan"Berita Terkini, Hiburan Sensasi".

Sudah hampir seminggu stesen penyiar swasta itu memainkan isu 'ucapan derhaka' seorang ahli Exco Kerajaan Negeri kepada Sultan Kedah kononnya. Maklumat berhubung perkara itu diterima oleh Pemuda Umno negeri khususnya Setiausaha pergerakan itu melalui satu surat layang.

Hanya berdasarkan surat layang itu, TV3 becara bersungguh-sungguh menyiarkan protes Pemuda Umno negeri dan memberikan liputan meluassiri-siri protes itu di rancangan Buletin Utama - program berita waktupuncak TV3.

Apa yang melucukan, hingga saat ini Pemuda Umno negeri dan TV3 gagal mendedahkan butiran spesifik tuduhan mereka. Terbukti Pemuda Umno tidak mempunyai apa-apa untuk didedahkan kecuali sehelai surat layang - tanpa nama, tanpa alamat, tanpa kredibiliti dan tanpa akauntabiliti.

Seperti kata Menteri Besar Kedah, sesiapa sahaja boleh menulis surat layang termasuk Pemuda Umno negeri sendiri.

"Mungkin dia jumpa (surat layang itu) di pasar, orang buang dia ambil,dia tu pula tak ada kerja, dia pun cakap pasai nota tu. Jadi macam mana pulak dia pergi ambil benda yang tak ada sebarang kualiti dimasuk dalam berita dan TV3 pun siar sekali. Tak tahu nak bezakah di antara dialog ni; dua orang bercakap, di mana dialog (itu)?

"Ni cakap-cakap seperti ini dia ada 'malafide' (niat jahat), dia berniat buruk untuk memfitnah sebuah kerajaan dan mengheret Tuanku Sultan dalam kes ini. Kita dukacitalah, patutnya bagi profesional sikitlah dalam hal ini. Sebab itu kita minta polis buat siasatan, orang yang buat laporanini dia dapat dari mana (nota itu)?

"Mungkin dia sendiri yang buat dia kata orang kata (dibuat pihak lain),mungkin. Benda ni tak layanlah, benda ni kerja budak-budak!" tegas Ustaz Azizan pada sidang media selepas merasmikan Majlis Dialog Industri Dan Program Pembangunan Industri Halal Nasional Peringkat Negeri Kedah diDewan Majlis Bandaraya Alor Setar, 28 Februari lalu.

Sambil menyifatkan Pemuda Umno sebagai 'gembala kerbau' kerana hanya tahu berbuat bising, Ustaz Azizan tidak menolak kemungkinan bahawa isu itu sengaja dibangkitkan sebagai persediaan Umno berhadapan Pilihan RayaKecil (PRK) Dun Bukit Selambau, 7 April ini.

Sebenarnya ini bukan kali pertama TV3 menyiarkan berita bohong tentangkerajaan negeri Kedah. Tentu kita masih ingat menjelang sambutan Jubli Emas pemerintahan Sultan Abdul Halim, TV3 telah menyiarkan berita kononnya Menteri Besar Kedah berbelanja mewah kerana menyewa jet eksekutif dalam urusan rasmi. 'Footage' menunjukkan kelibat Ustaz Azizan memasuki pesawat tersebut disiarkan berulang kali oleh TV3.

Tanpa disedari, Ustaz Azizan sebenarnya hanya mengiringi kerabat Diraja Kedah menyampaikan jemputan kepada Sultan Brunei untuk hadir ke majlis sambutan Jubli Emas pemerintahan Sultan Abdul Halim. Maksudnya, program itu adalah urusan rasmi istana Kedah dan Ustaz Azizan cuma melaksanakan 'Urusan Diraja'. Maka jelas fitnah yang dilemparkan TV3 itu telah mencemarkan imej istana Kedah khususnya Sultan Abdul Halim.

Diberitakan 'orang kuat' TV3 terpaksa menghadap Sultan Kedah memohon ampun atas keterlanjuran laporan itu. Bagaimanapun hanya beberapa bulan selepas memohon ampun, TV3 kembali mengamalkan tabiat buruk melaporkan pembohongan dan fitnah terhadap kerajaan negeri.

Ustaz Azizan menyifatkan isu terbaru yang dimainkan TV3 dan dilakonkan Pemuda Umno negeri itu sebagai tindakan mencari publisiti murahan dan kebudak-budakan serta berniat jahat.

"Kerana kerja tu kerja tak ada asas, kalau ada asas tak apa juga. Ini tak ada tandatangan, yang tak ada tandatangan tu dia pergi cakap. TV3 Kuala Lumpur pun tak layan dah (kerja macam ini), TV3 Kedah saja layan; tak berapa cerdik, buat rugi masa saja," bidas beliau.

Menurut Ustaz Azizan, Tuanku Sultan pun tahu yang buat kerja ni orang bodoh.

"Tuanku tak layanlah, kalau orang cerdik Tuanku layanlah. Orang bodoh nak layan buat apa, kalau kita layan orang bodoh kita pun bodoh macam dia juga.

"Tambah budak-budak (Pemuda Umno), susu mak dok ubuh di mulut lagi tu,baru habis susulah orang kata, baru berhenti menyusu saja. Biarlah...budak-budak.

"Hari tu dia (Pemuda Umno) melompat di Parlimen, kepung Karpal Singh. Tempik macam nak runtuh Parlimen tu, Karpal Singh jentik pun tidak. Patutnya jatuh Karpal Singh tu (dikerjakan mereka). Ini (buat) bising macam gembala kerbau!" sindir beliau disambut gelak ketawa wartawan yang hadir.

Buat masa ini TV3 akan terus memperlihatkan kebodohannya untuk memperbodohkan orang kampung. Isu tanpa kredibiliti akan terus dimainkan asalkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat dapat diburuk-burukkan.

Pembohongan akan terus dilaporkan dan fitnah akan terus menerus disensasikan walaupun tanpa sebarang bukti dan fakta. Etika kewartawanan sebenarnya telah lama dilacurkan stesen TV itu.

Elok rasanya TV3 menukar 'tagline'nya kepada "Pembohongan Terkini, Fitnah Sensasi".

Warkah Duka Buat Adik Nurin

source: matsamankati.blogspot.com

Menemui Allayaramah adinda Nurin Jazlin yang kini berada di alam barzah, semoga berada di dalam keadaan yang sihat ceria dan senantiasa di bawah kasih-sayang Ilahi.

Tujuan abang menghantar warkah ini kepada adik adalah sekadar untuk bertanya khabar dan mengimbau kenangan sepanjang adik meninggalkan abang dan rakyat Malaysia. Hari ini, hampir 555 hari adik meninggalkan abang dan seluruh rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian.

Namun, tahukah adik bahawa sepanjang tempoh itu pihak polis masih tidak dapat mencari siapa pembunuh adik. Licik sungguh pembunuh sadis itu sehingga polis-polis Malaysia yang terkenal kerana kecekapannya menangani kes-kes yang berprofil tinggi dipermain-mainkan begitu sahaja.

Namun, adik jangan sesekali menyalahkan pihak polis di atas kegagalan ini. Pihak polis tidak bersalah. Mereka ada banyak kerja. Terlalu banyak dik. Untuk pengetahuan adik, semasa pilihanraya P36 Kuala Terengganu baru-baru ini hampir 6000 orang polis dikerahkan semata-mata untuk mengawal keadaan di sana. Itu angka yang rasmi. Yang tidak rasmi dengarnya melebihi 10000. Sebab itulah mereka tidak dapat fokus untuk kes adik. Lagipun mereka dibayar gaji oleh kerajaan. Bukan adik yang membayar gaji mereka. Sebab itulah mereka perlu berkhidmat untuk kerajaan.

Nanti akan ada pilihanraya kecil lagi selepas ini. Pihak polis akan menjadi sangat sibuk sampai hendak makan pun tidak sempat. Pihak polis juga perlu sentiasa memantau dan mengepung ceramah pembangkang dik. Yalah, pembangkang kan jahat. Suka merusuh. Husam pun kuat merusuh. Sebab itulah ramai polis mengepung dia semasa dia ceramah baru-baru ni. Teruk betul pembangkang ni kan dik.

Pemuda yang kena tembak dari jarak dekat oleh polis di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu dulu pun jahat dik. Adik nak tahu apa kesalahan dia? Dia takbir kuat sangat masa dengar ceramah. Mana boleh takbir kuat-kuat. Mengganggu ketenteraman awam. Sebab tu polis tembak dengan peluru hidup sampai tembus ke paru-paru dia dik. Sepatutnya pemuda tersebut kena julang ‘keris telanjang’ dan jerit ‘Hidup Melayu’ macam dalam Perhimpunan Agung Perasuah. Barulah membawa keharmonian antara kaum di negara kita dan tidak mengganggu ketenteraman awam. Polis pun senang hati. Pembangkang ni ada-ada saja. Tak habis-habis.

Adik pernah jumpa tak kawan adik kat sana yang bernama adik Haserawati Saridi. Dulu dia berusia 9 tahun. Dia murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Tobobon. Adik tau tak Haserawati ditemui mati di kawasan semak semasa nak pergi ke sekolah dia di Kampung Ratau, Menggatal, Kota Kinabalu. Polis kata dia dibunuh dan dirogol juga. Kesian dia dik. Pernah tak adik jumpa dia?

Seorang lagi nama Siti Nurliyana Shamimi Rosdi. Adik pernah jumpa dia? Siti Nurliyana baru berusia 2 tahun dik. Dia telah diculik, dirogol dan dibunuh pada 6 November 2002 dan telah dijumpai dalam keadaan bogel jam 9 pagi di tebing Sungai Kedah, 500 meter dari rumahnya di Kampung Seberang Terus. Kalau adik nak tahu terdapat kesan koyak pada kemaluan mangsa, selain 40 kesan luka pada badan dan pendarahan dalam otak mangsa, dipercayai akibat dipukul dengan benda keras. Dahsyat betul kan penjahat tu. Tapi abang tak pasti jika pihak polis dah jumpa dan tangkap penjenayah tu. =(

Adik sempat kenal tak dengan adik Nurul Huda Abd Ghani.. Dia murid tahun 4. Dia pun menjadi mangsa kerakusan manusia. Kalau adik nak tahu, Adik Huda dirogol dan diliwat secara bergilir-gilir oleh tiga lelaki di Pondok Pengawal Stesen Janakuasa TNB Kg Pekajang, Gelang Patah, Johor Bharu pada 17 Januari 2004. Kisah ini begitu menyentap sanubari penduduk Malaysia sehingga semua orang bising. Kemudian, lama-kelamaan semua senyap kembali seperti sedia kala.

Sebenarnya dik banyak lagi kes kanak-kanak hilang dan menjadi mangsa keganasan manusia yang berhati binatang. Adik Sharlinie, adik Asmawi, dan banyak lagi kanak-kanak yang hilang belum dijumpai. Abang terfikir dalam kes kanak-kanak ni kan, sebenarnya yang bersalah adalah adik dan rakan-rakan adik tu.

Kenapa? Kerana adik dan rakan-rakan adik yang menjadi mangsa bukan dari kalangan anak-anak pak menteri, dato’, datuk, tan sri, tun dan banyak lagi pembesar. Sekadar anak orang biasa, marhaen kata orang. Buang karan sahaja dik. Jika adik dan rakan-rakan adalah anak-anak pembesar negara, pasti bergegas dan bertungkus-lumus pihak polis itu.

Adik nak tahu tak masa kes adik tengah hangat dulu, Kementerian Wanita dan Keluarga cadang supaya gubal akta untuk mendakwa ibu-bapa yang dikatakan cuai sehingga anak mereka diculik dan hilang. Ketua bapak polisi negara pula kata undang-undang itu telah lama wujud. Cuma tidak dipraktikkan. Ketua bapak polisi pernah berkata “jika mendapati terdapat elemen cuai sehingga menjurus kepada penculikan Nurin Jazlin, ibu bapa mangsa boleh diambil tindakan undang-undang bawah Akta Perlindungan Kanak-kanak”.

Senang kan menjadi pembesar. Hari-hari duduk mengangkang dalam bilik selesa dan berhawa dingin, gaji + elaun yang halal sahaja sudah menjangkau berpuluh-puluh ribu, menikmati segala kemudahan, tetapi apabila timbul permasalahan, dengan senang hati mereka memberikan cadangan sekadar untuk melepaskan diri. Semua mahu cuci tangan.

Adik tahu tak sekarang barang-barang keperluan semakin mahal. Semuanya disebabkan harga minyak naik menggila dulu. Yang naikkan harga minyak tu orang gila juga. Sekarang, apabila harga minyak turun, harga barang-barang tidak turun. Kekal mahal macam biasa. Ibu-bapa yang mempunyai banyak tanggungan terpaksa bekerja lebih masa dik. Ada yang terpaksa membuat 2 kerja dalam satu masa. Jika tidak macam mana mereka mahu menyara anak-anak mereka. Ini juga menyebabkan ibu-bapa tidak sempat untuk memantau anak-anak. Institusi keluarga semakin terabai.

Jadi, adik rasa siapa yang bersalah? Oh, yang terbaru rakyat Malaysia dapat hadiah lagi. Barangkali hadiah kerana Perak berjaya ’ditawan’. Hadiahnya tol naik 33%. Pembesar yang sedap mengangkang dalam bilik berhawa dingin tadi pasti akan berkata ”kenaikan kadar tol baru itu sebagai sangat kecil”. Adik rasa harga barang akan naik tak dengan kenaikan harga tol ni. Entahlah, adik fikirlah sendiri ye.

Adik tahu apa itu PLKN? Program Laknat Kacau Negara? Eh, bukan. Adik silap tu. PLKN tu Program Latihan Khidmat Negara. Sudah ramai generasi muda daripada rakyat marhaen Malaysia meninggal dunia semasa mengikuti program tu. Yang perempuan ada dirogol. Cuba adik sebut nama-nama anak pembesar negara yang pernah diwajibkan ikut PLKN. Abang pun kurang ingatan di situ. Mungkin kerana abang dah tua. Lagi satu jika adik adalah artis di Malaysia, adik boleh tangguh pergi PLKN tau. Lebih-lebih lagi jika yang jelita dan seksi. Mungkin kerana terikat dengan penggambaran dan persembahan, maka kerajaan beri kelonggaran kepada mereka. Baik betul kerajaan kerana tidak mahu mengganggu periuk nasi rakyat mereka.

Tapi jika adik adalah Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi, 18, adik tidak boleh tangguh. Sebab apa? Sebab Ahmad Hafizal orang miskin. Dia tidak popular. Kerja pun tidak glamor. Sekadar bertani dan bersawah di bendang untuk membantu ibunya yang bekerja sebagai pembantu tadika dan adik-adiknya yang masih kecil di Kampung Titi Serong, Kuala Perlis. Ayah dan ibunya dah bercerai. Jadi, dialah yang perlu membantu ibu dan adik-adiknya.

Dia didapati bersalah dan diberikan pilihan samada membayar denda RM600 atau masuk penjara 14 hari. Tapi Ahmad Hafizal pilih 14 hari penjara. Dia pilih penjara bukan kerana di penjara ada Mc Donald dik. Bukan begitu. Ahmad Hafizal pilih penjara kerana dia tidak mampu membayar denda tersebut. Bagaimana Ahmad Hafizal nak bayar denda tersebut, untuk tambang ke mahkamah pun dia tepaksa pinjam duit orang. Ahmad Hafizal hadir ke mahkamah pun tanpa diwakili peguam bela. Siapa nak bela orang miskin yang tiada duit. Menghabiskan beras sahaja dik. Tu belum kes seorang budak muslim yg berserban kerana mengikut sunnah SAW tapi bagaimana nasib malang yg menimpa dia???

Begitulah nasib marhaen di Malaysia. Sebab itu ramai yang nak jadi artis. Boleh jadi kaya. Ada yang masuk Gangstarz, Akademi Fantasia, Once In Million, Audition, My Starz LG, dan banyakkkkkk lagi. Jalan pintas syurga dunia.

Rasanya sudah terlalu panjang abang mencoretkan tinta buat adik. Abang rasa cukuplah setakat ini dulu. Jika ada masa lapang nanti abang akan bercerita lagi dengan adik. Abang doakan adik berbahagia ’di sana’, insyallah.

Oh, ya. Terlupa pula abang.. Adik ada blog juga tau. Tidak silap abang bapa saudara adik yang buat. Sebagai tanda peringatan, ingatan untuk adik dan juga tanda kegagalan pihak berwajib menangani kes adik Blog adik www.nurinjazlin.blogspot.com. Abang juga akan letakkan gambar adik pada blog abang mulai hari ini.

Sekian, terima kasih.

Ikhlas dariku, Abang Samudera Tinta

P/s:Bersama-sama kita berdoa dan membaca surah Al-Fatihah buat Adik Nurin, Adik Huda, Adik Nurliyana dan ramai lagi mangsa keganasan kanak-kanak yang masih tidak terbela. Semoga Allah merahmati mereka dan kita semua. Al-Fatihah.

Pakej rangsangan ekonomi yang tak terangsang?

Pertama sekali , Gross Domestic Product (GDP) di kira secara tahunan. Jadi adalah salah untuk Najib menyatakan bahwa RM 60 Billion di peruntukkan untuk Pakej Stimulus kedua ( mini bajet ) - akan di belanjakan selama 2 tahun , dari 2009 hingga 2010 bersamaan dengan 9% GDP negara.

Keduanya , dari RM60 Billion yang di janjikan , hanya RM15 Billion adalah sebenar-benar wang yang di keluarkan dari Perbendaharaan Negara di dalam bentuk suntikan fiskal -- dan cara untuk ia di belanjakan (RM10b tahun ini , RM5 Billion pada 2010) , bermakna pada kadar purata RM7.5 Billion wang akan di masukkan ke dalam sistem untuk merancakkan kegunaan domestik dan pada masa yang sama tiada siapa dapat menjamin Malaysia akan keluar dari kegawatan ekonomi menjelang 2010.

Baki dari pakej adalah RM25 Billion adalah untuk guarantee fund (berkemungkinan untuk pihak komersial atau pihak korporat tetapi detail tidak di ketahui) , RM10 Billion untuk pelaburan ekuiti ( kaunter saham sasaran tidak di ketahui - saham kroni lah tu) , RM7 Billion untuk PFI (Private Financial Initaitives) dan RM3b untuk insentif cukai.

Tiada maklumat lanjut yang di dapati ketika ianya di bentangkan di dalam Dewan Rakyat. Saya cuma berasa gusar apakah yang akan di lakukan pada pelaburan ekuiti dan bagaimanakah pelaburan ekuiti bernilai RM10 billion tersebut dapat di manafaat oleh pekerja biasa yang tak pernah membeli saham atau amanah saham?

Dan saya berasa amat gusar apakah RM25 Billion akan di gunakan untuk membeli funds yang di jana oleh pihak yang ada kepentingan politik. Jika ini terjadi , ianya tidak mengejutkan berdasarkan sejarah terdahulu. Cuma yang menjadi persoalan , apakah RM yang terkandung di dalam mini bajet ini dapat di manafaat oleh golongan marhaen di tepi jalan yang kehilangan kerja?

Ketiganya , kelihatannya tiada unsur "Tindakan pemulihan pantas" terkandung di dalam pakej ini, bermakna plan tindakan jangka masa pendek tiada, jika ianya bermaksud untuk merangsang ekonomi ketika krisis. Kita juga tidak melihat sebarang kemudahan ataupun faedah/pampasan pengangguran untuk kumpulan sasaran yang menghadapi kepayahan. Malah , potongan cukai juga tiada.

Saya juga tidak mendengar sebarang tindakan strategik lagi taktikal untuk menyelamatkan mereka (kumpulan atau pekerja) yang berpendapatan rendah. Apa yang kita mahu lihat adalah bantuan terus ke poket rakyat , bukan memusatkan perhatian kepada syarikat. Lihatlah TAIWAN dan Singapura yang memperuntukkan RM8.5 Billion atau wang tunai RM400 ringgit wang perbelanjaan untuk setiap rakyatnya. Di Malaysia , sepuluh sen pun tiada. Yang pasti adanya CEO syarikat akan mengekalkan gaji terkumpul sebanyak RM5.1 juta setahun.

SUBSIDI.

Tiada plan stimulus akan lengkap di Malaysia tanpa subsidi.

RM674 juta akan di peruntukkan untuk melembutkan kesan kenaikan harga barangan seperti gula , tepung gandum dan roti.

RM480 juta akan di gunakan untuk membayar pampasan kepada pihak konsesi tol untuk mengekalkan harga tol supaya sentiasa rendah , dan bukannya di gunakan untuk membeli syarikat tol tersebut. Jadi untung atas angin berterusan.

Sedang pula , Menteri Kewangan belum lagi berkata tentang sumber pembiayaan , kecuali bon kerajaan untuk membiayai pakej stimulus ini.

Pakailah tali pinggang anda dan bersedialah untuk kegawatan ekonomi.

-Screenshots-

Berjayakah pakej stimulus kedua? - Dr Dzulkefly Ahmad

KUALA LUMPUR, March 11 - Akhirnya kerajaan bersedia menerima hakikat bahawa negara akan ditimpa seluruh impak buruk krisis kewangan global.

Baguslah, walaupun agak lambat. Sejak November lalu, Pakatan Rakyat mahu kerajaan bertindak segera bagi mengelakkan penguncupan dan menangani kelembapan ekonomi.
Betul kita tidak terkesan dengan krisis sub-prima kerana pendedahan kita terlalu minimum terhadap segala produk-produk canggih derivative gadai-janji sekuriti ciptaan genius kewangan Barat. Tetapi lain pula halnya dengan negara-negara seperti United Kingdom, Jepun, Singapura dan Timur Tengah.

Semua negara-negara ini sedang mengalami kemelesetan ekonomi dengan membawa satu senario ngeri yang bakal ditanggung rakyat masing-masing.

Ia persis kelembapan ekonomi tahun 1929 dalam "The Great Depression". Kini kemelesetan pertumbuhan di United Kingdom sebanyak -2.8 peratus, Jepun -2.6 peratus dan Singapura -4.9 peratus.

Kini kita mengakui pertumbuhan negara hanya sebanyak 0.1peratus pada suku akhir 2008, berbanding 4.7 peratus pada suku ketiga 2008.

Bahawa negara akan mengalami kemelesetan atau 'recession' bukan lagi suatu ramalan bahkan hakikat yang pasti. Ia bukan sukar untuk difahami seperti ilmu sains roket.

Jumlah ekspot menjunam sebanyak 27.8 peratus pada bulan Januari 2009 sementara Indeks Pengeluaran Industri (IPI) merosot sebanyak 15.6 peratus pada bulan Disember 2008.

Sumbangan IPI adalah hampir 40 peratus dari jumlah seluruh ekonomi negara. Rizab Antarabangsa hanya tinggal RM316 bilion pada bulan Disember 2008, berbanding RM410 bilion pada bulan April 2008.

Pengurangan permintaan barangan kita, pengurangan rizab negara, pelebaran defisit fiskal, antara lain, akan sekali gus mengurangkan nilai ringgit Malaysia (RM) yang kini kehilangan sebanyak 7 peratus berbanding Dolar Amerika.

Penarafan Negara atau 'Sovereign Rating' telah turun ke paras single 'A' serentak menyukarkan kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) dan penambahan kos pinjaman dalam bondan hutang (gearing) serentak menjadikan negara kita tidak menarik dan kompetitif bagi pelabur asing mahupun tempatan.

Unjuran pemberhentian pekerja adalah sebanyak 200,000 menjelang hujung 2009.Suntikan kedua RM60 bilion? (bold)Sejumlah RM60 bilion dikatakan akan disuntik dalam tempoh dua tahun; 2009 dan 2010. Jumlah ini agak besar, hampir 10 peratus dari seluruh ekonomi negara atau Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan kalau benarlah disuntik sejumlah ini akan melebarkan defisit fiskal hampir kedua angka atau 'double digit'.

Tetapi penulis yakin suntikan fiskal hanya seperti yang dinyatakan yakni RM15 bilion, selainnya bolehlah dianggap sebagai dalam alam khayalan dan angan-angan lagi.

Sumber Dana Jaminan, Pelaburan Ekuiti, kaedah PFI dan juga cara insentif cukai tidak merupakan satu yang pasti. Tidak salah berangan-angan, cuma jangan terlalu nak mendodoi rakyat. Lebih baik mencelikkan rakyat dengan hakikat yang sebenarnya.

Kalau tidak keterlaluan, penulis ingin bertanya Menteri Kewangan, apa sudah jadi dengan RM7 bilion pakej rangsangan pertama.

Apakah ia sudah habis disuntik? Dalam sektor mana? Bila dan apa kesannya? Apakah ia menepati sasaran dan matlamat rangsangan? Apakah ia berjaya atau gagal?

Terlalu banyak yang masih belum diketahui dan didedahkan.

Ketelusan dan pertanggungjawaban

Ini kunci permasalahan urus-tadbir dinegara ini! Ketelusan dan pertanggungjawaban. Urus-tadbir Presiden baru Amerika Syarikat, Barack Hussein Obama dalam pengurusan krisis kewangan ini boleh disemak dalam satu website economyincrisis.com. Setiap perbelanjaan dana suntikan adalah terbuka dan telus kepada rakyat.

Sudah sampai waktunya kerajaan BN memahami bahawa mereka tidak lagi boleh meneruskan urus-tadbir yang buruk dan membuat keputusan yang buruk.

Urus-tadbir yang buruk dan keputusan yang buruk hanya boleh dihasilkan oleh kepimpinan yang buruk. Sehingga kini,persepsi buruk rakyat terhadap kepimpinan negara masih tidak dapat diubah selagi gelagat dan tabiat lama dikekalkan.

Benar krisis ini adalah dicetuskan faktor luaran dan mendatang. Benar, tidak ada negara yang dapat mengelak dari terkena bahananya disebabkan sifat ekonomi dunia yang terbuka kecuali kalau kita mengamalkan ekonomi tertutup dan menjana ekonomi hanya dari permintaan domestik (closed-loop economy).

Namun perlu ditegaskan bahawa negara ini tidak lagi bersedia untuk ditadbir kepimpinan yang tidak punya integriti, bahkan mengamalkan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan nepotisme. Semua ini akan meningkatkan kos perkhidmatan serta pembuatan produk-produk di negara ini sekaligus menjejaskan daya-saing negara.

Tender terbuka dan memberi pihak yang mampu melakukan dengan kos perunit terendah adalah ukuran utama dalam pemberian sesuatu kerja atau kontrak.

Berjuta bahkan berbilion ringgit mampu diselamatkan dengan mempastikan amalan urus-tadbir baik.

Penerusan amalan buruk ini tegasnya akan menjadi punca utama kegagalan program pakej rangsangan kerajaan, walau sebanyak mana sekalipun disuntik.

Setelah komitmen yang bulat oleh semua pihak untuk menutup lubang-lubang kebocoran, maka aspek kedua yang penting diperhatikan ialah ke manakah suntikan rangsangan itu dibuat?
Perlu ditegaskan bahawa yang hendak dicapai dalam mengelakkan ekonomi negara daripada terus terjerumus dalam kelembapan dan kemelesetan ialah bagi meningkatkan permintaan.

Dalam waktu terdekat krisis ini, amat munasabah untuk tidak mengharapkan rakan dagang kita membuat permintaan ekspot barangan dan perkhidmatan kita. Blok dagangan baru seperti BRIC (Brazil, Russia, India dan Cina) juga turut terjejas walaupun tidak seteruk Amerika dan Eropah atau Jepun.

Meningkatkan permintaan domestik dengan berbelanja

Maka kerajaan hanya boleh mengharapkan peningkatan permintaan domestik, yakni rakyat di negara kita sendiri. Bagi menjayakan agenda dan cita-cita ini, rakyat perlu diberi keupayaan membeli dengan meningkatkan pendapatan bolehguna mereka (disposable income).

Ini termasuk selain dari makanan seperti pembelian rumah hartanah, kereta, bahan eletrikal dan elektronik, termasuk bercuti dan lain-lain.Kaedah paling berkesan untuk mempastikan rakyat mempunyai wang dan dana untuk berbelanja adalah memberi wang tunai terus kepada rakyat.

Negara seperti Singapura dan Australia mengamalkan polisi ini.

Potongan sumbangan pekerja mahupun pihak syarikat kepada KWSP belum pasti diterima rakyat atau syarikat kerana mereka tahu bahawa ini mengorbankan simpanan usia tua mereka.

Mustahak untuk kerajaan memahami psikologi rakyat dalam krisis kerana mereka kurang senang untuk berbelanja kerana takut dan cemas akan ketidaktentuan krisis. Mereka lebih selesa menabung, dan bukan berbelanja.

Kalau berlaku sedemikian maka penguncupan permintaan akan menjadikan situasi lebih parah dan pihak pengilang akan memberhentikan lebih ramai pekerja.

Disamping suntikan terus kepada rakyat yakni semua segmen rakyat dari pelbagai latar belakang status sosial dan pendapatan, perkara seterusnya adalah untuk memahami dalam sektor apakah suntikan harus dibuat? Spontan jawapan ini selalu dijuruskan kepada infrastruktur; lebih besar adalah lebih baik.

Perbelanjaan RM5 bilion untuk lebuhraya, jambatan atau landasan keretapi merupakan 1 peratus daripada KDNK. Namun kali ini, kerajaan perlu faham bahawa mereka tidak seharusnya terlibat dalam usaha 'pump-priming' secara tradisional, yakni dalam infrastruktur sahaja.

Perusahaan kecil dan sederhana

Kerajaan wajar menumpukan sector perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kerana peranannya yang penting dalam ekonomi negara. Sumbangan PKS kepada KDNK ialah sebanyak 32 peratus sementara ia menyumbang lebih 56 peratus tenaga pekerja dalam negara.

Skim Jaminan Modal Kerja sebanyak RM5 bilion adalah cukup memberangsangkan. Penjanaan pekerjaan adalah besar sekali gus dengan kesan bergandanya juga adalah penting.

Elakkan dari membuat suntikan ke atas sektor spekulatif (saham) dan akhirnya tidak menjadikan rakyat mendapat menafaat kecuali bagi pihak pemaju atau pembekal bahan-bahan pembinaan. Sudah terlalu banyak projek rumah yang terbengkalai. Kita perlu berfikir di luar kotak dalam menggarap cabaran perumahan ini. Benar, bidang pembinaan melibatkan 120 sektor berkaitan, tetapi cuba pastikan kesan bergandanya dan matlamatnya kesampaian.

Sudah terlalu lama isu perumahan tidak ditangani dengan baik dan tuntas.Banyak lagi aspek-aspek terperinci yang perlu diperhatikan termasuk pelaburan dalam industri hijau, dan lain-lain lagi. Namun selama wujud komitmen dan iltizam politik untuk melakukan yang terbaik dengan urus-tadbir yang kompeten dan bertanggungjawab, krisis ini akan terus mematangkan seluruh rakyat, sama ada di pihak pembuat polisi, pelaksana polisi dan penerima kesan polisi yakni rakyat.

Akhirnya, ia kembali kepada semua kita. Mengungkap sepatah kata hikmat Mahatma Gandi: Jadilah engkau perubahan yang engkau cita-cita untuk saksikan di dunia ini! Andainya kita gagal lakukan ini, maka kitalah musuh utama bagi diri kita sendiri.

Dengan itu sayugia diingat akan maksud firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kau katakan apa yang kau tidak lakukan?"

Riyadh Storm pictures from NCCI tower - 14th floor




Gambar ribut pasir yg berlaku pada 10 mac 2009 di Riyadh.


عن عائشة رضي الله عنها قالت كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا عصفت الريح

قال (اللهم إني أسألك خيرها وخير ما فيها وأعوذ بك من شرها وشر ما فيها وشر ما أرسلت له) رواه مسلم
(اللهم اجعلها رياحاً ولا تجعلها ريح)






Mereka yang tidak pernah di dakwa atas akta SEDITION ACT

1. Pengasas UMNO, Dato’ Onn Jaafar dibuang daripada istana Johor pada tahun 1920 dan membawa diri ke Singapura kerana mengkritik sultan atas isu harta.

2. Pada tahun 1964 Tan Sri Ghazali Jawi (bapa Dato’ Sri Tajul Rosli) yang tidak mahu letak jawatan menteri besar Perak walaupun perjanjian asal dia hanya hendak pegang jawatan itu dua tahun sahaja. Apabila sampai masanya, dia tidak mahu lepaskan jawatan. Sultan Idris murka dan bernazar tidak mahu mencukur jambang selagi Ghazali Jawi tidak mahu letak jawatan. Bukankah ini derhaka namanya? Tiba-tiba Tajul Rusli kata UMNO tidak pernah derhaka, (UM 21.2.09) Tindakan bapanya pada Sultan Perak apa pulak maknanya?

3. Pada tahun 1979, kes Dato’ Rahim Bakar, bekas Menteri Besar Pahang yang berselisih faham dengan Sultan Pahang. Media pro UMNO mengkritik Sultan secara terbuka.

4. 1983, UMNO hendak meminda supaya kuasa YDA mengenai pengisytiharan darurat dikurangkan maka UMNO membelasah Raja-raja Melayu kerana menolak cadangan tersebut.

5. Pada tahun 1991 – dalam persidangan agung UMNO, Sultan Kelantan dihentam secara terbuka kerana menyebabkan UMNO kalah di Kelantan.

6. Dalam persidangan agung UMNO juga perwakilan UMNO meminta harta raja disiasat. Berita ini dilaporkan oleh UM di muka surat depan. Apaka ini bukan derhaka?

7. Satu demonstrasi dan hantar memorandum kepada Sultan Kelantan telah dibuat oleh pemimpin UMNO Kelantan. Kenapa polis tidak menembak gas pemedih mata? Apakah ini bukan derhaka namanya?

8. Pada 18 Jun 1993 pindaan perlembagaan persekutuan yang membolehkan raja dibawa ke mahkamah telah dikemukakan. Apabila Raja-raja Melayu minta tangguh pindaan ini, maka media mengkritik secara terbuka salah laku raja.

9. Beberapa siri rapat umum haram UMNO di Alor Setar, Bagan Datoh, Seremban, Batu Pahat dan Melaka untuk menunjukkan sokongan kepada Dr. Mahathir dan mengecam Raja-raja Melayu.

10. Sebab itu Ku Li dengan sinis berkata, “mana satu kah yang lebih merbahaya - pindaan 1993 atau tindakan rakyat tidak menunjukkan hormat pada Sultan Perak pada 6.2.09?”. Ku Li tidak bersetuju dengan tindakan Karpal Singh menyaman Sultan Perak tetapi beliau menyatakan Karpal membuat suatu perkara yang dibenarkan oleh perlembagaan yang mana pemimpin UMNO sendiri yang memberikan laluan pada tahun 1993.(Star Online 17.2.09).



11. Peristiwa pertabalan Tengku Ibrahim Inderaputra untuk menggantikan Sultan Ismail Petra pada 29 April 1993 di Ketereh Dato’ Annuar Musa. Ini lagi memalukan. Apakah ini bukan derhaka atau kurang ajar namanya?


Tan Sri Annuar Musa dan Datuk Ibrahim Ali menabal Tengku Ibrahim Indra Petra di Ketereh pada 29 April 1993 dalam majlis anjuran Yayasan Kemiskinan Kelantan yang dipengerusikan Annuar bagi mengantikan Sultan Ismail Petra oleh kerana menurut mereka Sultan itu bukan waris yang sah.

12. Kenyataan biadab Shahidan Kasim, bekas Menteri Besar Perlis bahawa Sultan Kelantan sekarang tidak layak menduduki takhta dan mempunyai bukti mengenainya (BH 11 Jun 1993).
13. Mohamad Taib (Mat Tyson) kata Nizar derhaka. Apakah dia telah lupa yang dia bawa lari Ku Yah (puteri Sultan Selangor dan adinda Sultan Selangor sekarang) kemudian kahwin lari di Thailand? Masa tu dia masih jadi MB Selangor. Ini kah perangai seorang MB dan kemudian bercakap tentang soal derhaka?

14. 23 Adun Terengganu ugut untuk boikot angkat sumpah Ahmad Said selepas PR 2008. Mereka buat kenyataan terbuka menyanggah pihak istana dan mahu Idris Jusoh juga jadi MB. Manakala penyokong UMNO pula mengangkat kain rentang memaki Sultan Terengganu yang juga Yang Dipertuan Agong sebagai ‘binatang’ (NATANG). Apakah polis sudah buta sehingga tidak tahu siapa yang pegang kain rentang itu? Kenapa tidak tangkap mereka kerana menghina sultan? Kenapa polis boleh pulak tangkap mereka yang berdemo di hadapan istana Kuala Kangsar pada 2.2.2009?


15. Shahidan Kasim pulak boikot perlantikan Isa Sabu sebagai MB Perlis. Tidak derhaka kah dia kepada Raja Perlis?

SEDITION ACT SEBENARNYA UNTUK SIAPA ?

Siapa boneka ??

Siapa boneka DAP ?? - malaysiakini

Semalam wak siar 1 artikel. Sini.

Banyak soalan dapat dijawab dari artikel tersebut tentang siapa Nizar sebenarnya. Namun kerana ke'bebal'an gerombolan, yang buta hati berterusan menabur fitnah ke atas beliau.

Sejak dulu lagi, sejak 11 bulan yang lalu, UMNO terus menuduh Hj Nizar ini boneka DAP, mengikut telunjuk Nga dan Ngeh, pentingkan Cina dari Melayu, setiap ucapan kena rujuk DAP, kenyataan akhbar juga ikut kehendak DAP, beri kuasa DAP agih tanah pada Cina dan sebagainya. Hari ini saya nak cabar kerajaan haram BN dedahkan semua yang didakwa dengan bukti-buktinya, lapor pada SPRM atau polis dan seretlah Hj Nizar dan semua EXCO ke mahkamah. BN ada kuasa haram, gunakanlah kuasa haram untuk mengiyakan apa yang kamu dakwa.

Sebenarnya itu semua dakwaan kosong, fitnah, palsu, tak ada modal nak cari isu, mereka-reka isu palsu supaya rakyat terpedaya, media pula dikuasai oleh mereka, Samad Majid dari FM Perak pula buat lapuran dalam Berita Perak di Radio setiap hari. Setiap dakwaan dan tuduhan tidak pula Hj Nizar sebagai MB dan EXCO diberi peluang menjawabnya.

Hubungan antara pimpinan Pakatan Rakyat Perak cukup intim, saling memahami, tidak pernah menimbulkan isu yang sensitif samada agama atau yang menyentuh hak orang Melayu. Hj Nizar pula setiap kali memulakan ucapan dalam apa sahaja majlis samada majlis itu dihadiri ramai orang bukan Islam atau tidak, pasti muqaddimah ucapannya dimulakan dengan petikan ayat-ayat al Quran, diterjemah dan diberi kupasan untuk tujuan dakwah kepada mereka. Kadang-kadang diterjemah dalam bahasa Inggeris supaya mereka lebih memahaminya.

Nga, salah seorang EXCO DAP sentiasa mengikuti ayat-ayat Quran yang dibaca oleh Hj Nizar dan bertanya saya dari ayat mana dan surah apa. Saya beritahu ayat dan surah yang dibaca. Katanya dia mahu study di rumah ayat yang dibaca oleh Hj Nizar. Di mini perpustakaan Nga ada terjemah al quran dalam bahasa Inggeris, dia cari ayat tersebut dan dikajinya. Akhirnya beliau kagum dengan Hj Nizar, menurut Nga ayat-ayat Quran yang dibaca Hj Nizar mesti ada kaitan dengan majlis yang diadakan.

Malahan, beliau turut mencari mana-mana ayat al Quran yang berkaitan dengan prinsip keadilan, kebajikan, integriti, ketelusan dan amanah, beliau bertanya saya dan meminta saya mengajarnya bagaimana cara menyebut dalam bahasa Arab, saya menulis dalam huruf rumi ayat-ayat tersebut dan ternyata dibacanya dalam ucapan dan ceramah walaupun pelat, diterjemah dan dihurai dengan begitu baik prinsip-prinsip tersebut mengikut ajaran al Quran.

MCA, MIC dan semua parti komponan BN yang lain, ada atau tidak pemimpin mereka membuka al Quran, membaca dan menterjemah serta mengulas mana-mana konsep mengikut ajaran Islam. Seingat saya, tidak ada pemimpin MCA dan MIC yang berbuat demikian, sebab itu mereka tidak faham Islam walaupun berkawan dengan UMNO sejak sekian lama, apatah lagi UMNO yang menjadi rakan mereka sendiri tidak faham Islam.Sebaliknya, DAP sejak berkawan dengan PAS, sama-sama memerintah Perak khususnya, cukup memahami konsep keadilan, amanah dan kebajikan mengikut ajaran Islam. Bahkan mereka juga tahu hukum Hudud yang selama ini mereka diberi gambaran yang salah oleh media dan pemimpin BN.

Qari dan Qariah Perak telah menjuarai tilawah al Quran peringkat Kebangsaan. Ngeh dari DAP mencadangkan kepada MB Perak supaya mereka diberi anugerah berupa sumbangan, MB setuju beri 5 ribu setiap seorang, Ngeh cadang 10 ribu setiap seorang, sebab mereka telah mengharumkan nama Perak.Malahan turut dicadangkan kerajaan taja mereka mengerjakan haji atau umrah. Cadangan tersebut diberi perhatian oleh MB dan bersetuju buat majlis dan beri sumbangan 10 ribu seorang dan jurulatihnya 5 ribu.

Seorang Tok Guru pondok dari Pengkalan Hulu yang juga ahli majlis fatwa negeri Perak yang dikenali dengan nama Pak Teh. Pak Teh ada pondok yang mempunyai murid yang agak ramai, pondok Pak Teh agak uzur, muridnya ramai, gurunya pula tidak mempunyai pendapatan yang tetap. Pak Teh ada memohon kira-kira 45 ekar tanah hutan di belakang pondoknya. Tanah hutan tersebut dipohon sejak bertahun-tahun dahulu untuk diusahakan dengan pertanian.

Pak Teh mengadu pada Dato' Seri Hj Nizar sempena lawatan kerja MB Perak ke Pengkalan Hulu.

Di pejabat, MB mengarahkan pegawainya menyemak semula permohonan Pak Teh, dalam semakan MB, didapati permohonan Pak Teh sudah lengkap laporannya di PTG, semua Jabatan berkaitan menyokong permohonan Pak Teh dengan mengatakan tiada halangan untuk diberi pertimbangan kelulusan, tetapi fail tersebut tidak diangkat ke mesyuarat EXCO untuk diluluskan, Hj Nizar terus mengarahkan PTG menyediakan fail segera untuk diangkat ke mesyuarat EXCO supaya diberi pertimbangan kelulusan.

Dan mesyuarat EXCO terus meluluskan, Ngeh bertanya kepada MB mengapa hanya 45 ekar sahaja yang diluluskan, tanah kerajaan luas lagi di Pengkalan Hulu, untuk mencari dana bagi tujuan pendidikan Ngeh mencadangkan diberi sahaja 100 ekar. Tujuan Pak Teh mohon tanah kata Negh bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kepentingan bagi melahirkan tokoh-tokoh ulama di Perak.

Itu kata Cina DAP yang sering ditohmah oleh UMNO. Tajol Rosli jadi MB Perak sejak 10 tahun dulu bersama dengan EXCO muslim yang lain, Pak Teh pula ahli Majlis Fatwa negeri Perak, permohonan tanah yang diajukan kepada MB BN ketika itu diabaikan. Sepatutnya mereka malu dengan Ngeh yang nampaknya lebih prihatin terhadap perkembangan pendidikan Islam di Perak.

DAP tidak pernah membantah apa sahaja cadangan mengenai hal ehwal Islam, apabila bantuan perkapita diberi semula kepada Sekolah Agama Rakyat, EXCO DAP tidak membantah. Mereka tidak pula meminta supaya sekolah-sekolah Cina turut diberi bantuan perkapita. Permohonan-permohonan untuk tujuan baik pulih masjid, surau, sekolah-sekolah agama sering diluluskan oleh MB, DAP dan EXCOnya tidak juga membantah atau dengki.

Program-program Islam yang dicadangkan dan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri seperti buka puasa dan solat tarawikh di dataran DBI, kempen solat, tazkirah setiap hari sepanjang Ramadhan menggunakan pembesar suara dan juga azan Zohor di Surau SUK menggunakan pembesar suara tidak pernah dibantah oleh DAP.

Sebenarnya DAP dengan semua ADUNnya jauh lebih baik, prihatin, mudah mesra dan pandai menyesuaikan diri berbanding dengan MCA dan MIC. Sebab itu, mereka ditolak oleh pengundi Cina dan India . Orang Melayu juga yang payah berubah, tetapi Insya Allah saya yakin, perkembangan politik mutaakhir ini menunjukkan orang Melayu juga akan berubah untuk menolak BN secara total dalam pilihanraya akan datang.

(source :MM/albanjari Online)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...